کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۲۷۲
تاریخ خبر:

زنان جعلی، فضای مجازی و استفاده ابزاری

زنان جعلی، فضای مجازی و استفاده ابزاری

کشورها و فناوری‌های بزرگ چگونه از اکانت‌های فیک با تصاویر زنان در شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برند

هفت صبح| بررسی تلاش‌های چین برای تأثیرگذاری بر انتخابات اخیر تایوان با استفاده از حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که موفق‌ترین پروفایل‌ها مربوط به زنان بود. پروفایل‌های جعلی که ادعا می‌کردند زن هستند، نسبت به حساب‌های در ظاهر مردانه، از تعامل و نفوذ بیشتری برخوردار بودند.

 

بررسی آژانس‌های تبلیغاتی چینی یا روسی، کلاهبرداران آنلاین یا ‌چت‌بات‌های هوش مصنوعی نشان داد که زن بودن در این زمینه به درد می‌خورد. این بررسی‌ها ثابت کرد که اگرچه فناوری می‌تواند روز به روز پیشرفته‌تر شود‌ اما کلیشه‌های جنسیتی کهن در مغز انسان به طرز شگفت‌آوری از دنیای واقعی به دنیای مجازی هم رسوخ کرده است.

 

لیو، بازپرس وزارت دادگستری تایوان، گفت: «تظاهر به زن بودن ساده‌ترین راه برای کسب اعتبار است.» مردم مدت‌هاست که ویژگی‌های انسانی، از جمله جنسیت را به اشیای بی‌جان نیز نسبت می‌دهند، مانند اطلاق صفت مونث «خانم» به خورشید. بنابراین انتظار می‌رود که نسبت دادن ویژگی‌های انسانی به پروفایل‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی یا چت‌بات‌ها نیز آن‌ها را جذاب‌تر کند. این تمایلات نگرانی‌هایی را در مورد اینکه چگونه این فناوری‌ها کلیشه‌های جنسیتی را منعکس و تقویت می‌کنند، برانگیخته است.

 

رواج بیشتر این موضوع در دستیارهای صوتی و چت‌بات‌های هوش مصنوعی، می‌تواند باعث محو شدن خطوط بین انسان‌ها و ماشین‌ها شود.

 

 

استقبال از پروفایل‌های زنانه

 

سیلوی بورو، استاد بازاریابی و محقق آنلاین در شهر تولوز فرانسه توضیح می‌دهد که چگونه استفاده از چهره و صدای یک زن، به تعاملات احساس و گرمی می‌بخشد. تحقیقات او نشان داد که کاربران اینترنت ربات‌های «مونث» را ترجیح می‌دهند و پذیرش آنها به عنوان انسان از نسخه‌های مردانه بیشتر است.

 

مردم عموما زنان را گرم‌تر، کمتر تهدیدکننده‌تر و دلپذیرتر می‌دانند، در حالی که مردان شایسته‌تر به نظر می‌رسند اما به صورت بالقوه خطر تخاصم ‌ یا تهدید را نیز منعکس می‌کنند. این ادراک باعث می‌شود که افراد آگاهانه یا ناخودآگاه اشتیاق بیشتری برای تعامل با حساب‌های جعلی زنانه داشته باشند.

 

هنگامی که سام آلتمن، مدیر عامل «اوپن ای‌آی» در جستجوی صدای جدیدی برای برنامه «چت جی‌پی‌تی» بود، پیشنهاد صداپیشگی برای این برنامه را به اسکارلت جوهانسون داد. جوهانسون پیشتر و در فیلم «او» صداپیشه «سامانتا» ربات این فیلم بود و آلتمن صدای وی را از دید کاربران «آرامش‌بخش» نامید. اما جوهانسون با رد درخواست وی تهدید کرد که در صورت استفاده از هرصدایی مشابه صدای خودش، شکایت خواهد کرد.

 

در حال حاضر «اوپن آی» صدای جدید را به حالت تعلیق قرار داده است. عکس‌های پروفایل‌های زنانه، به‌ویژه آنهایی که زنان را با چهره‌ای بی‌نقص و در لباس‌هایی بی‌نظیر نشان می‌دهند، می‌تواند یکی دیگر از جذابیت‌های آنلاین برای بسیاری از مردان باشد.

 

 

بازدید «سه برابری» از  پروفایل‌های مونث

 

کاربران همچنین بر اساس جنسیت خود با ربات‌ها رفتار متفاوتی دارند: تحقیقات خانم بورو نشان داده است که چت‌ربات‌های «زن» به مراتب بیشتر از ربات‌های «مرد» دریافت‌کننده آزار و اذیت و تهدید جنسی می‌شوند.

 

سیابرا، یک شرکت فناوری اسرائیلی که متخصص تشخیص ربات است، با تجزیه و تحلیل بیش از ۴۰ هزار نمایه از بازدید بیش از سه برابری پروفایل‌های زنانه به نسبت پروفایل‌های مردانه خبر داد.

 

همچنین پروفایل‌های زنانه‌ای که ادعا می‌کنند جوان‌تر هستند، بیشترین بازدید را دارند. بر اساس گزارش سیابرا «ایجاد یک حساب کاربری جعلی و ارائه آن به‌عنوان یک زن به این حساب کمک می‌کند تا در مقایسه با یک پروفایل مردانه، بازدید بیشتری پیدا کند.»

 

 

استفاده از زنان جعلی در کمپین‌های سیاسی کشورهای بزرگ

 

کمپین‌های نفوذ آنلاین که توسط کشورهایی مانند چین و روسیه راه‌اندازی شده‌اند، مدت‌هاست که از زنان جعلی و مصنوعی برای انتشار تبلیغات و اطلاعات نادرست استفاده می‌کنند. این کمپین‌ها اغلب از دیدگاه مردم نسبت به زنان سوء‌استفاده می‌کنند.

 

برخی از این زنان جعلی مادربزرگ‌های عاقلی را نشان می‌دهند که ‌‌خانه‌داری را ترویج می‌دهند، در حالی که برخی دیگر زنان جوان و جذابی را نمایش می‌دهند که مشتاق صحبت در مورد مسائل سیاسی با مردان مسن‌تر هستند. محققان شرکت نیوزگارد دریافتند که صدها حساب جعلی که برخی با تصویر پروفایلی ساخته شده توسط هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، برای انتقاد از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا استفاده شده است.

 

این اتفاق پس از آن رخ داد که برخی از حامیان ترامپ شروع به انتشار عکسی شخصی کردند که در آن اعلام شده بود «به جو بایدن رای نخواهند داد.» در حالی که بسیاری از این پست‌ها معتبر بودند، اما بیش از ۷۰۰ پست مربوط به حساب‌های جعلی بود که اکثرا زنان جوانی را نشان می‌داد که در ایالت‌هایی مانند ایلینویز یا فلوریدا زندگی می‌کنند. عکس پروفایل برخی دیگر از این حساب‌ها از سایر کاربران به سرقت رفته بود. نمی‌توان به طور دقیق گفت ‌ چه کسی این حساب‌ها را اداره می‌کند، اما ده‌ها نفر پیدا شدند که با کشورهایی از جمله روسیه و چین در ارتباط بودند. شبکه اجتماعی ایکس پس از تماس شرکت نیوزگارد این حساب‌های جعلی را حذف کرد.

 

 

حساب‌های زنانه‌ای که پشتش مردان هستند

 

گزارشی از سازمان ملل نشان می‌دهد که دلیل واضح‌تری برای زنانه بودن بسیاری از حساب‌ها و چت‌بات‌های جعلی وجود دارد: آنها توسط مردان ایجاد شده‌اند. این گزارش با عنوان «آیا ربات‌ها جنسیت‌گرا هستند؟» به تفاوت‌های جنسیتی در صنایع فناوری پرداخت و به این نتیجه رسید که تنوع بیشتر در برنامه‌نویسی و توسعه هوش مصنوعی می‌تواند منجر به تعبیه کلیشه‌های جنسیتی کمتر در محصولات آن‌ها شود.

 

اما این موضوع برای برنامه نویسانی که مشتاق ساختن چت‌بات‌های تا حد امکان انسانی هستند، یک معضل ایجاد می‌کند. بورا در این باره انتخاب شخصیت زنانه برای این ربات‌ها را منجر به تقویت دیدگاه‌های جنسیتی در مورد زنان واقعی دانسته و با معیوب خواندن این چرخه در اینباره گفت: «انسانی کردن هوش مصنوعی ممکن است زنان را از انسانیت خارج کند.» (یورونیوز)

کدخبر: ۵۶۱۲۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر