کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۵۹۷
تاریخ خبر:

مسئله مبهم واردات آیفون

مسئله مبهم واردات آیفون

تعرفه 96درصدی چه تاثیری بر بازار موبایل دارد؟

هفت صبح| هیات‌وزیران مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که اگر واردات آیفون‌های 14 و 15 آزاد شود، سود بازرگانی آن 96درصد باشد. با این‌حساب در صورتی‌که بالاخره دو مدل آخر گوشی‌های آیفون وارد ایران شوند، قیمت آنها تقریبا 100درصد بیشتر از قیمت اصلی در بازار جهانی است. برای مثال در شرایطی که قیمت یک موبایل 1000دلاری حدودا 66میلیون تومان است؛ با این تعرفه، خریداران ایرانی باید همان موبایل را با قیمت بیش از 120میلیون تومان بخرند.

 

به گفته مهدی اسدی به رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، موضوع سود بازرگانی ۹۶درصدی پیش از این مورد مخالفت وزارت صمت قرار گرفته بود؛ حالا اما دولت با آن موافقت کرده است. او که با زومیت مصاحبه کرده، توضیح داده امیدوار است که در ادامه، میزان سود بازرگانی واردات این کالا هم پایین بیاید. اسدی می‌گوید احتمال رفع ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون بسیار زیاد است اما چون تصمیم برای اعمال این ممنوعیت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انجام شده، لغو این ممنوعیت هم منوط به تصمیم کمیسیون اصل ۹۰ است.

در «هفت صبح» سراغ محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل رفتیم تا در مورد تعرفه 96درصدی و تاثیر آن بر بازار گوشی‌های آیفون بیشتر بدانیم

 

 

در مصوبه هیات‌وزیران تعیین تعرفه 96درصدی درصورتی اتفاق می‌افتد که واردات گوشی‌های جدید آیفون آزاد شود. این مسئله چه معنایی دارد؟

 

لغو ممنوعیت در دست دستگاهی است که ممنوعیت را ایجاد کرده. در این مصوبه به نام دستگاه ایجادکننده ممنوعیت، اشاره نشده است. چنین مصوبه‌ای یک وجه خوشبینانه و یک وجه بدبینانه دارد. خوشبینانه‌اش این است که تشکل‌های صنفی و انجمن واردکنندگان موبایل تلاش کرده‌اند تا بالاخره وضعیت گوشی‌های آیفون را روشن کنند و موضوع را به هیات‌دولت ببرند. اما این‌که چقدر این تعرفه تعیین‌شده، درست است و می‌تواند در شرایط فعلی کمک‌کننده باشد، وجه بدبینانه ماجراست که جای سوال دارد.

 

 

آیا تعرفه 96درصدی تنها شامل موبایل‌های آیفون 14 و 15 می‌شود؟

درحال‌حاضر، صحبت‌ها بر سر آن دسته از موبایل‌های برند اپل است که واردات آن ممنوع شده. درحال‌حاضر آیفون 14 و 15 با هزینه یک تا دو میلیون تومانی از طریق نرم‌افزار و ... فعال می‌شوند. فرض کنید در صورتی‌که واردات آنها آزاد شود،‌ حدود 100درصد تعرفه وارداتی به موبایل اضافه خواهد شد. یعنی برای واردات موبایل 70میلیون تومانی، 70میلیون تومان باید جهت سود بازرگانی پرداخت شود. آیا مصرف‌کننده‌ای که با یکی، دو میلیون تومان می‌تواند گوشی خود را فعال کند به سمت آیفون‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، خواهد رفت؟

 

 

طرح تعرفه 96 درصدی بر روی گوشی‌های آیفون چه تاثیری بر بازار موبایل دارد؟

این طرح با شرایطی که گفتم، نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد. مسئله فقط این نیست. این موضوع می‌تواند هم‌زمان طرح رجیستری را هم به حاشیه ببرد. یعنی وقتی موبایل‌هایی که قاچاق وارد می‌شوند با روش‌های دیگر فعال می‌شوند، ممکن است دیگر برندها به غیر از آیفون هم به همین شکل و بدون نیاز به رجیستری از سوی خریداران و فروشندگان با روش‌های نرم‌افزاری فعال شده و قابل استفاده شوند.

 

 

آیا واردات قانونی گوشی‌های آیفون 14 و 15 در چنین شرایطی برای واردکننده ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

با چنین تعرفه‌ای واردات آیفون‌های 14 و 15 نه صرف اقتصادی و نه منطق تجاری دارد. واردکننده حتی اگر ارز نیمایی بگیرد، برایش صرف اقتصادی ندارد که با چنین تعرفه‌ای آیفون را قانونی به کشور بیاورد. از طرف دیگر این اتفاق می‌تواند بر روی قیمت دیگر موبایل‌هایی که واردات قانونی دارند هم، تاثیر بگذارد و تبعاتی دارد. درز اطلاعات تعرفه‌ای به این شکل می‌تواند بر روی قیمت موبایل‌های دیگر تاثیر بگذارد و آن را تغییر داده و افزایش دهد.

البته افزایش قیمت، کار سوءاستفاده‌گران است اما تصمیم‌گیران می‌توانند با هوشمندی مانع از چنین اتفاقی شوند.

 

کدخبر: ۵۵۹۵۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر