کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۰۳۹
تاریخ خبر:

بررسی قابلیت‌های جدید پانزدهمین نسخه از سیستم عامل گوگل

بررسی قابلیت‌های جدید پانزدهمین نسخه از سیستم عامل گوگل

اندروید با چاشنی هوش مصنوعی

هفت صبح| برگزاری جدیدترین رویداد سالیانه گوگل به خوبی نشان داد که توسعه‌دهندگان اندروید تنها روی یک موضوع تمرکز کرده‌اند و آن هم چیزی جز هوش مصنوعی نیست. گوگل تمام انرژی خود را به کار گرفته تا جا ماندنش از رقبا را جبران کند و این موضوع را می‌توان به خوبی از رویداد سالیانه آنها متوجه شد. با اینکه شاهد معرفی قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی از هوش مصنوعی در این رویداد بودیم اما اندروید 15 جدا از تمامی این مسائل با ارتقاهای متفاوتی همراه می‌شود. قابلیت‌هایی که می‌توانند به خصوص در زمینه حفظ حریم شخصی کمک‌ به‌سزایی کرده و شرایط را نسبت به گذشته بهبود چشم‌گیری دهند.

 

اینجا نگاهی داریم به جدیدترین قابلیت‌های معرفی شده برای اندروید 15 که به زودی در اختیار تلفن‌های مبتنی بر این سیستم عامل قرار می‌گیرند. قابلیت‌هایی که می‌توانند تجربه استفاده از اندروید را نسبت به گذشته با بهبود قابل‌توجهی همراه کنند.

 

البته باید به این مسئله توجه داشت که اندروید 15، مطمئنا برای تمامی تلفن‌ها در دسترس قرار نمی‌گیرد اما اگر در حال‌حاضر از نسخه 14 استفاده می‌کنید، به احتمال فراوان می‌توانید منتظر این سیستم عامل جدید باشید.

 

اندروید ۱۵ روی جلوگیری از کلاهبرداری یا افشای اطلاعات شخصی کابران تمرکز دارد و در همین راستا با استفاده از هوش مصنوعی، الگوها و اقدامات مشکوک را تشخیص می‌دهد و در لحظه پیام هشدار به کاربر ارسال می‌کند. در واقع هوش مصنوعی گوگل پروتکل‌هایی را خواهد داشت که بر اساس آن‌ها اقدامات مشکوک به کلاهبرداری و نفود را تشخیص می‌دهد. البته این قابلیت هنوز در مراحل آزمایشی به سر می‌برد.

 

گوگل‌پلی هم از این پس قابلیت تشخیص لحظه‌ای تهدیدات را خواهد داشت. سیستم گوگل‌پلی پروتکت با اتکا به هوش مصنوعی طی فرآیندهایی داخل دستگاه کاربر، سیگنال‌های رفتاری مشکوک نظیر درخواست دسترسی به بخش‌های حساس سیستم عامل را تشخیص می‌دهد و ضمن ارسال برنامه به گوگل برای بررسی‌های بیشتر، به کاربر در این باره هشدار می‌دهد. در صورتی هم که تخلف برنامه تایید شود، برنامه به‌صورت خودکار غیر فعال خواهد شد. حتی از آنجا که این فرایند از طریق Private Compute Core  (فضایی مستقل از خود سیستم عامل) روی خود دستگاه صورت می‌گیرد، نیازی به جمع‌آوری داده‌های کاربران نیست و کاربران می‌توانند از محفوظ بودن اطلاعات خود اطمینان داشته باشند.

 

قابلیت تشخیص لحظه‌ای تهدیدات در سال جاری در دسترس محصولات لنوو، آنر، اوپو، ناتینگ، وان پلاس و البته سری پیکسل گوگل قرار می‌گیرد. گوگل با نسخه جدید سیستم عامل اندروید همچنین در راستای کمک به حفظ امنیت کاربران قابلیت تعیین پسورد یک بار مصرف به اختصار (OTP) را ارائه و محدودیت دسترسی به گوشی برای برنامه‌ها را افزایش می‌دهد. محدودیت دسترسی به برنامه‌ها یا Restricted Settings در اندروید 13 برای جلوگیری از دسترسی برنامه‌های مخرب به تنظیمات حساس این سیستم عامل در نظر گرفته شد.

 

اگر تا به حال از گوشی‌های سامسونگ استفاده کرده باشید، احتمالا با قابلیت پوشه امن (Secure Folder) آشنایی دارید. پوشه امن فضایی اختصاصی و خصوصی است که کاربران محصولات این شرکت کره‌ای می‌توانند در آن ویدئوها یا تصاویر خود را نگهداری کنند. گوگل هم از ارائه فضای خصوصی (Private Space) به‌عنوان نسخه اختصاصی خود از این قابلیت خبر داد. فضای خصوصی همان‌طور که از نامش بر می‌آید محلی با یک لایه امنیتی بیشتر برای ذخیره داده‌ها و برنامه‌های حساس است و برای دسترسی به آن باید یک مرحله احراز هویت را گذراند. در فضای خصوصی گوگل می‌توان برنامه‌هایی حساس مثل برنامه‌های بانکی یا سنجش سلامت را قرار داد تا داده‌ها و نوتیفیکیشن‌های آن‌ها را از دید بقیه پنهان نگه داشت. حتی امکان قرار دادن برنامه‌های پیش‌فرض مثل دوربین و گوگل کروم در آن فراهم شده است. گوگل وعده می‌دهد از طریق این قابلیت جدید اندروید ۱۵ از اطلاعات محرمانه کاربران حفاظت خواهد شد. در فضای خصوصی جزئیات مختلف برنامه‌ها مثل تنظیمات و آمار و ارقام مخفی خواهد شد و تنها در صورتی قابل‌مشاهده خواهند بود که وارد آن شوید. این یعنی حتی اگر شخصی رمز لاک اسکرین گوشی‌تان را داشته باشد، همچنان نمی‌تواند به برنامه‌ها و داده‌های قرار گرفته در این فضا دسترسی پیدا کند.

 

 

یکی دیگر از قابلیت های جدید اندروید ۱۵ با تمرکز روی حفظ امنیت کاربران، حفاظت از سرقت است. اندروید به‌لطف این قابلیت می‌تواند حرکات غیر معمولی را که ممکن است حاکی از دزدی باشند تشخیص بدهد؛ مثلا کشیده‌شدن ناگهانی گوشی از دست کاربر. همچنین جهت جلوگیری از دسترسی سارق به اطلاعات دستگاه، صفحه به‌صورت خودکار قفل می‌شود و حتی با این ویژگی جدید سیستم عامل گوگل، اقدامات مشکوک دیگر از جمله قطع ناگهانی دسترسی گوشی به شبکه توسط شخص دیگر هم نادیده باقی نمی‌مانند.

 

گوگل همچنین به دنبال این است که این امکان را به کاربران بدهد تا در صورت دزدیده شدن گوشی‌شان از راه دور صفحه آن را قفل کنند. کاربران با مراجعه به نشانی android com/lock می‌توانند پس از وارد کردن شماره تلفن و همچنین به پاسخ به یک سوال امنیتی، دستگاه خود را قفل کنند؛ این به‌طور خاص در مواقعی به کار می‌آید که کاربر به چیزی جز گوشی یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود دسترسی ندارد. همه این قابلیت‌ها در سال جاری میلادی از طریق آپدیتی برای سرویس گوگل پلی در دسترس کاربران نسخه‌های 10 به بالای اندروید قرار خواهد گرفت.

 

گوگل در ادامه تلاش‌های خود برای ارتقای سیستم عامل اندروید 15 از لحاظ امنیت، با پیامک‌های سودجویانه با هدف کلاهبرداری یا رهگیری غیر قانونی سیگنال‌ها مقابله می‌کند. همچنین به‌واسطه قابلیتی تحت عنوان Identifier Disclosure Transparency، به کاربرانی که از سوی دکلی اشتباه یا از طریق ابزارهای جاسوسی شنود می‌شود کمک خواهد کرد. این قابلیت خصوصا برای خبرنگاران که همیشه در معرض چنین خطراتی هستند کاربردی خواهد بود.

 

کدخبر: ۵۵۹۰۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر