کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۷۲۱
تاریخ خبر:

ردپای هکرها در کندی اینترنت

ردپای هکرها در کندی اینترنت

توضیحات یک‌ کارشناس درباره دلایل اختلالات کلافه‌کننده اینترنتی

هفت صبح| بعد از قطعی اینترنت که دو روز پیش برای همه کاربران تلفن همراه اتفاق افتاد، روز گذشته مدیرعامل یک شرکت مهم اینترنتی به خبرآنلاین گفته است: «اختلالات اینترنت به‌ دلیل حملات سایبری است.» عبارت دقیق او این است که اختلال شدید به دلیل حملات DDoS است که روی اپراتورها و شرکت‌ زیرساخت اتفاق می‌افتد. این را مدیرعامل ابر آروان می‌گوید. اصطلاحی که او آورده چه معنی می‌دهد؟ حمله دی‌داس یا DDoS یک نوع حمله سایبری است که مهاجم یک‌دفعه بار سنگینی از ترافیک اینترنتی را به سمت هدف روانه می‌کند که سرور مقصد دچار اختلال می‌شود. درنتیجه من و شمای کاربر نمی‌توانیم حتی یک صفحه گوگل باز کنیم.

 

مدیرعامل آروان‌کلاد می‌گوید فقط وزارت ارتباطات خودش می‌داند که علت این همه قطع شدن اینترنت چیست اما این موضوع را اطلاع‌رسانی نمی‌کند. حدود 13 درصد از سایت‌های ایرانی از سرویس‌های ابری این شرکت استفاده می‌کنند که شامل سهم زیادی از خدمات آنلاین می‌شود. برای همین هم داده‌های آنها احتمالا خیلی دور از واقعیت نیست.

 

در این مصاحبه جنجالی دیگر چه نکاتی آمده؟

 

در هفته گذشته نیز ما شاهد اختلالات جدی به شکل مقطعی و در مدت زمان ۳ تا ۱۰ دقیقه بودیم؛ به این صورت که اختلالات سه دقیقه‌ای، پنج و یا ده دقیقه‌ای را به شکل پرتکرار در اپراتورهای مختلف مشاهده کردیم. ظاهرا دلیل اصلی این اختلالات، انحصار و ناتوانی شرکت زیرساخت برای تامین پهنای باند کافی و Redundant و مقابله با حملات DDoS است.

 

در سه سال اخیر ظرفیت پهنای باند بین‌المللی کشور افزایش پیدا نکرده است. محدودیت پهنای باند بین‌الملل کشور باعث می‌شود که ناتوانی در برابر حملات DDoS پررنگ‌تر شود و بیشتر به چشم بیاید.

 

این مشکل فقط در سایت‌‌های خارجی رخ نمی‌دهد بلکه گاهی سایت‌های داخلی هم با اختلال همراه هستند.

 

صرف استفاده از VPN باعث نمی‌شود که امنیت کاربر زیر سوال برود. وقتی محدودیت شبکه به قدری گسترده می‌شود که همه به اجبار از VPN استفاده می‌کنند، خیلی از کاربران حتی از VPNهای رایگان استفاده می‌کنند و ممکن است این VPNها بدافزار داشته باشند؛ باید توجه داشت که تجربه و گزارش‌ها نشان می‌دهند که این بدافزارها واقعا وجود دارند. از طرفی اطلاعاتی نیز که از فروشنده VPN پروکسی می‌شود، ممکن است در مواردی مورد سوءاستفاده قرار گیرند. بنابراین این موضوع گسترده است و نمی‌توان به طور مستقیم بین آن‌ها رابطه علی و معلولی بیان کرد اما به طور کلی بزرگ‌ترین بحران‌ اینترنت در ایران، فیلترینگ افسارگسیخته‌ای است که در کشور انجام می‌شود.

 

حملات DDoS به اپراتورها و زیرساخت کشور اجتناب‌ناپذیر است. اما باید در نظر داشت که ‌انحصار و مشکلات متعدد در شرکت ارتباطات زیر ساخت است که باعث تشدید و تاثیر بالای این اختلالات می‌شود.

 

کدخبر: ۵۵۸۷۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر