کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۷۶
تاریخ خبر:

جدال ‌مخابرات و آسیاتک

جدال ‌مخابرات و آسیاتک

ماجرای تخریب زیرساخت‌های فیبر نوری شرکت‌های دیگر با هدف حفظ انحصار

روزنامه هفت صبح|  درست سه سال و سه ماه پیش محمدجواد آذری‌جهرمی که در دولت قبل وزیر ارتباطات بود اعلام کرد که انحصار مخابرات در زمینه ارائه خدمات مربوط به فیبرنوری شکسته و دیگر این شرکت تنها شرکتی نیست که مجوز کابل‌کشی و ارائه اینترنت بر بستر فیبرنوری را دارد اما حالا چند روزی است که حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شود درباره اینکه انگار مخابرات نمی‌خواهد قبول کند روزهای خوب انحصار تمام شده و باید به نفع مصرف‌کننده، تن به حضور رقبا در این عرصه بدهد.

 

ماجرا از یک ویدئو شروع شد که ابتدا در سایت خبری سیتنا منتشر شد و بعد به شبکه‌های اجتماعی رسید. این ویدئو نشان می‌داد مردی در حال آسیب زدن به یک‌سری سیم است. در حالت عادی و با چشم غیرکارشناسی نمی‌توانیم بفهمیم ماجرا چیست اما در توضیحات ویدئو آمده که مرد در تصویر در واقع پیمانکار مخابرات است و دارد کابل‌های فیبرنوری یکی از شرکت‌های رقیب را خراب می‌کند.

 

توپ آسیاتک در زمین مخابرات؟  
بعد از آن رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که برای بررسی و صحت‌سنجی این موضوع ورود می‌کند. کمی بعد روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به سایت منتشرکننده ویدئو حرف‌هایی زد که به طور ضمنی اصل ماجرا یعنی تخریب کابل‌ها را تایید می‌کرد:

 

«با توجه به اینکه یکی از شرکت‌هایFCP، بدون هماهنگی اقدام به بهره‌برداری از تجهیزات تخصصی مخابرات در یکی از شهرستان‌ها نموده، طبیعتا در راستای تامین ارتباط مشتریان و حفظ امنیت و پایداری این اجازه داده نشده است.

 

بنابراین از تمام شرکت‌های FCP و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی به‌عنوان همکاران همیشگی مجموعه مخابرات، درخواست می‌کنیم در موارد لازم به استفاده از ارتباطات زیرساختی شرکت مخابرات ایران، به صورت کامل، هماهنگی با مجموعه‌های مخابراتی متناظر با حوزه درخواستی‌شان  را به عمل آورند.» 

 

فضای شهری برای همه است 
در مقابل آسیاتک که گویا همان شرکتی است که کابل‌هایش تخریب شده به این ادعا اعلام کرد: «فضای عمومی شهری در انحصار هیچ اپراتوری نیست، ولی شرکت مخابرات ایران بدون هرگونه اطلاع و هماهنگی نسبت به قطع ارتباط مشترکین آسیاتک اقدام کرده است.

 

حتی بر فرض وجود هرگونه تداخل ناخواسته، بر اساس پروانه صادره برای اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد متولی و تنظیم‌گر است و دلیلی بر این‌گونه اقدامات عجولانه، غیرحرفه‌ای و ضد رقابتی وجود ندارد.»

 

مخابرات بپذیرد که تنها بازیگر نیست 
تا اینجای کار موضوع یک دعوای سه ساله بود که کاملا تکراری است اما این‌بار دیگر وزیر ارتباطات هم ورود کرد و جانب آسیاتک را گرفت. عیسی زارع‌پور که دولتش همیشه وعده توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری و افزایش سرعت اینترنت را داده مخابرات را متهم به رقیب‌زنی کرد و گفت:

 

«گزارش‌هایی هم به ما رسیده و فیلم‌هایی نیز در فضای مجازی منتشر شده که اتفاقاتی از این دست افتاده... شرکت مخابرات ایران دیگر تنها بازیگر حوزه ارتباطات ثابت نیست و باید بپذیرد که رقبایی برای آن درست شده و باید در یک فضای رقابتی کار کند و مردم حق انتخاب داشته باشند.

 

ما سمت مردم هستیم، هر کسی که بتواند سرویس بهتری را برای مردم فراهم کند، طبیعتاً مردم آن سرویس را انتخاب می‌کنند و ما نباید مانع انتخاب مردم شویم. در شرایطی که این امکان هست که سرویس بهتری توسط اپراتور دیگری ارائه شود، شرکت مخابرات یا هر سرویس دیگری نباید جلوی سرویس‌دهی بهتر را بگیرد.»

 

ما نبودیم 
طبیعتا وقتی دعوا به سطحی کشیده می‌شود که وزیر ارتباطات وارد گود شود دیگر نمی‌توان کل‌کل را به بیانیه‌های تکراری روابط عمومی‌ها واگذار کرد، پس چهره‌های حقیقی از مخابرات وارد میدان شدند و جالب اینکه ماجرا را از بیخ و بن تکذیب کردند.

 

اول حامد شیخ‌پور، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات در توئیتر نوشت: «شایعه تخریب تجهیزات فیبرنوری رقبا توسط شرکت مخابرات ایران کذب است....» بعد هم خود مدیرعامل شرکت مخابرات مصاحبه کرد و گفت که اصلا چطور ممکن است ما از این کارها بکنیم:

 

«ما در شرکت مخابرات سرگرم توسعه زیرساخت‌ها هستیم... اتفاقا زیرساخت‌های اپراتور‌ها در کشور در بخش ثابت و سیار از سوی شرکت مخابرات ایران سرویس‌دهی می‌شود. در بخش ثابت تعداد زیادی از شرکت‌ها هستند که از زیرساخت‌ها و کابل‌های ما استفاده می‌کنند و یا مثلا شبکه‌های سیار از زیرساخت شرکت مخابرات ایران بهره‌مند می‌شوند. بنابراین شرکت مخابرات که خودش سرویس‌دهنده است، چطور ممکن است که چنین اقدامی را انجام دهد؟»

 

باید موضوع ریشه‌ای حل شود 
محمدعلی یوسف‌زاده در گفت‌وگو با هفت صبح موضوع را ریشه‌ای‌تر از این حرف‌ها می‌داند و می‌گوید: «از زمانی که ما شروع به ارائه خدمات کردیم، در لایه‌های مختلف و در شهرهای مختلف مواردی را داشتیم که بر اساس اصول اجرای شبکه به آنها فکر نشده بود. به هر حال قبل از آن مخابرات به عنوان شرکتی که انحصار را داشته زیرساخت‌هایی فراهم کرده، از جاهایی عبور کرده و در این زمینه هم تنها بوده است.

 

بعد ما و شرکت‌های دیگر وارد شدیم و مشکل شروع شده. مثلا ما و مخابرات هر دو اتصالمان را از شرکت زیرساخت می‌گیریم، مواردی پیش آمده که مخابرات اتصال ما را قطع کرده به این بهانه که با مخابرات برای این اتصال هماهنگی صورت نگرفته بعد ما رفتیم شکایت کردیم مشکل حل شده و معلوم شده که ما اصلا به این هماهنگی نیاز نداریم و چاره‌ای هم غیر از متصل شدن به همان منبع در کنار مخابرات نداریم.

 

یا در موارد بسیاری مخابرات می‌گوید از جایی که کابل‌های ما رد شده کابل‌های شما نباید رد شوند در حالی که جایی که درباره‌اش صحبت می‌شود دیوار خانه مشترک است و متعلق به مخابرات نیست صرفا مخابرات قبلا از این بخش استفاده می‌کرده.

 

بعد گفته شد که از تیرهای مخابرات یا بست‌های مخابرات نباید استفاده کنید ما هم سعی کردیم رعایت کنیم و اگر موردی بوده که پیمانکار ما چنین استفاده‌ای کرده تذکر داده‌ایم و حل شده اما تیری که متعلق به مخابرات نیست بلکه به خود ساختمان مربوط است و قبلا کابل مخابرات از آن عبور کرده که دیگر برای ما منع استفاده ندارد اما اینجا هم پیش آمده که پیمانکار مخابرات ناراحت شده و کابل‌های ما را قطع کرده است.

 

همین الان شما نگاه کنید پاسخ‌هایی که مخابرات داده یکی نیست و تناقض دارد همین نشان می‌دهد که ماجرا باید از ریشه حل بشود و سازمان تنظیم مقررات آیین‌نامه‌ای در مورد استانداردهای اجرای فیبرنوری برای تمام شرکت‌ها از جمله مخابرات ابلاغ کند که همه تکلیفشان را بدانند بلکه دعواها تمام شود و همه طرفین متوجه حقوق خودشان باشند در عین حال متنی هم برای مراجعه وجود داشته باشد.» 

 

کدخبر: ۵۵۳۹۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر