کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۱۳۹
تاریخ خبر:

خودروهایی که فقط برای جانبازان وارد شده‌اند

خودروهایی که فقط برای جانبازان وارد شده‌اند

از بنز‌ و ب‌.ام‌.و تا‌ نیسان ‌و تویوتا در سامانه واردات مختص جانبازان

روزنامه هفت صبح| شرایط ویژه خرید خودرو از سامانه فروش وارداتی‌های مختص به جانبازان را می‌توانید با یک سرچ ساده پیدا کنید. در این گزارش قرار نیست درباره شرایط سامانه فروش خودروهای وارداتی مختص به جانبازان صحبت کنیم، در این گزارش به ماشین‌هایی که در  https://janbazan.saleauto.ir/cars این آدرس می‌توانید مشاهده کنید، اشاره داریم.

 

خودروهایی که در طول دوره‌ باز شدن مجدد واردات خودرو هرگز در سامانه فروش دیده نشدند و هیچکس هم فکرش را نمی‌کرد شاهد ورود مجدد این خودروها به کشور باشیم که حالا تحت عنوان جانبازان، خودروهایی با فنی و سبقه خوب را شاهد هستیم. شاید بعد از جانبازان، این خودروها برای عموم نیز وارد کشور شوند. به هرحال در شرایط فعلی واردات خودرو، هیچ چیزی بعید نیست.

 

اسامی خودروهایی که در سامانه فروش برای جانبازان قرار داده شده‌اند به این شرح است: BMW-318i sedan، BMW-220i Gran Coupe، BMW - X1 - 20i، VolkSwagen - Atlas(Tovender)، FIAT-500X Hybrid، Toyota-Camry Hybrid Deluxe، NISSAN-XTRAIL، Benz - B class، Benz - C 180، Toyota Rav4 Hybrid و Benz - CLA 180. یازده خودرو در سامانه فروش جانبازان قرار دارند که در بخشنامه‌ها این شرایط برای آنها عنوان شده است؛

 

نظر به اصلاح بند (1) ماده (17) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور مبنی بر اینکه جانبازان معزز می‌توانند، بدون کارت بازرگانی پس از ثبت سفارش و با تشخیص و تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران رأساً اقدام به واردات خودرو کنند. در این لیست مشخصات برخی خودروهایی که در سامانه قرار داده شده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

 

‌ ب‌.ام‌.و318 سدان
1

همزمان با شروع ثبت‌نام خودرو جانبازان، مشخص شده که شرکت پرشیا خودرو نیز برای واردات BMW 318 به کشورمان اقدام کرده است. هفتمین نسل سری3 سدان که با کد اتاق G20 نیز شناخته می‌شود، احتمالا با مدل 2024 و در نیمه اول سال 1403 به خیابان‌های کشورمان می‌رسد. ب‌ام‌و سری 3 به عنوان یکی از مهمترین محصولات خودروساز آلمانی، در سال 2023 مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است‌ تا همچنان در کورس رقابت با سایر سدان‌های لوکس اسپرت باقی بماند.


ابتدا بیایید از ظاهر سری 3 سخن بگوییم، جایی که از چراغ‌های جدا از جلوپنجره یا جلوپنجره بسیار بزرگ خبری نیست اما ابعاد ورودی هوا در پایین سپر جلو افزایش یافته و از فرم L شکل در طراحی ورودی‌‌های هوا در دو طرف سپر و چراغ‌های LED جلو استفاده شده است.


افزایش عرض جلوپنجره و خطوط مستقیم در نمای جلو، بهبود کلی طراحی را به همراه داشته است. تغییری در مشخصات فنی ب‌ام‌و سری 3 جدید اتفاق نیفتاده ‌ و همچنان شاهد نصب پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ برای این خودرو هستیم که قدرت آن در مدل 318 و وارداتی به ایران، به 156 اسب‌بخار می‌رسد. گشتاورش نیز 250 نیوتن متر است.


تویوتا راوفور هیبرید
2

گفتنی است آخرین محموله وارداتی تویوتا راوفور به کشورمان، در مدل 2018 و نسل چهارم اتاق XA40 بود که توسط شرکت ایرتویا و فقط در نسخه بنزینی به کشورمان آمد. اما راوفور هیبریدی که در نیمه اول سال 1403 به ایران می‌آید، از نسل اتاق XA50 بوده و ظاهر کاملا متفاوتی نسبت به سری قبل دارد. نمای بیرونی RAV4 جدید طراحی پرجزئیات با هویتی ژاپنی دارد.

 

چراغ‌های تهاجمی با ضلع‌های تیز و برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های متعدد در سراسر بدنه این نمایانگر این موضوع هستند. در راوفور جدید هیبریدی، از سیستم انتقال قدرت جدیدی استفاده شده که ترکیبی از پیشرانه بنزینی تویوتا به نام داینامیک فورس (Dynamic Force) با 2/5لیتر حجم و دو موتور برقی است. پیشرانه بنزینی ذکر شده طوری مهندسی شده است تا مصرف سوخت کمی داشته باشد. میزان قدرت ترکیبی این خودرو برابر با 260 اسب‌بخار بوده که در مقایسه با قدرت ترکیبی مدل قبلی که برابر با 194 اسب‌بخار بود، 66 واحد بیشتر است.

 
 مرسدس بنز‌CLA180
3

شرکت ستاره ایران به‌عنوان نمایندگی واردات خودروهای مرسدس بنز در ایران، دو محصول از این برند را به سامانه جانبازان اضافه کرد.پس از سال‌ها بالاخره شاهد واردات محصولات با کیفیت آلمانی از برند خوشنام مرسدس بنز به ایران خواهیم بود. اما تفاوت اینجاست که این خودروها تنها برای جانبازان عرضه خواهند شد و مردم عادی سهمی از واردات خودروهای باکیفیت اروپایی ندارند.

 

خودروهای وارداتی شرکت ستاره ایران، دو محصول از کلاس اقتصادی، اما باکیفیت مرسدس بنز در بازار جهانی با نام‌های مرسدس بنز CLA 180 و مرسدس بنز C180 هستند. بنز CLA 180 که در دومین نسل خود از سال ۲۰۱۹ میلادی روی خط تولید کارخانه مرسدس بنز قرار دارد، در نسخه هیبریدی وارد سامانه جانبازان شده ‌ و از یک پیشرانه 1/3لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ به‌همراه یک موتور برقی کوچک ۱۴ اسب بخاری بهره می‌برد.

 

این پیشرانه قادر است تا حداکثر قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را تولید و نیروی حاصله را توسط یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو‌کلاچه به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل کند. شتاب صفر تا 100 این مدل 9/4 ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۶ لیتر در هر 100 کیلومتر و حجم باک آن ۴۳ لیتر است.

 

نیسان ایکس تریل
4

نیسان ایکس تریل وارداتی شرکت معین خودرو اروند، چهار تریم مختلف دارد. نیسان ایکس تریل در دو نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل عرضه خواهد شد. همه تریم‌های این محصول به موتور 4/2 لیتری تجهیز شده‌اند که 181 اسب‌بخار قدرت و 244 نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این پیشرانه به گیربکس CVT با قابلیت Xترونیک متصل است.

 

نیسان برای شاسی‌بلند ایکس‌تریل در اروپا، سیستم AWD را نیز در نظر گرفته است که در هر محور یک موتور الکتریکی دارد. خروجی ترکیبی آنها به 210 اسب‌بخار می‌رسد. در مدل‌های تمام چرخ‌ محرک، شتاب به 7 ثانیه برای نسخه 5 نفره و 7/2 ثانیه برای نسخه 7 نفره می‌رسد. حداکثر سرعت نسخه تک‌موتوره برابر با 170 کیلومتر برساعت و برای نسخه دو موتوره به 180 کیلومتر برساعت می‌رسد.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۱۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر