کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۲۱
تاریخ خبر:

شش خودرو روی پله برقی

 شش خودرو روی پله برقی

در هفته‌ای که گذشت بازار رکود خودرو ترمز برید.

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو| افزایش قیمت عجیب خودروها در‌ دو هفته اخیر در سر لیست اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. حالا دقیق مشخص نیست واردات قطره‌چکانی به این ماجرا دامن زد‌ یا داستان مربوط به همان فروش 120 هزار دستگاه مازاد دو خودروساز دولتی در حاشیه بازار بانرخ 5 درصد است؛ آن هم تا پایان سال! در این میان نباید از تعرفه مونتاژی‌ها و سایر قضایا نیز غافل شد. مثلا نرخ دلار که ‌‌بالا می‌رود شاهد افزایش قیمت خودروی تولید داخل هستیم!

 

به هرحال ماجرا هرچه هست، کار تا جایی پیش رفت که حتی برای تارا نوشتند این خودرو میلیاردی شد. در این پرونده سراغ شش خودرویی که در دو هفته اخیر افزایش قیمت نجومی داشتند، رفته‌ایم که آیا این مشخصات خودرو با قیمتش همخوانی دارد؟ به هرحال بررسی بازار نشان می‌دهد خودروهای داخلی افزایش 30 تا80 میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.

 

‌کوئیک  SR/ مدل 1402/ قیمت 405میلیون تومان 
قیمت کارخانه این خودرو 292 میلیون و 628 هزار تومان است. کوئیک در بازار ظرف این مدت حدود 15 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. تحویل نسخه جدید کوییک S دو رنگ یا همان کوییک SR‌که مجهز به استانداردهای 85گانه شده، توسط شرکت سایپا از آبان امسال آغاز شد. سایپا کوییک SR به پیشرانه 1/5لیتری تنفس طبیعی مجهز است و ۸۷ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه یورو ۵ بوده و جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی توان آن را به چرخ‌های جلوی کوییک فیس‌لیفت می‌رساند.

 

دو کیسه هوا، چراغ روشنایی روز، تهویه الکتریکی، سیستم صوتی MP3 و USB، سنسور پارک عقب، سامانه BCM، نمایشگر و دستیار تعویض دنده GSI، ترمز ABS، EBD و BAS، بدنه دو‌رنگ، رینگ آلومینیومی، دریچه گاز برقی و… از جمله امکانات کوییک اس‌آر است. هاچ‌بک کوچک سایپا، ۴۰۰۵ میلیمتر طول، ۱۶۷۸ میلیمتر عرض و ۱۵۳۲ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین محورها نیز ۲۴۱۰ میلیمتر و وزن خالص آن ۱۰۶۵ کیلوگرم است. کوییک اس برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه، 7/1 لیتر بنزین می‌سوزاند.

 

دنا اتوماتیک/ مدل 1402/ قیمت 945 میلیون تومان 
نسخه سفید این خودرو 5 میلیون تومان ارزان‌تر است. قیمت کارخانه این خودرو 545 میلیون و 100 هزار تومان است. دنا اتوماتیک از 810 میلیون تومان به 930 میلیون تومان در این مدت رسیده است. نسخه «پلاس توربو اتومات»  که از گیربکس 6 سرعته اتومات بهره می‌برد و به همین دلیل نیز وزن خالصش حدود 70 کیلوگرم بیشتر شده.

 

درباره گیربکس اتومات این خودرو باید این نکته را بدانید که حتی در حالت تیپ ترونیک نیز به شما اجازه نمی‌دهد دور موتور را بالاتر از 4500 ببرید. دنا پلاس توربو اتومات که تحویل آن از نیمه اول 99 شروع شد، در تجهیزات و کیفیت ساخت متاسفانه دقیقا مانند دنا پلاس توربو دنده‌ای است؛ فقط با این تفاوت که به «فرمان برقی» مجهز شده.

 

از تابستان 1401 نیز دناپلاس توربو با گیربکس 6 دنده به بازار کشورمان آمد که تنها تفاوتش با مدل‌های توربو 5 دنده، بازهم در «فرمان برقی» خلاصه می‌شد. ایران خودرو همچنین از زمستان 1401 نسخه لوآپشن دنا پلاس معمولی را هم به بازار آورد که رینگ آلومینیومی نداشت و ترمز عقب آن نیز از دیسکی به کاسه‌ای تغییر کرده بود. شرکت ایران‌خودرو در بهار 1402 دو آپشن جدید «سنسور نور» و «سنسور باران» را به خانواده دنا پلاس توربو (دستی و اتومات) افزود.

 

پژو پارس/ صفر/ قیمت 825 میلیون تومان 
با اینکه بارها اعلام شده است پژو پارس از چرخه تولید حذف خواهد شد اما همچنان تولید می‌شود. پژو پارس نیز با رشد 60 میلیون تومانی، قیمت 825 میلیون تومانی را ثبت کرده است.قیمت کارخانه این خودرو 340 میلیون تومان است.پژو پارس این روزها در قالب دو تیپ با نام‌های پارس سال (با پیشرانه 1/8 لیتری XU7 و پارس LX با پیشرانه 1/6 لیتری TU5 به مشتریان تحویل داده می‌شود که هر دو تیپ علی‌رغم شباهت‌های فنی و افت کیفیت در طی چند سال اخیر، از شرایط مناسبی در بازار فروش برخوردارند.

 

ایران خودرو از اواخر سال 97، «رینگ آلومینیومی» را از تجهیزات استاندارد پارس LX و اتومات و همچنین «ترمز عقب دیسکی» را هم از تجهیزات استاندارد پارس LX حذف کرد. ایران‌خودرو همچنین از بهار 1401، تیپ‌های جدیدی را با نام «پارس سفارشی» و «پارس سفارشی ELX» به بازار فرستاد. در پارس سفارشی ELX چندین ویژگی جدید دیگر نیز نصب شده‌ که عبارتند از:

 

سنسور نور، سنسور باران، سنسور باد تایر، آینه تاشو برقی، صندلی برقی و مالتی‌مدیا (دوربین عقب با مانیتور لمسی). هر دوی این تیپ‌ها، هم با موتور XU7P و هم با موتور TU5 فروخته شدند و تنها تفاوت‌شان در آپشن، اضافه ‌شدن «کروز کنترل» بود که فقط روی پارس TU5 سفارشی ELX نصب است. ایران خودرو به دلیل رعایت استانداردهای ایمنی، در سال 1402 آپشن‌های «چراغ دی‌لایت» و همچنین «چراغ پوزیشن لامپ» را به تجهیزات استاندارد خودرو اضافه کرد.

 

هایما اس 8/ مدل ۱۴۰۱/ قیمت  یک‌ میلیارد و 860 میلیون تومان 
قیمت هایما S۸ مدل ۱۴۰۱ هم با رشد ۱۰۰ میلیونی، ‌ ‌یک  میلیارد و 860میلیون تومان شد.  قیمت کارخانه این خودرو یک میلیارد و 213 میلیون تومان است. پرچمدار هایما در ایران، نخستین‌بار و در جریان نمایشگاه خودروی تهران در بهار 1401 رونمایی شد. سپس از پاییز همان سال نیز تولید انبوهش در کارخانه ایران‌خودروی خراسان آغاز شد. هایما 8S متولد سال 2018 است اما ابتدا از مدل 2019 به بازار جهانی آمد.


این خودرو، همه چیزش با سایر کراس‌اوورهای خانواده هایما فرق دارد؛ به عنوان مثال، طراحی آن با مدل‌های S5 و S7 که پیش از این در بازار کشورمان دیده بودیم، کاملا فرق دارد. حتی اسمش هم شبیه بقیه اعضای خانواده هایما نیست! چراکه با یک عدد (8) شروع شده و سپس یک حرف لاتین (S) به‌دنبال آن آمده است.


البته این نوع نامگذاری، شاید شروع سبک جدید نامگذاری محصولات هایما باشد چرا‌که ون هایما 7X که سال 2020 معرفی شد و همچنین کراس‌اوور پلاگین هیبرید هایما 6P که در سال 2021 به بازار چین آمد نیز با همین شیوه جدید، نامگذاری شده‌اند. بااینکه هایما 8S وزن خشکی معادل 1560 کیلوگرم دارد‌ اما می‌تواند صفر تا 100 را در 8 ثانیه طی کند و حداکثر به سرعت 180 کیلومتر بر‌ساعت برسد. ضمن اینکه مصرف ترکیبی‌اش نیز تنها 2/7 لیتر است.

 

تارا اتوماتیک/ تیپ V۴/ قیمت یک میلیارد و60 میلیون تومان 
قیمت تارا اتوماتیک تیپ V۴ که گران‌ترین سواری داخلی در بازار آزاد است، به مرز یک میلیارد تومان رسیده است. تارا اتوماتیک تیپ V۴ اوایل دی‌ماه در بازار آزاد خودرو حداکثر ۹۱۵ میلیون معامله می‌شد و حالا ظرف سه هفته شاهد رشد تقریبا ۱۰۰ میلیونی قیمت سدان اتوماتیک جدید ایران‌خودرو هستیم. تارا اتوماتیک تیپ V۲ که اردیبهشت امسال و قبل از عرضه تارا V۴ چنین ارقامی را به‌چشم دیده بود، الان در بازار آزاد خودرو یک میلیارد و 60 میلیون تومان است.


قیمت این خودرو در کارخانه 681 میلیون و 434 هزار تومان است. تارا اتوماتیک تیپ V4 از نظر فنی تفاوتی با نسخه فعلی (تیپ V2) ندارد و همان پیشرانه 6/1 لیتری TU5 پلاس ‌ روی آن نصب شده است. این پیشرانه ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می‌کند و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT توان را به چرخ‌های جلوی این سدان ملی انتقال می‌دهد.


هنوز مشخص نیست تارای جدید از جعبه دنده‌های ساخت DAE استفاده می‌کند ‌ یا لندای (Landay) ‌ روی آن نصب می‌شود. در تارا اتوماتیک V4 امکانات جدیدی مانند بازشوی برقی صندوق عقب با سنسور حرکتی پا، صندلی برقی شش حالته راننده، دوربین عقب با خطوط پارک متحرک، چراغ خوش‌آمدگویی زیر درها و زیرپایی و… اضافه شده است.

 

شاهین cvt/ اتومات 1402/ قیمت 800 میلیون تومان 
شاهین سی‌وی‌تی اتومات مدل ۱۴۰۲ صفر ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. شاهین رشد 15 میلیون تومانی داشته است. قیمت کارخانه این خودرو 641 میلیون و 718 هزار تومان است. شاهین CVT در قسمت فنی، هیچگونه تغییری نسبت به شاهین دنده‌ای G نداشته و فقط وزن خالصش، حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته است.

 

ضمن اینکه مصرف ترکیبی خودرو نیز که در شاهین دنده‌ای معادل 7/5 لیتر بوده، در شاهین CVT به حدود 7/2 لیتر رسیده است. شاهین اتوماتیک در قسمت فنی نیز مجهز به گیربکس CVT با تعویض دنده 7 سرعه تیپ‌ترونیک است. همچنین وزن خودرو حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته و به عدد 1320 کیلوگرم رسیده است. ضمن اینکه مصرف سوخت شاهین CVT معادل 7/52 لیتر اعلام شده که تقریبا 3/0 لیتر از شاهین MT، بیشتر است.

 

پیشرانه توربوشارژر M15T در این نسخه از شاهین ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. جعبه‌دنده شاهین اتوماتیک توسط شرکت پانچ بلژیک تولید می‌شود که در سطح جهانی شناخته شده است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد. این جعبه‌دنده در تیپ ترونیک قابلیت تعویض دنده ۷ سرعته به‌صورت مصنوعی را دارد.

 

شاهین یکی از پرحاشیه‌ترین خودروهای ملی در تاریخ صنعت خودروی ایران است. فرآیند توسعه این خودرو چندین بار با وقفه و تغییر مواجه شد تا در نهایت مشتریان ایرانی توانستند با شاهین ارتباط برقرار کنند. اعلام قیمت بالاتر نسبت به تارا دنده‌ای، کمبود امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین مشکلات مونتاژی در سری‌های نخست، مانع از آن شدند که شاهین به خودروی موفقی در ایران تبدیل شود.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۸۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر