کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۵۶
تاریخ خبر:

دلایل تاخیر در تحویل خودروهای ایران‌خودرو

دلایل تاخیر در تحویل خودروهای ایران‌خودرو

اگر مشکل در تحویل دارید، چطور 120‌هزار دستگاه مازاد می‌خواهید به فروش برسانید؟

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| روز گذشته خبری به نقل از کیوان پناهی، مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها منتشر شد با این مضمون که پس از به‌وجود آمدن تاخیر در تحویل محصولات ایران‌خودرو و ایجاد نارضایتی در خریداران، این شرکت جوابیه‌ای ‌‌در این خصوص منتشر کرده و دلایل تاخیر در تحویل را تشرح کرده است.

 

مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو دلیل تاخیر در تحویل برخی خودروها را استقبال زیاد در سامانه و همچنین مشکلات تامین ارز قطعات عنوان کرد. کیوان پناهی با اشاره به افزایش ۱۰ هزار دستگاهی تولید خودرو نسبت به سال قبل در این شرکت، درباره دلایل تاخیر در تحویل برخی از خودروها اظهار کرد: «چون تعداد ثبت‌نام در سامانه یکپارچه بیش از حد انتظار بود، شاهد تاخیر در ایفای بخشی از تعهدات هستیم.»

 

او با اشاره به تولید ۵۵‌هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو، گفت: «تعهدات معوق این شرکت هم در حال حاضر ۵۵ تا ۶۰ هزار دستگاه است. البته شرایط معوق بیش از ۳۰ روز نیست و اکثرا کمتر از ۳۰ روز از موعد گذشته است.»

 

پناهی با بیان اینکه تلاش می‌شود خودروهایی که شرایط معوق آنها بیش از ۳۰ روز است، زودتر تحویل داده شود، تصریح کرد: «دناپلاس و تارا از جمله خودروهایی هستند که بیش از ۳۰ روز از تعهد آنها گذشته است. در مورد تعهداتی مثل دنا‌پلاس هم که مشکل شماره‌گذاری دارند، اگر با همکاری سازمان ملی استاندارد بهینه‌سازی انجام شود، تعهدات صورت گرفته به‌زودی تحویل داده می‌شود.»

 

به گفته این مقام مسئول، بخشی از علت تاخیر تحویل دنا پلاس و تارا، به خاطر تاخیر در تامین قطعات و تخصیص ارز و مشکلات ناشی از تحریم بوده که قرار است با مساعدت وزارت صمت و بانک مرکزی به زودی حل شود.پناهی با بیان اینکه خودروی ۲۰۷ هم در سامانه بیش از حد انتظار ثبت شد، گفت:

 

« تلاش می‌کنیم تعهدات معوق به کمترین حالت برسد. تولید ۲۰۷ هم از ماه گذشته رو به افزایش بوده و تعهد معوق به زودی جبران می‌شود. تعهدات هایما هم کمی تعویق داشته که تولید آن مجدد آغاز می‌شود و تعهدات معوق هایما اس ۷ هم به‌زودی تحویل داده می‌شود.

 

بخشی از تعهدات معوق به این دلیل بود که تلاش کردیم هر‌چه در سامانه‌ وعده داده شد، ثبت‌نام شود که حجم زیادی تعهد ایجاد کرد‌ اما به همان میزان توان تولید بالا رفته است. امیدواریم تعهدات معوق که  ناشی از استقبال زیاد در سامانه بوده به‌زودی جبران شود.»

 

حالا باید از ایران‌خودرو سوال پرسید مگر در جریان میزان و توان تولید خود نبودید که اجازه ثبت‌نام در سامانه به این میزان دادید که تحویل‌ها به تعویق بیفتد؟ از سوی دیگر، اعلام می‌شود طرح فروش ۱۲۰‌هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو و سایپا به نرخ 5 درصد کمتر از حاشیه بازار تا پایان سال،  به‌زودی اجرایی می‌شود.

 

چطور وقتی نه‌تنها ایران‌خودرو بلکه سایپا در تحویل خودروها تاخیر بسیار دارند، قرار است 120 هزار دستگاه خودرو بفروشند و تا پایان سال تحویل دهند؟ اگر ایران‌خودرو ماشین دارد، چرا ‌ به ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه تحویل نمی‌دهد و ماجرا به تعویق افتاده است. اگر ماشین ندارد چطور در طرح 120 هزار دستگاه فروش مازاد شرکت می‌کند. خدای‌نکرده این فکر به اذهان عبور می‌کند که ماشین‌ها در پارکینگ‌ها دپو شده‌‌ تا دروقت مقتضی با قیمت مطلوب ایشان (ایران‌خودرو) عرضه شود.

 

اگر خودروسازان محصول مازادی دارند چرا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؟ چرا مشتریان باید بیش از یک سال صبر کنند تا خودروی ثبت‌نام کرده خود را تحویل بگیرند؟ طبق بررسی عملکرد خودروسازان منتشر شده روی سامانه کدال، ایران‌خودرو طی ۹ ماهه امسال ۳۹۴ هزار و ۴۳۹ دستگاه خودرو فروخته که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۴۴۰ هزار و ۳۷۹ دستگاه بود، افت 10/5 درصدی معادل ۴۵ هزار و ۹۴۰ دستگاه را نشان می‌دهد.

 

همچنین این شرکت صرفاً در ماه آذر ۵۲ هزار و ۷۹ دستگاه خودرو فروخته است. همین مهرماه امسال بود که مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: بیش از پنج هزار دستگاه خودروی انبار شده‌(دپو) در توقفگاه ایران‌خودروی خراسان برای تحویل به مشتریان، به سایر استان‌ها حمل شد.

 

اگرچه ایران‌خودرو در توضیح این موضوع گفته بود،  هیچ خودرویی به بهانه افزایش قیمت در پارکینگ‌ها متوقف نشده و پارکینگ‌های موجود در روال عادی شماره‌گذاری و حمل و بارگیری خودروها به مقصد نمایندگی‌های سطح کشور هستند.

 

به هرحال واقعیت این است که در این میان فقط مردم در حال ضربه خوردن هستند، تحویل خودروها که به تعویق می‌افتد، بعد وعده فروش مازاد! بعد هم افزایش قیمت‌ها... این است حوزه پُر‌تناقض صنعت خودروی ما!

 

کدخبر: ۵۵۲۷۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر