کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۸۲۲
تاریخ خبر:

مرور پرونده| از بازی کودکی و سفره‌های خانوادگی تا برادرکشی؛ قتل برادر در سوءظن به همسر باردار

مرور پرونده| از بازی کودکی و سفره‌های خانوادگی تا برادرکشی؛ قتل برادر در سوءظن به همسر باردار

در پرونده‌های جنایی زیادی درگیری دو برادر، منجر به قتل یکی از آنها به دست دیگری می‌شود

هفت صبح| ‌ از قدیم گفته‌اند برادر، گوشت برادر را هم بخورد، استخوانش را دور نمی‌ریزد اما در پایتخت آن هم در قسمت شمالی شهر و از قضا، از طبقه تحصیل‌کرده و سطح بالای اجتماع، یک پزشک بعد از طراحی و اجرای نقشه قتل برادر خود، جسد تکه‌تکه‌شده او را آذوقه حیوانات کرد. در میان انبوه پرونده‌های جنایی، کم نیستند پرونده‌هایی که در آن برادری، مرتکب قتل برادرش شده است.

 

یکی از متمایزترین اتفاقاتی که در پرونده‌های برادرکشی رخ می‌دهد این است که ولی‌دم باید برای قصاص یکی از فرزندانش به اتهام قتل فرزند دیگرش تصمیم بگیرد. در حالی‌که در چنین پرونده‌‌هایی خانواده قاتل و مقتول مشترک است؛ غالبا مهر والدین مانع از اجرای حکم قصاص شده و چنین پرونده‌هایی عموما به بخشش منتهی می‌شود.

 

دفن جسد برادر در کف اتاق

مردادماه امسال، مرد جوانی که برادرش را کشته و جسدش را کف اتاق خانه‌شان دفن کرده بود، بعد از شش‌سال نزد پلیس رفت و اعتراف کرد. سرهنگ حکمت‌الله شجاعی، رئیس‌پلیس آگاهی البرز گفت: «در پی مراجعه فردی به پلیس آگاهی استان مبنی بر قتل برادرش در سال ۱۳۹۷ و ابراز ندامت و عذاب‌وجدان در این خصوص، بلافاصله ماموران پلیس آگاهی استان به محل وقوع قتل اعزام شدند. متهم در اعترافات خود اعلام داشت، برادرش به دلیل اعتیاد و بیکاری دچار اختلافات و درگیری با وی شده و در طول سال‌های متوالی این موضوع باعث اذیت و آزار روحی و جسمی او شده بود که به دلیل بالا گرفتن این درگیری‌ها، تصمیم به کشتن او گرفته است.»

 

سرهنگ شجاعی تصریح کرد: «متهم در ادامه اظهارات خود گفت که در یکی از روزهای فصل پاییز در  سال ۹۷، طی یک درگیری شدید با برادرم، با چاقو یک ضربه از جلو به ناحیه گردن و یک ضربه از پشت به کمر وی زدم و زمانی که به زمین افتاد، وی را با دست خود خفه کردم و مجبور شدم جسد برادرم را کف اتاق منزل ویلایی خود، با همان لباسی که بر تن داشت، دفن کنم.» سرهنگ شجاعی اظهار کرد: «متهم بعد از شش‌سال، دچار عذاب‌وجدان شدید شده و از کرده خود، ابراز پشیمانی کرده و با معرفی خود به پلیس آگاهی استان و اعتراف به این قتل، خواسته تا حدودی از میزان عذاب وجدانش کم کند.»

 

 قتل برادر در جانبداری از مادر

تیرماه امسال، سرهنگ فضل‌الله سواری‌پور، رئیس‌پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران درباره این جنایت گفت: «رسیدگی به این پرونده، از وقتی کلید خورد که گزارش مرگ پسر جوان  ۲۸ساله‌ای در درگیری خانوادگی به کلانتری ۲۳ شهرستان شهریار رسید. خیلی زود، گشت ویژه‌ای برای بررسی این ماجرا در محل جنایت حضور یافت و با پیکر خونین پسر خانواده که در اتاق پذیرایی بر روی زمین افتاده بود، روبه‌رو شدند. در نخستین گام، به دستور بازپرس کشیک قتل جسد پسر جوان به پزشکی‌قانونی منتقل شد. پرونده برای بررسی این جنایت خانوادگی در اختیار تیمی از کارآگاهان زبده شهریار قرار گرفت و در نخستین تحقیقات، آنها دریافتند که عامل جنایت، برادر مقتول است که پس از اصابت چاقو به قفسه سینه برادرش از محل جنایت گریخته است.

 

با شناسایی عامل جنایت پسر ۱۷ساله خانواده به اتهام قتل تحت تعقیب پلیس قرار گرفت. سرانجام کارآگاهان جنایی توانستند در کمتر از ۱۲ساعت محل اختفای متهم را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه، وی را دستگیر کنند. متهم پس از دستگیری در نخستین بازجویی‌ها، پس از اعتراف به جنایت هولناکی که مرتکب شده بود، درباره انگیزه‌اش گفت: «برادرم با مادرم دعوا و به او فحاشی و توهین کرد. من هم به جانبداری از مادرم، با او درگیر شده و برادرم با چاقو به سمت من حمله کرده و من نیز چاقو را از وی گرفته و یک ضربه به وی وارد کردم که چاقو به قلب وی اصابت کرده و افتاد. من نیز سریعا از محل متواری شدم.»

 

قتل برادر به‌خاطر اختلاف بر سر ارثیه

فرمانده انتظامی رودسر از دستگیری قاتل مردی ۶۲ساله توسط پلیس در کمتر از چهار ساعت در این شهرستان خبر داد. سرهنگ سیدجلال الدین جوانمردی، ۲۸مردادماه با بیان اینکه عدم تفاهم، صبر، بردباری و تکمین به قوانین باعث بروز حوادثی جبران‌ناپذیر می‌شود و نتیجه‌ای جز پشیمانی در بر ندارد، اظهار کرد: «در پی دریافت خبری مبنی بر وقوع یک فقره درگیری با چاقو توسط دو برادر در شهر رودسر و مجروحیت و اعزام یکی از برادران به بیمارستان، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستورکار پلیس قرار گرفت.»

 

او با اشاره به فوت مصدوم بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان افزود: «بلافاصله پس از فوت مقتول، اکیپی از کارآگاهان پلیس برای دستگیری قاتل اعزام شدند که با اقدامات فنی و ضربتی پلیس، متهم متواری ظرف کمتر از چهار ساعت در مخفیگاهش واقع در شهرستان رودسر دستگیر و به مقر پلیس آگاهی این شهرستان منتقل شد.» فرمانده انتظامی شهرستان رودسر از اقرار قاتل به قتل برادر ۶۲ساله‌ خود با ضربات متعدد چاقو خبر داد و گفت: «متهم ۵۰ساله، انگیزه خود از این اقدام را، اختلاف مالی بر سر تقسیم ارث با برادر خود عنوان کرده و پس از بازسازی صحنه قتل با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.»

 

قتل برادر در سوءظن به همسر باردار

اسفندماه سال ۱۴۰۱، گزارش یک درگیری خونین در خیابان نیاوران به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد. پس از آن، ماموران به محل اعزام شدند و با پیکر نیمه‌جان مرد میانسالی مواجه شدند که با شلیک گلوله مجروح شده بود. وقتی مرد به بیمارستان انتقال یافت، مشخص شد جان باخته است. شاهدان حادثه به ماموران گفتند: «مردی سوار بر خودرو پژو ۲۰۷ به این مرد نزدیک شد و بعد از شلیک به او، دنده عقب گرفت و از روی پیکر نیمه‌جان وی رد شد و فرار کرد.»

 

ماموران با بررسی دوربین‌های مداربسته محل، چهره ضارب را شناسایی کردند و مشخص شد وی، برادر مقتول بوده است. در حالی‌که تحقیقات برای دستگیری متهم ادامه داشت، چند ساعت بعد به ماموران گزارش رسید که قاتل به خانه‌اش در خیابان دیباجی رفته و پس از قتل همسر باردارش با شلیک گلوله به سرعت خانه‌اش را ترک کرده است. سرایدار خانه که پلیس را در جریان حضور متهم قرار داده بود، به ماموران گفت: «نیم‌ساعت قبل، خسرو هراسان به آپارتمانش در طبقه چهارم ساختمان رفت و چند دقیقه بعد هم به سرعت از خانه‌اش خارج شد؛ او به من گفت، همسرم حالش بد شده، فوری با اورژانس تماس بگیر. از آنجایی که می‌دانستم همسرش باردار است، مقابل آپارتمانش رفتم و دیدم او در حالی‌که خون‌ریزی شدیدی دارد، روی زمین افتاده است. با دیدن این صحنه، بلافاصله با پلیس تماس گرفتم.»

 

در ادامه، ماموران دریافتند خسرو در یک هتل مخفی شده که به سرعت هتل را محاصره و وی را بازداشت کردند. متهم پس از دستگیری و در همان بازجویی‌های اولیه، به قتل برادر و همسر باردار خود اعتراف کرد و در تشریح جزئیات ماجرا گفت: «به رابطه پنهانی برادرم با همسرم مشکوک شده بودم تا اینکه نیمه‌شب از خواب بیدار شدم تا برای خوردن آب به آشپزخانه بروم، همان موقع متوجه شدم همسرم بیدار است. گوشی تلفن همراهش را گرفتم و دیدم برادرم برایش پیامی فرستاده و به او ابراز علاقه کرده است اما او در پاسخ نوشته بود، خسرو را دوست دارم و نمی‌خواهم به او خیانت کنم. از آنجایی که مدتی بود بر سر مسائل مالی با برادرم اختلاف داشتم با دیدن این پیامک آنقدر عصبانی شدم که تا صبح نتوانستم بخوابم. صبح زود، اسلحه‌ای را که مدتی قبل به مبلغ ۱۰میلیون تومان از غرب کشور خریده بودم، برداشتم و به سراغ او رفتم و به محض اینکه او را دیدم، شلیک کردم. بعد هم به خانه برگشتم و زنم را زدم.»

 

کدخبر: ۵۶۶۸۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر