کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۷۷
تاریخ خبر:

ادامه‌ التهاب در پرونده سرقت بزرگ از صندوق امانات بانک ملی

ادامه‌ التهاب در پرونده سرقت بزرگ از صندوق امانات بانک ملی

یکی از سرشبکه‌های سرقت بزرگ بانک ملی هفته گذشته اقدام به خودکشی کرد

هفت صبح| نیمه خردادماه سال 1401، خبر سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه مثل بمب خبری در رسانه‌ها سروصدا برپا کرد.در این سرقت 168صندوق تخریب شده و مورد دستبرد باند سارقان قرار گرفت. به این ترتیب، صاحبان این صندوق‌ها پس‌انداز خود را در یک شب، نابود شده دیدند.
 

صبح ۱۶خردادماه ۱۴۰۱، هنگامی که کارمندان خدمات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، در اصلی شعبه را باز و وارد آن شدند با تعجب مشاهده کردند، قفل کتابی پارکینگ، شکسته و تمامی سیم‌های تلفن و دوربین‌های مداربسته قطع شده و از کار افتاده است. کارمندان موضوع را به رئیس شعبه و پلیس ۱۱۰ اطلاع دادند. ماموران پس از بررسی صحنه جرم متوجه می‌شوند، سارقان از در پارکینگ ساختمان وارد محوطه شدند و از طریق آب کردن در خزانه با دستگاه ذوب فلزات (هوا برش) مبادرت به شکستن قفل 250فقره صندوق امانات کردند و سپس تمامی اموال موجود در 155فقره صندوق را ربودند.
 

همچنین بانک ملی ایران طی اطلاعیه‌ای درباره این سرقت اعلام کرد: «سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده و این سرقت به موبایل رئیس بانک پیامک می‌شود، اما به دلیل اینکه در گذشته، این سامانه هشدار اشتباهی داده، رئیس بانک به پیامک اعتنایی نمی‌کند و فکر می‌کند مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است.» این ماجرا با برکناری دو مقام ارشد بانک ملی شعبه دانشگاه روبه‌رو شد.
 

خبر سرقت از صندوق امانات تا سه، چهار روز به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده بود تا اینکه چهار روز بعد از سرقت، حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در مورد دستگیری متهمان این پرونده گفت: «۱۳نفر از سارقان در خارج از کشور دستگیر شدند که در حال بازگرداندن به کشور هستند.» اما فقط دو متهم اصلی خارج از کشور بودند که بعد از دستگیری توسط اینترپل، ۷ماه در زندان ترکیه به سر بردند و سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شدند.
 

صبح روز بعد از اعلام خبر سرقت از تعدادی صندوق، عده‌ زیادی از افراد مقابل بانک ملی تجمع کردند و موجی از نگرانی و ناامیدی این افراد را فرا گرفت؛ چرا که گمان می‌کردند سرمایه زندگیشان از دست رفته است.اما تنها چند روزی از این سرقت بزرگ گذشته بود که ماموران پلیس موفق به شناسایی و دستگیری تعدادی از اعضای باند سرقت شدند و همچنین مقادیری از اموال مسروقه کشف گردید. در ادامه تعدادی دیگر از سارقان، در حالی‌که سرشبکه‌های این سرقت به کشور ترکیه گریخته بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

 

سرانجام شمار متهمان دستگیر شده به 37نفر رسید که عده‌ای از آنان در جریان سرقت نقش داشته و تعدادی نیز در فروش یا نگهداری اموال مسروقه فعالیت داشتند.به این‌ترتیب، رسیدگی به این پرونده در شعبه دوم دادسرای ناحیه 34 ویژه سرقت مسلحانه در جریان روال قضایی قرار گرفت و سرانجام برای دو متهم اصلی این پرونده یعنی همان سرشبکه‌هایی که به ترکیه فرار کرده بوند، اتهام افساد فی‌الارض تعیین شد و با صدور کیفرخواست پرونده در نوبت رسیدگی در دادگاه قرار گرفت.

 

علی صالحی، دادستان تهران در مورد کیفرخواست متهمان پرونده اعلام کرد: «این پرونده ۳۷متهم دارد که چهار نفر از آنها شامل سه برادر و یکی از بستگان، مستقیم در عملیات اجرایی این سرقت مشارکت داشتند.»از مجموع ۱۵۵شاکی که صندوق امانات آنان مورد سرقت واقع شده بود، با پرداخت مبلغی حدود ۲۲۹۰میلیارد ریال، با ۱۴۵نفر از شکات مصالحه شد و در مورد ۱۰شاکی دیگر، پنج نفر شیء با ارزشی درون صندوق امانات نداشتند و پنج نفر از بزه‌دیدگان دیگر نیز فاقد هرگونه سند و مدرکی مبنی بر ادعای خود بودند.»

 

خودکشی نافرجام

در حالی که هنوز نوبت رسیدگی به این پرونده در دادگاه فرا نرسیده است، خبر رسید که یکی از سرشبکه های اصلی باند سارقان در زندان تهران بزرگ اقدام به خودکشی کرده است.گفته شده بود که این فرد یکی از همان کسانی بود که برایش اتهام افساد فی الارض تعیین شده بود که با مصرف تعداد زیادی قرص اقدام به خودکشی کرده بود اما با اقدام به موقع بهداری زندان و انتقال او به بیمارستان لقمان حکیم این متهم از مرگ نجات یافت.

 

گفته شده بود که متهم بعد از مواجهه با اتهام سنگین افساد فی الارض خود را در بن‌بست دیده و شاید همین انگیزه‌ای برای اقدام به خودکشی او شد.این متهم 39ساله فوق دیپلم ریاضی فیزیک داشته و دارای دو فرزند ۵ و ۸ساله است. او قبل از سرقت در شغل ساخت و ساز فعالیت داشته و سابقه سرقت از خزانه بانک سپه قائمشهر را داشته است.

 

این متهم به همراه برادر خود و پسرخاله‌اش نقشه سرقت از صندوق امانات را کشیده و برای عملی‌کردن نقشه سرقت خود در روز حادثه حدود یک ساعت در بانک بوده و حتی به گفته خودشان در بانک خوابیده بودند. او بعد از فرار به ترکیه با اعلان قرمز اینترپل به کشور برگشت و بازداشت شد و هرچند حالا، رضایت تعداد زیادی از شاکیان با پس گرفتن بخشی از اموالشان جلب شده است اما این متهم باید منتظر بماند تا دادگاه برای عنوان اتهامی او تصمیم گیری کند.

 

 تکلیف اموال مسروقه چه شد؟

عملیات بازپرداخت اموال مسروقه به مالباختگان بعد از کشف اموال مسروقه آغاز شد. شاکیان با در دست داشتن مدارکی که از اموال خود داشتند، مثل کاغذ خرید طلا یا سکه، به مرجع قضایی مربوطه مراجعه کرده و اموالشان را پس می‌گرفتند.مال‌باختگان از همان روزهای ابتدایی بعد از وقوع حادثه با همدیگر در ارتباط بوده و برای بازپس گیری اموالشان و رسیدگی قضایی به پرونده در گروه تلگرامیشان با هم در ارتباط هستند.

 

تمامی آنها دلشان می‌خواهد به‌خاطر دلهره‌ای که سارقان به زندگیشان تحمیل کردند، شاهد مجازات باند سارقان باشند. حالا با انتشار خبر اقدام به خودکشی متهم ردیف اول‌،‌ سراغ یکی از آنها رفتیم تا در مورد روند بازپس‌گیری اموالشان گفت‌وگویی داشته باشیم.

 

یکی از مال‌باختگان، زنی میانسال است که در آستانه بازنشستگی از یک اداره دولتی است. این خانم می‌گوید: «از سال‌های دور پس‌انداز خود را به دلار و طلا تبدیل می‌کردم. اوایل دهه 60، عیدی کارمندان را به صورت سکه پرداخت می‌کردند که من حتی آن‌ها را هم در تمام این سال‌ها پس انداز کرده بودم تا بتوانم برای خودم سرپناهی تهیه کنم. 2سال قبل تمام این پس‌انداز را در صندوق امانت گذاشتم، علاوه‌بر این، مقداری از پس انداز مادر سالخورده‌ام نیز در این صندوق نگهداری می‌شد.»

 

این خانم در ادامه می گوید: «مقدار زیادی دلار هم در صندوق خودم داشتم که نتوانستم وجود آنها را اثبات کنم اما آن دسته از اموالم که مدرک و ادله‌ای برایشان در دست داشتم را پس گرفتم و رضایت‌نامه را امضا کردم.»شاکیان هر چند با پس گرفتن اموالشان رضایت خود را اعلام کرده‌اند اما هم‌چنان منتظرند به خاطر زیان مالی و روحی که در این ماجرا به آنها وارد شده، شاهد مجازات متهمان باشند.

 

کدخبر: ۵۶۲۴۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر