کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۰۸
تاریخ خبر:

هشت داستان‌ از ‌ساختمان‌ ۱۳۰

هشت داستان‌ از ‌ساختمان‌ 130

حاشیه‌های خواندنی از فاجعه بیمارستان خیابان‌ گاندی‌ که نسبتا ختم به خیر شد.

روزنامه هفت صبح، فاطمه شیخ علیزاده| ساعت ۷ شب پنجشنبه ۵ دی ماه امسال شعله‌های آتش از پنجره‌های هتل بیمارستان گاندی رو به خیابان ولیعصر زبانه می‌کشید. همزمان صدای آژیر ماشین‌های آتش‌نشانی در خیابان گاندی و ولیعصر می‌پیچید. جمعیت وحشت‌زده در خیابان تجمع کردند و تصور همگان بر این بود که فاجعه‌ای انسانی در راه است.

 

شاید چیزی شبیه آتش‌سوزی مهیب در کلینیک سینااطهر که ۱۹ کشته بر جای گذاشت و شاید هم فجیع‌تر مانند پلاسکو! اما حضور به موقع آتش‌نشانان و اقدامات سریعی که صورت گرفت سبب شد که جان تمام بیماران و کارکنان بیمارستان نجات پیدا کند.

 

حریق از طبقه شانزدهم بیمارستان در جایی واقع در بلوک یکم بیمارستان آغاز شده بود که این قسمت جزو بخش‌های بستری بیمارستان نیست و بخش مهمانپذیر بیمارستان است. در حالی که شعله‌های آتش به طبقات بستری سرایت نکرد و تنها دود ناشی از آتش‌سوزی وارد طبقات شده بود، مدیریت بیمارستان اعلام کرد که تجهیزات بیمارستان خسارت ندیده و بیمارستان به زودی مجددا پذیرای بیماران خواهد شد.

 

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هفت‌صبح در خصوص علت وقوع این حادثه گفت:«علت دقیق این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست و کارشناسان سازمان آتش‌نشانی تهران در حال بررسی موضوع هستند که اعلام نظر قطعی امری زمان‌بر است.» ملکی همچنین در ادامه افزود:«این بیمارستان پیش از این چند بار به دلیل عدم رعایت برخی اصول ایمنی از سوی ستاد پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اخطار گرفته بود.»

 

به هرحال طبق گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران، به علت نمای کامپوزیتی ساختمان بیمارستان گاندی آتش‌سوزی بزرگ جلوه می‌کرد و این موضوع در گستردگی آتش نقش داشت. البته برخی منابع نیز می‌گویند آتش از بخش آشپزخانه بیمارستان آغاز شده و تا تایید کارشناسان فعلا نمی‌توان نظر قطعی داد.

 

قهرمان این داستان؛ جوانی به نام احمد 
روز بعد از حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، خیابان ولیعصر و گاندی در آرامش فرو رفته‌اند. انگار نه انگار که تا همین شب قبل در اینجا جایی برای سوزن انداختن هم نبود و التهاب وقوع حریق گسترده سبب شده بود که ماموران پلیس راهور تردد را در خیابان ممنوع اعلام کنند.

 

درست روبه‌روی بیمارستان در خیابان ولیعصر سراغ دکه داری می‌رویم که وقوع آتش‌سوزی را به آتش‌نشانی اطلاع داده بود. نامش احمد است. جوان افغان ۱۷ساله که تماس سریع او با آتش‌نشانی سبب شد امدادگران به موقع در محل حادثه حاضر شوند. احمد جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید:

 

«ساعت حدود شش و ربع بود که دیدم از یک پنجره بیمارستان شعله آتش بیرون می‌زد.پنجره‌های بیمارستان تا دکه ما فاصله کمی دارد‌. همین که چشمم به آتش افتاد فکر کردم که هیچ بعید نیست آتش به دکه ما سرایت کند.با صاحب کارم تماس گرفتم و گفتم چه کنم؟ دکه را ببندم؟ گفت نه سریع با آتش‌نشانی تماس بگیر که من هم فورا زنگ زدم. همان لحظه بود که صدای شکستن شیشه‌ها یکی بعد از دیگری می‌آمد و نمای ساختمان به سرعت آتش گرفت.»

 

از او می‌پرسیم که با توجه به شلوغی بیمارستان کسی متوجه آتش‌سوزی در این طبقه از ساختمان نشده بود که می‌گوید:«گمانم در همان لحظه اول کسی هنوز نفهمیده بود چون بعدا شنیدم که محل شروع اولین شعله‌ها جزو قسمت بخش بستری نیست.اما وقتی نمای ساختمان آتش گرفت دیگر در خیابان ازدحام زیادی شد.»

 

تولد در میان دود و آتش 
بخش زنان بیمارستان گاندی یکی از فعال‌ترین بخش‌های این بیمارستان است.اتفاقا در شب حادثه هم دو نوزاد در این بیمارستان به دنیا آمده بودند.وقتی اولین دود ناشی از آتش‌سوزی به بیمارستان راه پیدا کرد دو پرستار بخش نوزادان، این دو نوزاد را در آغوش گرفته و به سرعت از طبقه هشتم بیمارستان خارج کردند تا دود غلیظ آتش به این دو نوزاد آسیبی نرساند.

 

آتش‌نشان‌ها قهرمان این داستان 
آتش‌نشانان از 10 ایستگاه آتش‌نشانی به محل وقوع حریق یعنی بیمارستان گاندی اعزام شده بودند و نردبان 64 متری هیدرولیکی و خودروهای تنفسی از تجهیزاتی بود که همراه داشتند.اما آنچه در اطفای این حریق حرف اول را می‌زد سرعت عمل آتش‌نشانان بود که در کمترین زمان توانستند اقدام به خارج کردن همه حاضرین در بیمارستان کنند.

 

در حالی که این آتش‌سوزی در قسمت بلوک یک یعنی مهمانپذیر و هتلینگ بیمارستان رخ داد و در زمان ورود آتش‌نشانان نمای ساختمان کاملا شعله‌ور بود اما با اقدامات سریع آتش‌نشانی از سرایت آتش به بخش‌های دیگر جلوگیری شد و در واقع این آتش‌سوزی مهیب کشته‌ای نداشت.

 

انتقال بیماران به سایر بیمارستان‌ها 
92 بیمار در بخش‌های مختلف بیمارستان بستری بودند که بلافاصله بعد از اعلام وقوع حادثه 30 دستگاه آمبولانس از سوی اورژانس تهران در محل وقوع حادثه حاضر شد و با کمک کادر درمان و امدادگران اورژانس بیماران به بیمارستان‌های شهدای تجریش، طوس، فیروزگر، کسری،طالقانی، پاستور نو و دی منتقل شدند.

 

همچنین دو موتورلانس برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی حادثه نیز در محل بیمارستان حاضر شده بود. انتقال سریع بیماران به بیمارستان‌های دیگر موجب شد که برای هیچ‌کدام از بیماران مشکلی ایجاد نشود هر چند در ابتدای وقوع حادثه نگرانی خانواده‌های بیماران جو حاکم بر محل حادثه را ملتهب کرده بود اما حدود یک ساعت بعد از وقوع بیمارستان انتقال بیماران به دیگر بیمارستان‌ها انجام شده بود.

 

بیمارستان گاندی چطور بیمارستانی است؟ 
هتل بیمارستان گاندی بیمارستانی با امکانات یک هتل چهار ستاره است.این بیمارستان به دلیل امکانات رفاهی و همچنین تجهیزات پیشرفته پزشکی برای افرادی که قرار است دوران نقاهت بیشتری را بگذرانند مناسب است.

 

از جمله امکانات این بیمارستان می‌توان به تجهیزات موجود در سوئیت‌ها که غالبا شامل تلویزیون، سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز، سیستم تهویه مطبوع، مبلمان، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، حمام، تلفن و مینی بار هستند؛ اشاره کرد.البته به جز این، به طور کلی وضعیت دکوراسیون سوئیت‌ها و اتاق‌ها نیز شباهت زیادی با چیزی که از بیمارستان‌ها می‌بینیم، نداشته و به خوبی حال و هوای یک هتل را تداعی می‌کنند.

 

اما به جز افرادی که قرار است دوران نقاهت طولانی‌تری داشته باشند این بیمارستان محبوب مادرانی است که می‌خواهند از روز تولد فرزندشان خاطره شیرینی داشته باشند.چون علاوه بر رسیدگی ویژه و احساس راحتی مضاعف بعد از زایمان آنها می‌توانند قبل از بستری شدن، تم مورد نظر خود را با رنگ دلخواه برای تزئین اتاق نیز سفارش دهند تا عکس‌های یادگاری‌شان رنگ و لعاب موردنظرشان را داشته باشد.

 

سال 1392 این هتل بیمارستان با شعار جذب گردشگران سلامت افتتاح شد. درباره این بیمارستان لوکس همیشه در فضای مجازی تبادل نظر می‌شد و شایعه‌ای هم وجود داشت که هزینه اقامت و یک عمل قلب در این هتل بیمارستان 700 میلیون تومان است. 

 

پنج  بار اخطار کم نبود! 
از دیروز بارها در اخبار عنوان شد که این بیمارستان 5 بار اخطار گرفته بود. اخطارهایی که به چنین ساختمان‌هایی داده می‌شود اعم از نوع چیدمان تجهیزات و کپسول‌های اکسیژن و همچنین سیم‌کشی برق و موارد دیگر است. هر چند هنوز مشخص نیست هتل بیمارستان گاندی بابت چه چیزی 5 بار اخطار گرفته بود اما این حادثه می‌تواند زنگ خطر و زنهاری باشد برای کلینیک‌های درمانی و بیمارستان‌های دیگر که چنین اخطارهایی را دریافت کرده و بی‌اعتنا بوده‌اند! 

 

چهل بیمارستان در معرض خطر 
طبق گفته خسروانی، مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایرنا در روز ششم بهمن‌ماه،۴۰ بیمارستان این منطقه به‌خاطر ناایمن بودن وضعیت ساختمان‌ها تاکنون سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند. به حدود ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی بزرگ مثل بیمارستان امام خمینی و شریعتی که در سطح منطقه هستند، هشدار داده‌ایم؛ هر کدام حداقل سه اخطار را دریافت کرده و با مسئولان آنها جلسات متعددی برای حل مشکلات شان برگزار کرده‌ایم. 

 

ممنوعیت استفاده از کامپوزیت 
نکته آخر و مهم این است اگر نمای کامپوزیت را سرچ کنید از سال 1391 اعلام شده استفاده از نمای کامپوزیت در ساختمان مسکونی ممنوع است و مجوز نمی‌گیرد اما در بازسازی از این نما می‌شود استفاده کرد که انگار هتل بیمارستان گاندی هم به تازگی در بازسازی از کامپوزیت استفاده کرده بود. بارها اعلام شده است؛ اگرچه جنس این ورقه‌ها از آلومینیوم است اما در پشت این ورق‌ها از مواد و رزین‌های خاصی استفاده شده است که زود مشتعل می‌شود. 

 

کدخبر: ۵۵۳۱۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر