موزه لوور پاریس در مرز فروپاشی
گنجینههای بشری پربازدیدترین موزه جهان به مرمت نیاز دارند
هفت صبح| موزه لوور پاریس که بهعنوان گنجینهای بینظیر از هنرهای بشری شناخته میشود، این روزها در وضعیت بحرانی بهسر میبرد. یادداشتی که به تازگی از سوی مدیر موزه، لورن دِ کار، فاش شده، نشاندهنده وضعیت وخیمی است که این موزه در برابر آن قرار دارد. در این یادداشت که به وزیر فرهنگ فرانسه، رشیده داتی ارسال شده، شرایط دشوار و نامناسب این اثر تاریخی بهطور مفصل بیان شده است.
بحران ازدحام و نبود امکانات
لورن دِ کار در این یادداشت به وضوح از مشکلات فراوانی که بازدیدکنندگان موزه با آن مواجه هستند، سخن گفته است. از جمله این مشکلات، دسترسی سخت به آثار هنری، فضای ناکافی برای استراحت و همچنین امکانات بهداشتی و غذایی نامناسب است. او همچنین اشاره میکند که بسیاری از فضاهای موزه دیگر مقاومتی در برابر نفوذ آب ندارند و در برخی قسمتها تغییرات دمایی شدید میتواند تهدیدی برای حفظ آثار هنری باشد. موزه لوور که در حال حاضر پربازدیدترین موزه جهان است، با 8/7میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۲۴، از ظرفیت طراحیشده خود بسیار فراتر رفته است.
با این تعداد بازدیدکننده، موزه لوور درآمد قابلتوجهی از بلیتفروشی به دست آورده است. با فرض قیمت متوسط بلیت ۱۵ یورو، میتوان گفت درآمد روزانه لوور به طور تقریبی حدود ۴۵۰ هزار یورو است که در سال معادل ۱۶۴ میلیون یورو میشود. در طی دهههای گذشته، موزه لوور به طور مداوم در حال افزایش تعداد بازدیدکنندگان و درآمد خود بوده است. در سال ۲۰۱۹، پیش از همهگیری جهانی، این موزه به رکورد ۱۰ میلیون بازدیدکننده رسید و درآمد سالانه آن به بیش از ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت.
حتی پس از شیوع پاندمی و کاهش تعداد بازدیدکنندگان، لوور توانسته است با برنامهریزیهای جدید، نظیر افزایش قیمت بلیتها، درآمد خود را بهطور قابلتوجهی حفظ کند. موزه لوور در مقایسه با سایر موزههای مشهور جهان، از جمله موزههای متروپولیتن نیویورک، بریتانیا در لندن و موزه واتیکان در رم، همیشه در صدر فهرست پربازدیدترینها قرار دارد.
با توجه به تعداد بازدیدکنندگان و درآمد حاصل از بلیتفروشی، لوور در رده نخست موزههای پربازدید جهان قرار دارد و این جایگاه را بهعنوان یکی از منابع اصلی درآمد فرهنگی فرانسه حفظ کرده است. اما این مسئله بهویژه در نظر دِ کار نگرانیهایی جدی برای حفظ کیفیت فضا و آثار هنری ایجاد کرده است. او همچنین از پیشنهاد محدود کردن تعداد بازدیدکنندگان روزانه به ۳۰ هزار نفر و ساخت یک ورودی دوم برای کاهش ازدحام سخن گفته است.
لوور و هرم شیشهای: از نماد تا مشکل
موزه لوور که در قرن ۱۸ میلادی تأسیس شده است، در حال حاضر نهتنها با ازدحام جمعیت مواجه است بلکه برخی از بخشهای آن نیاز به مرمت و بازسازی اساسی دارند. از آنجا که این موزه در یک قلعه تاریخی واقع شده و به مرور زمان توسعه یافته است، آسیبهایی به ساختارهای ابتدایی آن وارد شده است.
دِ کار تاکید دارد که موزه بهویژه به دلیل مشکلات موجود در سیستم تهویه و گرمایش، به شدت آسیبپذیر شده است. یکی دیگر از مسائل مورد اشاره در یادداشت دِ کار، هرم شیشهای مشهور موزه است. اگرچه این هرم که توسط معمار چینی-آمریکایی آی.ام. پِیت طراحی شده و در سال ۱۹۸۹ به بهرهبرداری رسید بهعنوان یکی از نمادهای معماری جهان شناخته میشود، اما در روزهای گرم تابستان، سقف شیشهای آن اثر گلخانهای ایجاد میکند که فضای آن را برای گردشگران غیرقابل تحمل میسازد.
درخواست کمک مالی برای مرمت موزه
در پایان یادداشت، دِ کار با وجود محدودیتهای موجود در بودجه فرهنگی کشور، درخواست کرده است که برای مرمت و بازسازی موزه لوور بودجهای اختصاص داده شود. او همچنین پیشنهاد کرده است که با افزایش قیمت بلیتها و ایجاد شرایط جدید، شرایط نگهداری از این گنجینه فرهنگی بهبود یابد. در حال حاضر، موزه بهعنوان یک میراث جهانی بهشدت نیازمند توجه و سرمایهگذاری برای حفاظت از آثار هنری خود است.
آثار شاخص موزه لوور: گنجینهای از هنر بشری
موزه لوور نهتنها بهعنوان یک مقصد گردشگری بینظیر شناخته میشود، بلکه خانه برخی از مشهورترین و مهمترین آثار هنری تاریخ بشری است. از جمله این آثار میتوان به «مونا لیزا» اثر لئوناردو داوینچی، «دیوژن» اثر رافائل، «نافرستی» ملکه مصر و تابلوهای دیگر از هنرمندان بزرگ جهان اشاره کرد.
در کنار این آثار جهانی، موزه لوور خانه آثار هنری شاخص از ایران نیز است و آثار مختلفی از دوران هخامنشی، ساسانی و حتی دوره اسلامی ایران در موزه لوور به نمایش درآمدهاند که جذابیتهای خاص خود را دارند. از این آثار میتوان به سردیس داریوش اول هخامنشی، پیکره یکی از شاهان ساسانی، گلدانهای زرین هخامنشی و ساسانی و تابلوهای نقاشی صفوی اشاره کرد.