کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۹۱۶
تاریخ خبر:

جانشین سیدحسن نصرالله چه کسی خواهد بود؟

جانشین سیدحسن نصرالله چه کسی خواهد بود؟

درباره قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله و از چهره‌های قدیمی جریان سیاسی شیعه در لبنان

جانشین سید حسن نصرالله، طبق شیوه خاص حزب‌الله لبنان انتخاب می‌شود.

علی فیاض نماینده سابق پارلمان لبنان و از اعضای ارشد حزب‌الله، سال ۱۳۸۹ در گفتگویی که با خبرگزاری حوزه انجام داد، سازوکار انتخاب دبیرکل را اینگونه توصیف کرد: «چند سالی است که دبیر کل توسط یک شورا انتخاب می‌شود که خود این شورا از طرف اعضای مجالس (شوراهای) حزب و مسئولین حزب، اعم از مسئولین درجه دوم و سوم، انتخاب می‌شود.»

سیدحسن نصرالله در سال ۱۹۹۲ و پس از ترور سیدعباس موسوی توسط شورای تصمیم‌گیری حزب‌الله به این عنوان انتخاب شد. این سازوکار الان هر چه باشد، احتمالاً انتخاب دبیرکل با مشورت و کسب نظر از تهران انجام می‌شود. به نظر می‌رسد که شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله و از چهره‌های قدیمی جریان سیاسی شیعه در لبنان، یا سید هاشم صفی‌الدین معاون اجرایی حزب و از چهره‌های قدیمی مقاومت که برآوردها خبر از زنده بودن او می‌دهند، گزینه‌های جایگزینی سیدحسن نصرالله باشند.

شیخ نعیم قاسم کیست؟

شیخ نعیم قاسم (زاده ۱۹۵۳) قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و از شخصیت‌های اثرگذار شیعه در سیاست لبنان است. نعیم قاسم در کفرفیلا زاده شد. لیسانس شیمی خود را به زبان فرانسه از دانشگاه لبنان دریافت کرد و در کنار تحصیلات دانشگاهی در حوزه علمیه لبنان نیز دروس دینی را فرا گرفت.

شیخ نعیم قاسم، به همراه امام موسی صدر در تشکیل جنبش امل یا حرکة المحرومین و نیز در تأسیس حزب‌الله لبنان مشارکت داشت. او همچنین از سال ۱۹۹۱م طی پنج دوره متوالی نایب رئیس حزب‌الله لبنان شده و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارند. 

سید هاشم صفی‌الدین کیست؟

سید هاشم صفی‌الدین (زاده ۱۹۶۴) روحانی شیعه و سیاستمدار لبنانی است. او ازسال ۲۰۰۱ ریاست شورای اجرایی حزب‌الله لبنان را برعهده دارد. از او به عنوان نفر دوم حزب‌الله یاد می‌شود. صفی‌الدین در مه ۲۰۱۷ از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شد

هاشم صفی‌الدین پسرعموی مادر سید حسن نصرالله است. برادرش عبدالله صفی‌الدین به عنوان نماینده حزب‌الله در ایران در تهران زندگی می‌کند. پسر او، رضا صفی‌الدین همسر زینب سلیمانی و داماد قاسم سلیمانی است. 

سید هاشم صفی‌الدین از زمان تأسیس گروه حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ عضو این گروه است و از سال ۱۹۹۲، ریاست شورای اجرایی حزب‌الله لبنان را به دست گرفته است. هاشم صفی‌الدین یکی از هفت عضو شورای مشورتی تصمیم‌گیرنده حزب‌الله لبنان است و در شورای اجرایی نیز بخش‌های مهمی از فعالیت‌های این گروه را اداره می‌کند. از او به عنوان یکی از جانشینان سید حسن نصرالله نامبرده شده است.

کدخبر: ۵۶۶۹۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر