کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۴۶۵
تاریخ خبر:

پاول دورف؛ محاصره شده در حلقه تنگ فرضیات پیچیده

پاول دورف؛ محاصره شده در حلقه تنگ فرضیات پیچیده

تله‌ای به نام شام با مکرون؟ یا مثلث عشقی دور‌ف

هفت صبح|  پاول دور‌ف آخرین ساعات قانونی بازداشت ۹۶ ساعته در فرانسه را می‌گذراند. این تنها خبری است که تا این لحظه قطعیت دارد. ولی مشخص نیست که قضات فرانسوی با او چه خواهند کرد. قرار است بازپرس‌های فرانسوی تا پایان روز چهارشنبه تصمیم بگیرند که آیا پاول دور‌ف، رئیس روسی‌الاصل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام را پس از دستگیری به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد جنایات سازمان‌یافته، تحت بازجویی رسمی قرار دهند یا خیر.

 

گفتنی است، تلگرام با مالکیت و مدیریت دور‌ف نزدیک به یک میلیارد کاربر دارد و به ویژه در روسیه، اوکراین و جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق، بسیار برجسته است. از منظر کاربران تلگرام، این اپلیکیشن پیام‌رسان، نماد راستین آزادی بیان است. از این رو، بازداشت دور‌ف بحث‌هایی را در مورد اینکه قوانین دست و پا گیر و بیهوده که به ابزاری برای اعمال قدرت حاکمان بدل شده‌اند، کجا به آزادی‌ بیان خاتمه می‌دهد و حقوق شهروندان جهان را نقض می‌کند، برانگیخته است.

 

اتهامات دور‌ف چیست؟

اتهاماتی که متوجه دور‌ف است، شامل موارد زیر است:

- ذخیره و توزیع محتوای مستهجن با خردسالان

- دریافت، حمل، نگهداری یا انتقال دارو

- تقلب سازمان‌یافته

- تهیه تجهیزات، برنامه و داده برای انجام برخی حملات خاص

- مدیریت پلتفرم آنلاین که از طریق آن گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته معاملات غیرقانونی انجام می‌دادند

- ایجاد یک گروه جنایت سازمان‌یافته با هدف ارتکاب جرم ‌

- امتناع از ارائه اطلاعات و اسناد به مقامات برای استراق سمع مجاز توسط قانون

- ارائه خدمات رمزنگاری برای اطمینان از محرمانه بودن بدون اعلام شرایط مناسب

- تهیه و واردات ابزارهای رمزنگاری (رمزگذاری) بدون استفاده قبلی

  ‌

حالا چه می‌شود؟

البته تحت بازجویی رسمی قرار گرفتن در فرانسه به معنای گناهکار بودن نیست و به‌طور قطع به محاکمه منجر نمی‌شود اما این اتهامات نشان می‌دهد که قضات برای ادامه تحقیقات کافی درباره این پرونده قائل به صرف زمان بیشتر هستند. گفتنی است این تحقیقات می‌تواند سال‌ها طول بکشد یا ‌ اینکه به دادگاه فرستاده شود یا در قفسه پر گرد و غبار، بایگانی شود. البته در طول این مدت دور‌ف می‌تواند از بازداشت موقت خارج شود اما باید به قضات پرونده ثابت شود که او توانایی خروج و فرار از فرانسه را ندارد. نکته دیگری که باید لحاظ کرد، این است که ممکن است دور‌ف در مقام مطلع در این جلسات شرکت کند و شخص او مورد اتهام قرار نگیرد. 

 

تله‌ای به نام شام با مکرون؟

دور‌ف که اکنون یک شهروند فرانسوی است، سال‌ها به طور منظم و بدون هیچ مانعی به این کشور سفر می‌کرد و حتی در موارد متعددی از این امتیاز برخوردار بود که با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور به طور خصوصی ملاقات کند و همراه با هم غذا بخورند. آنطور که شواهد و قرائن نشان می‌دهند، در دیدار شامی که مکرون و دور‌ف در سال ۲۰۱۸ با یکدیگر داشتند، مکرون از او خواست که در پاریس دفتری رسمی برای تلگرام تاسیس کند و دور‌ف نیز از مکرون خواست که با اختیارات خود، تابعیت فرانسوی به او اعطا کند. بر اساس اطلاعاتی که لوموند به دست آورده است، پاول دور‌ف، شرح ملاقات‌های خود با مکرون را در نامه درخواست شهروندی خود در سال ۲۰۲۱ هم ذکر کرده است.

 

حالا یکی از شایعات داغ درباره بازداشت دور‌ف این است که مکرون او را به سیاق گذشته به پاریس فراخوانده ‌ و قرار بود این دو نفر دوباره با هم شام بخورند و گپ بزنند، غافل از اینکه این دعوت، تله‌ای برای بازداشت مالک تلگرام است. هنوز این شایعه قوت چندانی نگرفته بود که کاخ الیزه بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را دروغ و باطل خواند. برخی معتقدند واکنش سراسیمه الیزه به این خبر، نشان‌دهنده دسیسه‌ای پنهان و بسیار شک‌برانگیز است.

 

ماجرای روسیه و امارات 

دور‌ف پس از خروج از روسیه در سال ۲۰۱۴، بیش از ۵۰ بار به این کشور سفر کرده است. خبرهای دیگری درباره استفاده وسیع نظامیان روسیه برای ارتباط امن از طریق تلگرام در طی جنگ اوکراین هم منتشر شده است. اغلب سفرهای دور‌ف به روسیه از مبداء امارات و شهر دوبی صورت گرفته و این فرضیه را مطرح کرده است که دولت پوتین با حاکمان امارات برای همکاری دور‌ف با ارتش روسیه در هماهنگی کامل به سر می‌برد.

 

این فرضیه زمانی قوت گرفت که با انتشار اتهامات دور‌ف و خبر برگزاری جلسه تفهیم اتهام او تا پایان روز چهارشنبه، شیخ محمد بن راشد، حاکم دوبی و نخست وزیر امارات اعلام کرد ‌ دور‌ف شهروند امارات است و دستگیری وی ممکن است علاوه بر احتمال لغو قرارداد خرید ۸۰ هواپیمای جنگنده‌ فرانسوی، دیگر قراردادهای تجاری از جمله حضور شرکت توتال در پروژه‌های این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.باید منتطر ماند و دید در صورت جدی‌تر شدن پرونده دور‌ف، روسیه و امارات چه واکنشی نشان خواهند داد.

 

ماجرای برادر دور‌ف چیست؟

بر اساس یک سند اداری که توسط پایگاه خبری پولیتیکو مشاهده شده است، مقامات فرانسوی در ماه مارس(اسفند) حکم بازداشت را برای پاول دور‌ف، مدیر عامل تلگرام و برادرش، نیکلای صادر کردند. این سند نشان می‌دهد که تحقیقات مخفیانه فرانسوی‌ها درباره تلگرام ماه‌ها زودتر از آنچه تصور می‌شد، آغاز شده است. پولتیکو می‌گوید این پرونده حول محور امتناع تلگرام از همکاری با تحقیقات پلیس فرانسه در مورد سوء استفاده جنسی از کودکان است.

 

اینطور که پیداست، کیفرخواست صادر شده برای نیکولای که همراه با برادرش از بنیانگذاران تلگرام به شمار می‌رود، ناظر بر «همدستی در داشتن، توزیع، ارائه یا در دسترس قرار دادن تصاویر مستهجن از خردسالان در یک گروه سازمان‌یافته» است. یکی از افراد دستگیر شده توسط پلیس فرانسه شهادت داده که با دختری زیر سن قانونی در این گروه‌ها آشنا شده و توانسته از طریق تلگرام دل او را به دست آورد و در نهایت به او تجاوز کند.

 

البته هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که هر یک از برادران دور‌ف به طور مستقیم در این فعالیت‌های غیرقانونی دست داشته باشند اما آن‌ها از همکاری با پلیس فرانسه امتناع کرده‌اند. در حال حاضر محل اقامت نیکلای نامعلوم و مجهول است و اما اگر در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا اقامت داشته باشد، دستگیر و به فرانسه تحویل داده خواهد شد. 

 

 مثلث عشقی دور‌ف

در حال حاضر یک درام عاشقانه و جنسی پیرامون دور‌ف، بنیانگذار تلگرام شکل گرفته که فارغ از تعداد بسیاری از زنان، شامل دو زن با ایفای نقش اصلی است؛ دیانا باکو، اینفلوئنسر مجارستانی فعال در پلتفرم «اونلی فنز» و یولیا واویلوا، اینفلوئنسر روسی.  باکو اکنون فرزند دور‌ف را باردار است. البته خبر بارداری باکو باعث طغیان و ناراحتی دور‌ف شده و رابطه بین این زوج را حسابی شکرآب کرده است.

 

از این رو برخی می‌گویند ‌ باکو که از دور‌ف کینه به دل داشته، با پلیس و مقامات قضایی فرانسه همکاری کرده و دور‌ف را فروخته است. شایعات درباره واویلوا نیز که هنگام دستگیری دور‌ف در جت شخصی او حضور داشت هم حسابی داغ شده و برخی او را مامور مخفی سرویس اطلاعاتی موساد می‌دانند. اینطور که از شواهد و قرائن پیداست، یولیا نیز از ارتباط دور‌ف با باکو به شدت آشفته شده بوده ‌ و نتوانسته از خیانت دور‌ف چشم‌پوشی کند. از این رو برخی دور‌ف را قربانی مثلث پیچیده عشقی او دانسته‌اند.

 

کدخبر: ۵۶۵۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر