کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۳۱
تاریخ خبر:

جنگ آبی و قرمز در ینگه دنیا| آنچه باید از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بدانیم

جنگ آبی و قرمز در ینگه دنیا|  آنچه باید از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بدانیم

16نکته درباره حزب دموکرات؛ 16 نکته درباره حزب جمهوری‌خواه

هفت صبح| ‌  در این یکی، دو هفته، سیاست آمریکا به جرات مهم‌ترین منبع تولید خبر در جهان بوده است. در فاصله 100روز تا انتخابات آمریکا، اول ترور ترامپ و سپس کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان و نامزدی رسمی او برای حزب قرمزپوش و سپس استعفای بایدن و تغییر نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها، خبرهایی بودند که یک لحظه هم برای خبرنگارهای آمریکایی و کسانی که آمریکا را پوشش می‌دهند، خواب و خوراک نگذاشته است.

 

اما اطلاعات ما از این دو حزب در آمریکا چقدر است؟ از آن‌ها، تاریخشان، مواضعشان و کسانی که عضوشان هستند، چه می‌دانیم؟ تقریبا این اطلاعات نزد ما، کم است و برای همین تصمیم گرفتیم، امروز به طور خلاصه این دو حزب اصلی در آمریکا را برای شما معرفی کنیم. در نکته‌هایی کوتاه که در نهایت تصویری جامع از الاغ‌ها و فیل‌ها در سیاست آمریکا ایجاد خواهند کرد.

 

سوسیالیست‌های سرمایه‌دار

یک: حزب دموکرات آمریکا که قدیمی‌ترین نهاد حزبی فعال در جهان است، در روز ۱۷دی سال ۱۲۰۶ شمسی تاسیس شده است. این زمان مصادق است با اواخر دوران سلطنت فتحعلی شاه، دومین (و به تعبیر برخی، اولین) پادشاه دودمان قاجار.

 

دو: تاسیس حزب را به نشستی در شهر بالتیمور برمی‌گردانند. بالتیمور شهری است از ایالت مریلند در شرق آمریکا. این ایالت هنوز هم به طور سنتی جزو ایالت‌های آبی به حساب می‌آید.

 

سه: داستان تشکیل حزب به اختلافات سیاسی برمی‌گردد. ماجرا این است که در اواخر قرن هجدهم، حزبی در آمریکا توسط افرادی چون توماس جفرسون و جیمز مدیسون تاسیس شد به نام حزب دموکرات- جمهوری‌خواه. آن‌ها مخالف فدرالیسم یا به تعبیر ساده‌تر تکه‌تکه‌شدن آمریکا بودند. فدرالیست‌ها کم‌کم از سیاست آمریکا محو شدند و تنها حزب باقی‌مانده دموکرات – جمهوری‌خواه‌ بود. آن‌ها اما بر سر انتخاب جانشین رئیس‌جمهور جیمز مونرو به اختلاف خوردند و گروهی به رهبری اندرو جکسون، حزب دموکرات‌ را به راه انداختند. 

 

چهار: همان‌طور که مشخص است نام حزب از همان حزب دموکرات– جمهوری‌خواه می‌آید. نماد الاغ برای حزب دموکرات به این دلیل است که مخالفان اندرو جکسون می‌گفتند او مانند حیوانی احمق و سرسخت است ولی دموکرات‌ها از تهدید فرصت ساختند و همین نماد را برای خود انتخاب کردند. هرچند که در برخی ایالت‌ها از خروس به عنوان نماد این حزب استفاده می‌کنند. رنگ آبی هم از زمان پوشش تلویزیونی رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۰ توسط رسانه‌ها برای این حزب انتخاب شد و بعدا مورد پذیرش این حزب هم قرار گرفت.

 

پنج: با استفاده از داده‌های موجود می‌توانیم بگوییم که در بهار همین امسال، ۴۹درصد از مردم آمریکا، دموکرات بودند؛ در حالی که 30سال پیش، این رقم ۲درصد کمتر بوده است. اقلیت‌های نژادی در آمریکا طرفدار این حزب هستند. ۱۷درصد از کسانی که به دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۲ رای دادند، سیاه‌پوست بودند؛ در حالی‌که این رقم برای حزب جمهوری‌خواه یک درصد بوده است. فقط ۱۶درصد از کسانی که به دموکرات‌ها رای دادند، در روستاها زندگی می‌کردند و ۵۱درصد از آن‌ها یا در کالج یا در دانشگاه تحصیل کرده بودند. ۱۴درصد از رای‌دهندگان به حزب دموکرات زیر 30سال و ۴۳درصد زیر 50سال بوده‌اند و حدود ۳۹درصد از آن‌ها، مذهب نداشتند.

 

از نظر جنسیتی ۵۱درصد زنان به حزب دموکرات گرایش داشتند و ۶۰درصد از مردانی که در ازدواج غیررسمی با پارتنر خود بودند و ۶۴درصد از زنانی که همین وضعیت را داشتند، از حزب دموکرات حمایت می‌کردند. همچنین ۵۳درصد از مردان طلاق گرفته و ۵۱درصد از زنان طلاق گرفته، حامی حزب دموکرات بودند. این میزان در مورد مردانی که هرگز ازدواج نکردند و زنانی که هرگز ازدواج نکردند به ترتیب ۶۱ و ۷۲درصد بوده است. ۸۳درصد از مردان و زنان دوجنسگرا و همجنسگرا هم از این حزب حمایت می‌کردند. بنابراین همان‌طور که در تصویری که توسط هوش‌مصنوعی طراحی شده می‌بینید، تصویر یک دموکرات به یک زن سیاه‌پوست شهری تحصیل‌کرده احتمالا لامذهب یا غیرمذهبی شبیه‌تر است.

 

شش:  از نظر ایالتی، دموکرات‌ها دو بال شرقی و غربی آمریکا را در اختیار دارند. تعداد ایالت‌ها در میانه آمریکا، جایی‌که جمهوری‌خواهان بیشتر طرفدار دارند، بیشتر است ولی تعداد جمعیت این ایالت‌ها کمتر است و بنابراین رای الکترال کمتری دارند. در میان ۱۰ایالت آمریکا که بیشترین آرای الکترال را دارند، هفت ایالت نوسانی هستند و مشخص نیست در انتخابات به چه کسی رای می‌دهند ولی دموکرات‌ها معمولا به طور تضمینی دو ایالت کالیفرنیا و نیویورک با مجموع ۸۴رای الکترال را دارند و جمهوری‌خواهان فقط تگزاس را دارند که ۳۸رای الکترال دارد. باید بدانید که برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، یک نامزد نیاز به کسب حداقل ۲۷۰رای الکترال از مجموع ۵۳۸رای الکترال دارد.

 

هفت: از مجموع ۴۵رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون ۱۶نفر دموکرات بوده‌اند. آن‌ها در قرن نوزدهم میلادی یعنی از زمان تشکیل حزب تا ابتدای سال ۱۹۰۰، هفت رئیس‌جمهور داشته‌اند که مجموعا حدود ۳۵سال و ۳۲۳روز کرسی ریاست‌جمهوری را در اختیار داشته‌اند. اولین رئیس‌جمهور حزب همانطور که گفتیم، اندرو جکسون بود؛ او در ابتدای دوره دوم ریاست‌جمهوری خود، ترور شد.

 

تنها کسی که دموکرات بود و دوره ریاست‌جمهوری او چهارساله نبود، در بازه زمانی تا ۱۹۰۰، اندرو جانسون بود. او معاون آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه وقت بود و پس از ترور آبراهام لینکلن در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵، به عنوان معاون رئیس‌جمهور، به جای او منصوب شد و دوره ریاست‌جمهوری او تا پایان دوره‌ لینکلن در ۴ مارس ۱۸۶۹ ادامه داشت. به همین دلیل، دوره ریاست جمهوری او چهار سال کامل نبود.

 

هشت: در قرن بیستم، هفت رئیس‌جمهور آمریکا دموکرات بودند. مجموعا به میزان ۴۷سال و ۳۲۲روز. در این میان، روزولت تنها رئیس‌جمهور آمریکا است که چهار بار پشت سر هم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد ولی دوره ریاست چهارم او به پایان نرسید و در ابتدای این دوره درگذشت. به جای او، ترومن انتخاب شد و فقط یکبار دیگر برگزیده شد و بعد از ترور کندی هم، معاون او یعنی جانسون، فقط یکبار توانست رای مردم را بگیرد. مشهورترین روسای‌جمهور دموکرات در این دوره، آن‌هایی هستند که با دوره انقلاب و پس از آن، یعنی دوره معاصر ما هم‌دوره بودند. جیمی کارتر که فقط یک دوره رئیس‌جمهور بود و البته بیل کلینتون.

 

9: در قرن بیست‌ویکم دموکرات‌ها سه رئیس‌جمهور یعنی کلینتون، اوباما و بایدن را داشتند و تا دیروز مجموعا حدود 12/5سال از قرن بیست‌ویکم را حاکم کاخ سفید بوده‌اند.

 

10:  در مجلس آمریکا، دموکرات‌ها تا سال ۱۹۹۴ حاکم بلامنازع بودند و از سال ۱۹۵۰ به این طرف، فقط یک دوره مجلس نمایندگان و چهار دوره از سنا بود که آن‌ها اکثریت را نداشتند ولی در 30سال اخیر و حدود ۱۵دوره گذشته، آن‌ها فقط چهار بار در مجلس نمایندگان و شش‌بار در سنا، توانستند اکثریت را در دست داشته باشند.

 

11: مواضع حزب دموکرات به طور کلی دفاع از آزادی‌های مدنی، تلاش برای برابری اجتماعی و البته سیاست‌ خارجی همسو با متحدان دیگر در جهان به خصوص اروپا است. 

 

12: در حوزه اقتصادی آنان به افزایش مالیات ثروتمندان به خصوص افرادی که بیش از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند تا حدود ۴۰ درصد و کاهش مالیات برای طبقه کارگر و مشاغل کوچک باور دارند تا بتوانند با پول به دست آمده بودجه برنامه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی و نیز گسترش دسترسی به آموزش و پرورش ارزان یا رایگان را تامین کنند. آن‌ها همچنین می‌گویند دولت باید زمینه لازم برای تشکیل اتحادیه‌های کارگری را ایجاد کند و حداقل دستمزد برای کارگران تعیین کند. در حوزه محیط‌زیستی هم به خصوص در سالیان اخیر آن‌ها اختلاف شدید خود با جمهوری‌خواهان را نشان دادند و به وضع قوانین سنگین برای شرکت‌های صنعتی و نیز شرکت‌های بخش انرژی برای حفظ محیط زیست و مبارزه با گرمایش زمین پایبند بودند. 

 

13: در زمینه اجتماعی آن‌ها به قانونی کردن استفاده از ماری جوانا، حمایت از ازدواج همجنسگرایان، اجازه دسترسی قانونی به سقط جنین و اصلاح قوانین مهاجرت به شکلی که مسیری قانونی برای اخذ شهروندی آمریکا وجود داشته باشد باور دارند. آن‌ها همچنین موافق لغو مجازات اعدام و موافق محدود کردن دسترسی به اسلحه هستند. 

 

14: در حوزه سیاست خارجی دموکرات‌ها با استفاده از ابزار تحریم و نیز با رویکرد استفاده از همه ابزارها حتی ابزارهای خصمانه برای توسعه حقوق بشر (البته به ادعای خود) مشهور هستند. در زمینه سیاست خارجی تجاری اما در سال‌های اخیر آن‌ها به رویکرد جمهوری خواهان یعنی جنگ تعرفه‌ای با چین برای کاهش میزان واردات این کشور به آمریکا پایبند بودند. در مورد اسرائیل هم آن‌ها با وجود تضمین حمایت خود از اسرائیل اما انتقاداتی (باز هم با همان ادعای حقوق بشر) از رویکردها و رفتارهای اسرائیل دارند. 

 

15: در حوزه حمایت‌های مالی، بیشترین میزان حمایت از دموکرات‌ها از سمت شرکت‌های حوزه فناوری و نیز افرادی است که مدعی تلاش برای حقوق بشر هستند. مثلا رید هافمن که یکی از بنیانگذاران لینکدین است؛ یکی از اصلی‌ترین حامیان مالی کمپین حزب در سال ۲۰۲۴ بوده است. یا مثلا جورج سوروس که بنیادی به نام جامعه باز دارد و در ایران یکی از بدنام‌ترین افراد در دید حاکمیت به دلیل تلاش برای تغییر حاکمیت کشورها از طریق انقلاب‌های رنگی و مخملی است. 

 

16: در زمینه رسانه‌ای مهم‌ترین رسانه‌های چاپی دموکرات‌ها دو روزنامه واشنگتن پست و نیویورک تایمز هستند و مهم‌ترین شبکه تلویزیونی آن‌ها، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان. در حوزه مجلات، مجله مشهور تایم معمولا با آن‌ها همگام است. 

 

 

 

کدخبر: ۵۶۳۴۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر