کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۰۴۷
تاریخ خبر:

قرار بود مثل فیلم‌های هالیوودی باشد!| خانم کیمبرلی چیتل مقصر حادثه ترور ترامپ؟

قرار بود مثل فیلم‌های هالیوودی باشد!| خانم کیمبرلی چیتل مقصر حادثه ترور ترامپ؟

آیا ماموران زن سرویس مخفی در ماجرای ترور ترامپ ناکارآمد بودند؟

هفت صبح| ‌ توماس کروکس به روی پشت بامی خزید که روبه‌روی جایگاه سخنرانی دونالد ترامپ قرار داشت، مسلسل ای‌آر۱۵ خود را مسلح کرد و جمجمه رئیس‌جمهور پیشین را نشانه گرفت، با شنیدن صدای فریاد مامور پلیسی که به پشت بام رسیده بود، فرصت را تنگ دید و نفسش را حبس کرد و لحظاتی بعد صدای شلیک اسلحه او به گوش همه حضار رسید و خونی که از گوش ترامپ روی صورت ‌ او جاری شد، نشان داد که تیر کروکس، خطا رفته است.

فرصت برای کروکس به پایان رسید و این بار تک‌تیرانداز سرویس مخفی، جمجمه او را نشانه گرفت و تیری که دقیق به هدف خورد و پیشانی او را شکافت، حاکی از این واقعیت بود که ترامپ از این سوءقصد جان سالم به در برده است. در همین حال، ماموران سرویس مخفی، اعم از زنان و مردانی که می‌شد آنها را با کت و شلوارهای آبی تیره و پیراهن‌های سفید و عینک‌های آفتابی یکدست شناسایی کرد، خود را به رئیس‌جمهور سابق رساندند و با تشکیل حلقه‌ای تنگ دور او، جان‌شان را سپر بلای ترامپ کردند. این افراد ترامپ را به خودروی اختصاصی‌اش رساندند و ضمن خارج کردن او از مهلکه، به سمت نزدیک‌ترین بیمارستان حرکت کردند. 

این اتفاق سبب شد تا حامیان و هواداران ترامپ و برخی از سران حزب جمهوری‌خواه، لب به انتقاد از عملکرد سرویس مخفی و تیم حفاظت از ترامپ باز کنند. انتقاد اول، ناظر بر عدم کنترل و پاک‌سازی محل سخنرانی او بود. اما باید بگوییم فاصله پشت بامی که کروکس روی آن خزید تا تریبونی که ترامپ پشت آن قرار داشت، بیش از ۱۲۰ متر بود و وظیفه پاکسازی این محدوده نه در شرح وظایف سرویس مخفی بلکه در شرح وظایف نیروی پلیسی بود که ترامپ و جمهوری‌خواهان، حامی اصلی آن هستند.

انتقاد دوم ناظر بر عملکرد نیروهای زن سرویس مخفی بود و منتقدان، این افراد را مامورانی بی‌تجربه و کارنابلد یافتند که فقط برای توازن جنسیتی در سرویس مخفی به کار گرفته شده‌اند. منتقدان چند مستند هم برای این ادعا مطرح کردند. اول اینکه یکی از ماموران زن، به جای حراست از جان ترامپ، تمام سعی خود را به کار بست تا عینک آفتابی خود را که از صورتش جدا شده بود، حفظ کند و آن را به صورتش بازگرداند.

شاهد دوم، زنی بود که می‌خواست اسلحه کمری خود را از غلاف چرمی‌اش خارج کند اما این کار بیشتر از زمان معمول طول کشید و به طور آنی و آنطور که انتظار می‌رفت، انجام نشد. شاهد سوم، قد زنی بود که جلوی ترامپ قرار گرفت تا جانش را سپر جان او کند.

این مسئله‌ برای اولین بار توسط ایلان ماسک مطرح شد و او در ایکس نوشت برای حفاظت از جان فردی مانند ترامپ که قد بلندی (۱۹۰ سانتی‌متر) دارد، باید مامورانی انتخاب شوند که قدشان از او بلند‌تر است، نه اینکه ترامپ یک سر و گردن از او بلندتر باشد. این انتقادات سبب شد تا در مورد نحوه استخدام و به‌کارگیری، آمادگی جسمانی و آموزش‌های نظامی لازم برای زنان شاغل در سرویس مخفی تشکیک ایجاد شود، به ویژه که کیمبرلی چیتل، رئیس فعلی این سرویس نیز یک زن است‌. 

در ابتدا باید بگوییم سرویس مخفی آمریکا نهادی امنیتی تحت نظارت دولت این کشور است که علاوه بر حفاظت امنیتی از جان رئیس‌جمهور وقت و خانواده او، سایر مقامات و دولتمردان بلندپایه و شخصیت‌های سیاسی سایر کشورها که به آمریکا سفر کرده‌اند، وظیفه حراست از مقامات سابق مانند ترامپ را نیز بر‌عهده دارد. این سرویس در سال ۱۸۶۵ پس از ترور لینکلن تشکیل شد و در سال ۱۹۷۱، اولین مأمور زن خود را استخدام کرد و حضور زنان در این سرویس عمری بیش از نیم قرن دارد.

برخی از حامیان ترامپ می‌گویند انتخاب چیتل به عنوان رئیس این سرویس غلط بود و او باید استعفا دهد. آنها می‌گویند، جولیا پیرسون، اولین رئیس زن این سرویس که به دلیل بروز نقص امنیتی مجبور به استعفا شد، نشان داد زنان برای این پست مناسب نیستند. به علاوه، چیتل در سال ۲۰۲۲ و از مدیریت پپسی به سرویس مخفی منتقل شد و اینکه مدیر یک کمپانی نوشابه‌سازی، مسئول حفاظت و حراست از جان سیاستمداران آمریکایی شود، بیش از هر چیزی شبیه به یک شوخی است. 

حالا بیایید نگاهی به وضعیت مأموران زن این سرویس بیندازیم که امروز ۲۴ درصد از کل ماموران این سرویس را تشکیل می‌دهند و قرار است این میزان طی سال آتی به ۳۰ درصد افزایش یابد. شاید باورش کمی سخت باشد اما آماده‌ترین و کارآزموده‌ترین مأمور فعلی این سرویس، ملانی بورکهولدر نام دارد، همان زن بلوندی که جلوی ترامپ قرار گرفت و ایلان ماسک اعتقاد داشت قدش کوتاه است. گزارش‌ تمرینات هفتگی ماموران سرویس مخفی نشان می‌دهد که بورکهولدر بدون وقفه از طناب بالا رفت و زنگ را به صدا درآورد، در حالی که هیچ‌یک از مردان، حتی با وقفه‌های گاه طولانی، موفق به این کار نشدند.

به علاوه، او تنها فردی بود که توانست ماراتن نرمش‌های کششی که متشکل از ۲۰ حرکت ورزشی مجزاست را به پایان برساند و حتی آثاری از تعریق روی بدن او به چشم نخورد. همچنین، بورکهولدر به خاطر مهارت‌های خارق‌العاده‌اش در تیراندازی نیز جوایز مختلفی را به دست آورده است.

چیتل در این باره می‌گوید مربی زنان حاضر در سرویس مخفی، شریل تایلر است که ۱۵ سال پیش به عنوان اولین مأمور زن سیاه‌پوست این سرویس، وظیفه خطیر حفاظت و حراست از جورج دبلیو بوش را در دورانی بر‌عهده گرفت که خطر انتقامجویی القاعده و طالبان از او موجود بود. تایلر می‌گوید روش استخدام زنان مشابه مردان است و جنسیت در استخدام این ماموران تاثیری ندارد. به علاوه زنان به شیوه مردان تمرین می‌کنند و تمام آموزش‌های آنان منطبق بر هم است. 

البته مرور اتفاقات تاریخی هم نشان می‌دهد که کارنامه زنان شاغل در سرویس مخفی، قابل دفاع است. در سال ۱۹۸۱ و ماجرای تیراندازی به رونالد ریگان، ماری آن گوردون، مامور زنی که فرمانده یگان موتورسواران بود و به عنوان متبحرترین راننده خودرو و موتورسیکلت آن دوران شناخته می‌شد، پس از شنیدن صدای تیراندازی به سمت ریگان رفت و او را به لیموزین مخصوص رئیس‌جمهور رساند و خودش به جای راننده پشت فرمان نشست و ریگان را تنها ظرف ۳ دقیقه به بیمارستان رساند.

پیش از تشکیل سرویس مخفی هم، در سال ۱۸۶۱ زنی به نام کیت وارن که چشم‌پزشک بود، حلقه مردان محافظی که از ترور آبراهام لینکلن در بهت فرو رفته بودند را شکافت و ضمن رعایت اصول حفاظتی، لینکلن را از مهلکه خارج کرد اما بخت با او یار نبود و رئیس‌جمهور از شدت خونریزی جان باخت. از این رو، باید ادعای ناکارآمدی مأموران زن سرویس مخفی را بی‌اساس و مبتنی بر نگاه جنسیتی حامیان حزب جمهوری‌خواه دانست.

کدخبر: ۵۶۳۰۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر