کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۱۵۹
تاریخ خبر:

«رابرت تاون» نویسنده فیلمنامه «محله چینی‌ها» درگذشت

«رابرت تاون» نویسنده فیلمنامه «محله چینی‌ها» درگذشت

«رابرت تاون» فیلمنامه نویس یکی از بهترین فیلمنامه‌های تمام دوران، در سن ۸۹ سالگی درگذشت

«رابرت تاون» فیلمنامه نویس برنده اسکار فیلم «محله چینی‌ها» که یکی از بهترین فیلمنامه های تمام دوران به شمار می‌رود، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

 «تاون» بیشتر برای نگارش فیلمنامه درخشان «محله چینی‌ها» ساخته «رومن پولانسکی» شناخته می‌شود که برای آن موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد و سه بار دیگر برای فیلم‌های «آخرین مارمویت»، «شامپو» و «گریستروک» نامزد دریافت جایزه شد. او در سال ۱۹۹۷ جایزه یک عمر دستاورد را از انجمن نویسندگان آمریکا دریافت کرد.

موفقیت او پس از مدت‌ها کار در آثار تلویزیونی، از جمله سریال «مردی از یو.ان.سی.ال.ای» و نمایش «لوید بریج» و فیلم‌های تجاری و کم‌هزینه به تهیه‌کنندگی «راجر کورمن» به دست آمد.

زمانی که «بیتی روی« مشغول کار بر روی فیلم «بانی و کلاید» بود از «رابرت تاون» برای بازبینی فیلمنامه نوشته «رابرت بنتون-دیوید نیومن» دعوت کرد و حتی «تاون» در صحنه فیلمبرداری فیلم در تگزاس نیز حضور می‌یافت.

کمک به نگارش فیلمنامه فیلم معروف «بانی و کلاید» بدون ذکر نام «رابرت تاون» در میان عوامل فیلم انجام شد و چند سال به عنوان یک سایه‌نویس محبوب در هالیوود فعالیت می‌کرد و حتی در نگارش فیلمنامه ««پدرخوانده» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» و «بهشت می‌تواند صبر کند» از «وارن بینی» نیز مشارکت داشت. اما در نهایت نام او به عنوان فیلمنامه‌نویس برای فیلم «آخرین ماموریت» ساخته «هال اشبی» و فیلم کمدی «شامپو » ساخته «وارن بیتی» شناخته شد و برای فیلم «محله چینی‌ها»، فیلم هیجان‌انگیز ۱۹۷۴ که در دوران رکود بزرگ اتفاق می‌افتد، به اوج شهرت رسید.

«محله چینی‌ها» با بازی «جک نیکلسون» و «فی داناوی» در فضای نوآر درباره‌ی یک کارآگاه کله‌شق است که پرده از فساد محله‌ی چینی‌ها در دهه‌ی ۳۰ لس آنجلس برمی‌دارد. این فیلم که نامزد ۱۱ جایزه‌ی اسکار شد، در جوایز گلدن گلوب نیز جوایز بهترین فیلم درام، کارگردانی، بازیگر مرد و فیلمنامه را از آن خود کرد.

از آن زمان تا به امروز، فیلمنامه «رابرت تاون» برای فیلم «محله چینی‌ها» به عنوان یکی از اصلی‌ترین مدل‌ها در کلاس‌های فیلم‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«رابرت تاون» بعدها با «تام کروز» در فیلم «شرکت» ساخته «سیدنی پولاک» و دو فیلم اول «ماموریت غیرممکن» همکاری کرد. آخرین فیلم اویا عنوان «از غبار بپرس» در سال ۲۰۰۶ بود که نگارش فیلمنامه و کارگردانی آن را بر عهده داشت.

اخیرا و به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم «محله چینی‌ها» ساخته «رومن پولانسکی» در سال ۱۹۷۴، «رابرت تاون» نویسنده فیلمنامه این فیلم سینمایی در گفتگو با ورایتی گفته بود که نگارش فیلمنامه سریال پیشانگر «محله چینی‌ها» با همکاری «دیوید فینچر» برای کمپانی نتفلیکس به پایان رسیده است.

 

منبع: ايسنا
کدخبر: ۵۶۲۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر