کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۷۶۴
تاریخ خبر:

مناظره بایدن و ترامپ؛ پای ایران وسط کشیده شد

مناظره بایدن و ترامپ؛ پای ایران وسط کشیده شد

بایدن و ترامپ یکدیگر را دروغگو و بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا توصیف کردند

دونالد ترامپ و جو بایدن رقبای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نخستین مناظره زنده تلویزیونی خود را در شهر آتلانتا آمریکا برگزار کردند.

در جریان این مناظره که پنجشنبه شب (به وقت محلی آمریکا) انجام شد، موضوعات مختلفی مورد بحث و مناقشه دو نامزد قرار گرفت و هر دو نامزد بارها یکدیگر را دروغگو و بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا توصیف کردند.

در بخشی از این مناظره 100 دقیقه ای، پای ایران هم به میان کشیده شد و آنجایی بود که ترامپ در انتقاد از رویکرد سیاست خارجی بایدن مدعی شد که اگر او بر سر کار بود نه جنگ اوکراین روی می داد و نه حمله حماس به اسرائیل اتفاق می افتاد.

ترامپ در ادامه ادعا کرد:" می‌دانید چرا؟ چون ایران در دوران من ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم هیچ کسی با آنها معامله کند. پولشان تمام شد. ورشکسته بودند. پولی برای حماس نداشتند. پولی برای هیچ کاری نداشتند. پولی برای کار تروریستی نداشتند."

بایدن نیز در پاسخ با اشاره به اینکه در تمام طول عمرش این قدر یاوه از کسی نشیده است، گفت ایران در دوران ترامپ توانست به نیروهای آمریکایی به طور مستقیم و از خاک خود حمله کند که باعث صدمات مغزی به شماری از این نیروها شد و ترامپ هم در مقابل این حمله، هیچ کاری نکرد. 

بایدن گفت:" پس از حمله ایران ترامپ گفت که سربازان ما فقط سردرد دارند. همین. ولی وقتی حمله انجام شد هیچ کاری نکرد."

او در مقابل تاکید کرد زمانی که ایران با استفاده از دهها فروند پهپاد و موشک به اسرائیل حمله کرد، او توانست با بسیج کردن متحدان آمریکا در منطقه جلوی صدمات این حمله خسارت بار به اسرائیل را بگیرد.

در جریان این مناظره بارها رشته کلام و افکار جو بایدن از هم گسسته شد و این مساله که به نظر می رسد به دلیل ابتلای او به زوال عقل باشد، نگرانی های زیادی را در اردوگاه دموکرات ها برانگیخته است.

از مهم ترین موضوعات مورد مناقشه دو نامزد در جریان این مناظره، انتقادهای چند باره ترامپ از سیاست های بایدن در زمینه مهاجران غیرقانونی و سیاست خارجی بایدن بود.

در مقابل بایدن نیز ترامپ را به خاطر محکومیت قانونی اش در دادگاه و دیدگاه های خاصش یک تهدید جدی برای دموکراسی توصیف کرد.

موضوع حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا در ژانویه سال 2021 هم یکی دیگر از موضوعات مورد مناقشه دو نامزد بود که طی آن ترامپ از افرادی که پس از آن حادثه محاکمه و زندانی شده اند دفاع کرده و خطاب به بایدن گفت: " بایت آنچه با برخی از مردم بی گناه انجام داده ای، باید از خودت خجالت بکشی." 

بایدن نیز با اشاره به سابقه حمله هواداران ترامپ به کنگره و اظهارات مشابه ترامپ درباره نپذیرفتن نتایج انتخابات امسال (به بهانه تقلب) تاکید کرد که تحریک حامیان از سوی ترامپ و نپذیرفتن شکست در انتخابات امسال هم می تواند زمینه ساز به راه انداختن یک "حمام خون" باشد.

 

منبع: عصر ایران
کدخبر: ۵۶۱۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر