کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۵۱۸
تاریخ خبر:

فضولات انسانی علیه خانم شهردار

فضولات انسانی علیه خانم شهردار

کمپین عجیب پاریسی‌ها برای گند زدن در رودخانه مشهور‌ یک ماه مانده به المپیک ۲۰۲۴

هفت صبح|  ۳۲ روز مانده تا مسابقات المپیک پاریس و حالا دولت فرانسه و شهرداری پاریس با کمپینی غیرمنتظره و عجیب از سوی برخی اهالی پایتخت روبه‌رو هستند که می‌خواهند تمام زحمت‌های دولت برای تمیز کردن رودخانه سن را هدر بدهند. 

رودخانه سن یکی از مشهورترین و تاریخی‌ترین رودخانه‌ها در اروپا است. از ارتفاعات بورگونی در شرق فرانسه سرچشمه می‌گیرد و به کانال مانش در غرب این کشور می‌ریزد. این رودخانه ۷۷۷ کیلومتر طول دارد و ۱۳ کیلومتر از این مسافت در مرکز شهر پاریس است و پایتخت فرانسه را به دو قسمت تقسیم می‌کند. 

از زمانی که فرانسه میزبانی رقابت‌های المپیک را گرفت یکی از مسایل مهم تمیز کردن این رودخانه بود چرا که باید برخی از رقابت‌ها مانند شنا یا رقابت‌های سه گانه در آن برگزار شود. دولت برای این کار بودجه‌ای کلان کنار گذاشت و گفته شده تاکنون  1/4میلیارد یورو برای آن خرج کرده است. 

با این حال ورزشکاران و برخی از رسانه‌ها هنوز به سلامت این رودخانه اعتماد نداشتند و از این رو دیروز قرار بود خانم آن ایدالگو شهردار ۶۵ ساله پاریس که خود نیز به تمایلات افراطی محیط زیستی مشهور است (مثلا در محدوده مرکزی پاریس حداکثر سرعت ماشین به سی کیلومتر محدود کرده است) در این رودخانه شنا کند تا ثابت کند آب به اندازه کافی برای ورزشکاران المپیک تمیز است. خانم ایدالگو البته چنین کاری نکرد و گفت این کار را بعد از انتخابات فرانسه که قرار است هفته بعد برگزار شود انجام خواهد داد. مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم همین قول را داده ولی معلوم نیست کی این کار را بکند. 

البته به نظر می‌رسد که انتخابات بهانه باشد. چرا که گزارشی که در روز جمعه منتشر شد نشان داد که در فاصله پنج هفته مانده به اولین مسابقه سه‌گانه المپیک در این رودخانه، آب هنوز برای شنا کردن بسیار کثیف است. بخشدار یک منطقه پاریس هم گفت، نمونه‌های آب میزان بالایی از دو نوع باکتری فضولات انسانی را نشان دادند و استانداردهای تعیین شده برای بازی‌ها را برآورده نکردند.

دلیل دیگر هم احتمالا کمپینی است که برخی از اهالی پاریس تشکیل داده‌اند و با هشتگ JeChieDansLaSeineLe23Juin و تهدید کردند که در روز ۲۳ ژوئن  (دیروز) که قرار بود شهردار در این رودخانه شنا کند این رودخانه را مملو از فضولات انسانی خواهند کرد! حالا با تعویق شنا کردن خانم ایدالگو  گفته‌اند که این برنامه دسته جمعی را به هر روزی که ایشان بخواهد شنا کند موکول می‌کنند و در رود سن مراسم دسته جمعی تخلیه فضولات انسانی انجام خواهند داد! 

دلیل تشکیل این کمپین این است که آن‌ها می‌گویند وقتی این همه مشکل داریم چرا دولت برای پاکسازی این رودخانه 4/1میلیارد یورو خرج کرده و این کار را در اولویت گذاشته است. در وب‌سایتی که برای این کمپین ساخته شده این شعار نوشته شده است: «ما را در گند انداخته‌اند، نوبت آن‌هاست که در گند ما فرو بروند.»

مردم همچنین انتقاد می‌کنند که قرار است در طول المپیک هزینه حمل‌ونقل بالا برود و می‌گویند به خاطر المپیک دولت به پاکسازی اردوگاه‌های بی‌خانمان‌ها پرداخته و می‌خواهد فقر را پنهان کند. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم برنامه خانم ایدالگو برای شنا در این رودخانه به چه روزی موکول خواهد شد و آیا فرانسوی‌ها این کار را خواهند کرد یا نه.

البته انجام چنین کاری از آن‌ها بعید نیست. پاریس، پایتخت فرانسه مدت کوتاهی است که از معضل مشهورش یعنی بوی ادرار در اغلب نقاط شهر خلاصی پیدا کرده است. به طور کلی سرویس بهداشتی یک معضل مهم در طراحی شهری پاریس است و حتی در طرح جدیدی که برای خیابان شانزلیزه ریخته شده یکی از مواردی که قرار است به این خیابان اضافه شود، سرویس بهداشتی است. این هم از دغدغه از مابهتران!

 

کدخبر: ۵۶۱۵۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر