کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۳۰۸
تاریخ خبر:

رکوردشکنی بچه‌ پولدارهای جهان

رکوردشکنی بچه‌ پولدارهای جهان

تعداد میلیونرها از ۲۲ میلیون نفر عبور کرد

هفت صبح| چند ماه پیش، آکسفام اعلام کرد که پنج مردی که لقب ثروتمندترین افراد جهان را یدک می‌کشند، از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از دو برابر به دارایی خود افزوده‌اند. گزارش موسسه آکسفام که همزمان با برپایی مجمع اقتصاد جهانی در داووس منتشر شد حکایت از آن دارد که دارایی پنج ثروتمند بزرگ جهان از ۴۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۸۶۹ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است.

 

آکسفام در این گزارش همچنین یادآور می‌شود که از سال ۲۰۲۰ به این سو نزدیک به پنج میلیارد نفر در سراسر جهان فقیرتر شده‌اند. بر اساس این گزارش میلیاردرها، اکنون بیش از ۳/۳ هزار میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۰ ثروتمندتر هستند و این در حالی است که جهان طی این مدت‌ بحران‌های ویرانگری برای اقتصاد از جمله همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر گذاشته است. این موسسه خیریه در گزارش خود نسبت به افزایش نابرابری‌های جهانی بواسطه ثروت‌اندوزی چشمگیر افراد و شرکت‌ها‌ی ذی‌نفوذ و صاحب قدرت به لطف افزایش قیمت سهام هشدار داده است. گفتنی است از میان این ۵ نفر ابرثروتمندان، ۴ نفرشان ساکن آمریکا ویک نفرشان فرانسوی است.

 

 

آمریکا امروز خانه بیش از ۸۰۰ میلیاردر و ابرسرمایه‌دار است. این تعداد از میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران در یک کشور حدود یک چهارم تعداد کل میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران در جهان است. گفتنی است تعداد کل میلیاردرهای جهان، ۲۷۸۱ نفر است که ۳۸۳ نفرشان زن هستند. از این رو می‌توان آمریکا را مهد و موطن ثروتمندان دانست، وقتی این تعداد از افراد در یک کشور به سرمایه‌های میلیاردی می‌رسند به آن معناست که در طی این مسیر تا میلیاردر شدن تعداد زیادی رقیب ضعیف‌تر با تمام کارمندان و کارگرانشان از بین رفته‌اند و از سر راه حذف شده‌اند. به همین دلیل رشد این تعداد از ابرسرمایه‌داران در آمریکا می‌تواند نمایانگر چهره خشن بازار مالی در آمریکا باشد. همچنین می‌توان این‌گونه برداشت کرد که این اتفاق ناشی از نابرابری و بی‌عدالتی در آمریکاست که منجر به شدیدترین اختلاف طبقاتی در میان کشورهای جهان شده است.

  

کشوری که پس از آمریکا بیشترین تعداد میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران را در خود جای داده جمهوری خلق چین است. هرچند چین با میزبانی بیش از ۴۰۰ میلیاردر و ابرسرمایه‌دار حدود نصف تعداد میلیاردرهای آمریکا را داراست اما باید گفت میزان سرمایه ۳۴۰۰ میلیارد دلاری ابرسرمایه‌داران آمریکایی‌ به تنهایی بیش از جمع میزان ثروت ابرسرمایه‌داران چین و ۷ کشور بعدی است.

   

اما زمانی که از باشگاه میلیاردرها خارج می‌شویم و به باشگاه میلیونرها وارد می‌شویم، اوضاع به یکباره تغییر می‌کند. به گزارش دویچه وله، شرکت مشاوره «کپ‌جمنای» در تازه‌ترین گزارش خود در مورد ثروت جهانی اعلام کرد سال گذشته ۲۲/۸ میلیون نفر در جهان دارای حداقل یک میلیون دلار دارایی قابل سرمایه‌گذاری بودند که این میزان ۵/۱ درصد بیشتر از سال قبل و بالاترین نرخ از زمان نخستین ارزیابی در سال ۱۹۹۷ بوده است. طبق این گزارش میزان دارایی ثروتمندان نیز در سال گذشته به رکورد جدید ۸۶/۸  تریلیون دلاری رسید. این رقم معادل ۴/۷درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ بوده است. بیشترین نرخ افزایش دارایی‌های ثروتمندان در آمریکای شمالی به ثبت رسیده است. این گزارش می‌گوید میزان دارایی‌های ثروتمندان در آمریکای شمالی با افزایش ۷/۲ درصد به ۲۶/۱ تریلیون دلار و تعداد افراد ثروتمند نیز با ۷/۱  افزایش به هفت هزار و ۴۳۱ تن رسیده است. نویسندگان این گزارش اقتصاد قوی،‌ کاهش تورم و رونق در بازارهای سهام را از جمله عوامل اصلی این امر عنوان کرده‌اند. در حال حاضر در رتبه‌بندی ثروتمندان در جهان، ایالات متحده همچنان در صدر کشورهایی  است که بیشترین تعداد میلیونرها را در خود جای داده است. پس از آن ژاپن در رده دوم و آلمان در رتبه سوم قرار دارند.

 

طبق این رده‌بندی در آمریکا حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ میلیونر، در ژاپن حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ میلیونر و در آلمان حدود یک میلیون و ۶۰۰ میلیونر سکونت دارند. چین با یک میلیون و ۵۰۰ میلیونر در رده‌ چهارم این رتبه‌بندی قرار دارد. کپ‌جمنای، گزارش ثروت جهانی را از سال ۱۹۹۷ به صورت سالانه منتشر می‌کند. برای تهیه این گزارش ۷۱ کشور جهان که بیش از ۹۸ درصد از درآمد ناخالص ملی جهانی و ۹۹ درصد از ارزش بازار سهام جهانی را در اختیار دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

کدخبر: ۵۶۰۳۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر