کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۳۲۲
تاریخ خبر:

انتخابات ترکیه چه تاثیری بر ایرانیان دارد؟

انتخابات ترکیه چه تاثیری بر ایرانیان دارد؟

شادی مردم استانبول و آنکارا از پیروزی مخالفان اردوغان در خیابان‌های دو شهر بزرگ ترکیه لحظات جالب توجهی را برای دوربین‌های عکاسان آفرید.

هفت صبح|   در این میان تعدادی از ایرانی‌هایی که اغلب ساکن استانبول و ازمیر هستند و شهرشان به دست طرفداران حزب جمهوری‌خلق افتاده و شهرداری در دست طرفداران اردوغان نیست هم نتوانستند شادی خود را از این پیروزی پنهان کنند.

برخی از آنها در توئیتر در مورد اثر انتخابات محلی یا همان انتخابات مربوط به شهرداری‌ها و باخت اردوغان در آن نوشته‌اند. اینجا برخی از نظرات را با ما مرور کنید:

تعیین سرنوشت‌ اداری و سیاسی شهرها و کلانشهرها ‌ روی زندگی مهاجران اثر دارد. ایرانی‌ها برای تمدید اقامت سالیانه خود در ترکیه نیازمند همکاری شهرداری‌ها هستند.

بر اساس آمار سال 2023 بیش از 79 هزار ایرانی در ترکیه زندگی می‌کنند که این عدد شامل حال کسانی که از طریق سرمایه‌گذاری به کشور همسایه رفته‌اند نمی‌شود. وضعیت اقامت ایرانی‌ها در ترکیه مستقیما به وضعیت شهر و تصمیمات شهرداری بستگی دارد. از طرف دیگر اردوغان در سال‌های اخیر تلاش داشت تا ‌ روی سبک زندگی در استانبول تغییراتی اعمال کند. در شرایط فعلی دست او برای چنین تغییراتی بسته‌تر است. ایرانی‌های ساکن استانبول اغلب از تصمیمات اردوغان در حوزه سبک زندگی می‌نالیدند.

کسانی که به دنبال آینده بهتر به ترکیه رفته‌اند، در یکی دو سال اخیر به شدت ناامید شده بودند. تورم شدید و کمرشکن در ترکیه باعث شد بسیاری یا این کشور را  به مقصد کشور دیگری ترک کرده یا به ایران برگردند.

از آنجایی که انتظار می‌رود شانس اردوغان برای برد در انتخابات سال 2028 کم باشد و مدیریت شهری می‌تواند بسیاری از بحران‌ها را حل کند، این گروه از ایرانی‌ها امیدوارند تا وضعیت نابسامان اقتصاد در ترکیه بهبود پیدا کند. 

شهرداری‌ها در توسعه اقتصادی و ارائه خدمات رفاهی نقش فراوانی دارند. تغییرات در سیاست محلی شهرداری‌ها می‌تواند کیفیت زندگی را برای ایرانی‌های مهاجر بهتر یا بدتر کند. ظاهر آنها معتقدند اگر دست جزب عدالت و توسعه از مدیریت شهری در کلانشهرها کوتاه شود، خدمات رفاهی بیشتری شامل حال مردم ترکیه و مهاجران خواهد شد و فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت گشوده می‌سود.

البته این امید آنها مسئله‌ای نیست که ریشه در فکت‌های دقیق داشته باشد.

شهرداران نزدیک به حزب عدالت و توسعه معمولا در نحوه تصمیم‌گیری‌های خود توجهی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و توریست‌ها و مهاجران نداشتند. انتظار می‌رود ‌ این وضعیت با سفت شدن پای شهردارهایی که از حزب جمهوری‌خلق آمده‌اند، بهبود پیدا کند. 

کدخبر: ۵۵۵۳۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر