کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۶۷
تاریخ خبر:

فقط ۱۴‌متر مربع

فقط ۱۴‌متر مربع

نگاهی به زندگی در میکرو آپارتمان‌های پاریس

روزنامه هفت صبح| «شامبر دو بُن» یا همان «اتاق خدمه»، از حدود سال ۱۸۳۰ در پاریس رواج یافت. زمانی که طبقه مرفه شهر، تصمیم گرفت محل اقامت خدمتکاران را از مالکان جدا کند. این آپارتمان‌ها که امروزه تحت عنوان «استودت» یا استودیوی کوچک اجاره داده می‌شوند، به‌طور معمول کمتر از ۲۰ متر مربع مساحت دارند و در بالاترین طبقه یا همان زیر شیروانی ساختمان‌های بورژوای پاریس قرار گرفته‌اند.  

 

شامبر دو بُن که در اصل از آن به عنوان اتاق خواب خدمتکاران منزل استفاده می‌شد، امروزه با بالا رفتن اجاره‌بها و تبدیل شدن پاریس به یکی از گران‌قیمت‌ترین شهرهای جهان هم از منظر هزینه زندگی و هم از منظر تهیه مسکن، به دانشجویان، کارگران و افرادی که استطاعت و بودجه‌ای محدود دارند، اجاره داده می‌شود.  

 

این اتاق‌های زیرشیروانی، در فضایی اندک، حداقل امکانات رفاهی را فراهم می‌کنند: گوشه‌ای برای آشپزخانه و کنجی هم برای دوش گرفتن. گفتنی است ساکنان این طبقات نمی‌توانند از آسانسور داخلی بنا استفاده کنند و تنها از طریق راه‌پله اضطراری خارج از ساختمان، به اتاق خود دسترسی دارند.

 

این امر به نوعی خط‌کشی میان طبقه اجتماعی ساکنان این اتاقک‌های محقر و ساکنان سایر آپارتمان‌های لوکس و بزرگ ساختمان است و با این حساب می‌توان گفت با سر به فلک کشیدن قیمت مسکن در پاریس، تفاوت قشر فرادست و فرودست را می‌توان از پله‌ای که برای رسیدن به خانه‌شان بالا می‌روند، فهمید.

 

علاوه بر این، سرویس بهداشتی که به صورت مشترک با سایر ساکنان طبقه استفاده می‌شود، در راه‌پله یا فضای عمومی میان اتاق‌ها تعبیه شده است. البته فرانسه در سال ۲۰۰۲ طی مصوبه‌ای، اجاره اماکنی با مساحت کمتر از ٩ مترمربع را برای استفاده به عنوان «سکونتگاه اصلی» ممنوع کرده ‌ اما اجاره این اماکن به عنوان «سکونتگاه ثانوی» یا «اجاره فصلی»، به شرط اینکه مقررات بهداشتی شهرداری رعایت شود، آزاد است.

 

طبق قوانین جاری فرانسه، مسکنی که برای اجاره ارائه می‌شود باید حداقل‌هایی را از نظر ارتفاع و مساحت رعایت کند در غیر این صورت، مالک از اجاره آن منع می‌شود. بر این اساس، مساحت محل اقامت برای ٢ هم‌اتاقی، حداقل ١٦ متر مربع در نظر گرفته شده است.

 

 گفتنی است قریب به اتفاق این اتاقک‌های زیر شیروانی که اغلب در محله‌های لوکس پاریس قرار دارند، نقشه‌های ثابتی دارند و مساحت‌شان تنها ۱۴ متر مربع است. از این رو طبق قوانین حضور ۲ ساکن در آن ممنوع است و تنها یک نفر می‌تواند در آن زندگی کند. گفتنی است با نگاهی به آمار و ارقام درمی‌یابیم که متوسط هزینه زندگی در پاریس ۳۱۶۸ یورو برآورد شده است که رقم بالا و قابل‌توجهی است.

 

به علاوه، متوسط مبلغ اجاره مسکن در این شهر نیز ۱۵۹۹ یورو برآورد شده است. به عبارت دیگر بدون هزینه مسکن، برای یک زندگی متوسط در پاریس، دست‌کم به ۱۵۰۰ یورو درآمد نیاز است. شاید باورش کمی سخت باشد اما اجاره‌بهای همین اتاقک‌ها چیزی در حد فاصل ۴۲۰ تا ۵۹۱ یورو در ماه است. (رادیو فرانسه و اوری‌دی پاریسین)

 

کدخبر: ۵۵۳۸۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر