کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۱۷
تاریخ خبر:

شتر ۱۸ میلیون دلاری...

شتر  ۱۸ میلیون دلاری...

نگاهی به مسابقات جایزه بزرگ شتردوانی عربستان

روزنامه هفت صبح| همزمان با تحویل سال میلادی، هیات دولت عربستان سعودی در جلسه‌ای به ریاست ملک‌سلمان، سال ۲۰۲۴ را «سال شتر» نامگذاری کرد. یکی از مهمترین دلایل برای این انتخاب، جایگاه نمادین شتر در فرهنگ جزیره‌العرب است. شتر در نظم، نثر، امثال و واژه گزینی عربی به ویژه در عصر جاهلیت نمود پررنگی دارد.

عکس یک1

دلیل این حضور پررنگ، ویژگی‌های برجسته این حیوان در مقابل سایر چهارپایان است که با ویژگی‌های آب‌وهوایی عربستان بسیار سازگار است و سودمندی‌های فراوانی را برای صحرانشینان در طول تاریخ داشته ‌ و اگر قرار باشد هرکشور را با یک حیوان به سایر کشورها معرفی کنیم، بدون هیچ شک و شبهه‌ای، شتر نماد عربستان است.

 

یکی از راه‌های معر‌فی این حیوان و آشنایی بیشتر مردم جهان با آب و خاک عربستان، برگزاری مسابقات «شتردوانی» است. گفتنی است شتردوانی دست‌کم از قرن هفتم پس از میلاد مسیح در این شبه‌جزیره رواج داشته ‌ و حالا با تبلیغات گسترده و البته جوایز ارزنده و بزرگ، دوباره به صدر اخبار آمده است.

 

در تازه‌ترین مسابقه جایزه بزرگ شتردوانی عربستان، بیش از ۲ هزار شتردار از هفت کشور جهان با ۶ هزار و ۸۶۹ نفر شتر ‌ برای برگزاری مسابقات وارد شهر ریاض، پایتخت عربستان شده‌اند. اولین دوره «جشنواره شتردوانی خادم حرمین شریفین» که توسط فدراسیون شترسواری عربستان سعودی از ۸ تا ۱۸ فوریه برگزار می‌شود، نخستین رویداد از سلسله رویدادهای ورزشی و فرهنگی «سال شتر» در این کشور است.

 

در این جشنواره، شتردارانی از کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات، کویت، قطر، عمان و آمریکا برای دریافت جوایزی در مجموع به ارزش ۷۰ میلیون ریال سعودی که معادل 18/67میلیون دلار آمریکاست، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

 

البته این رقابت‌های شتردوانی در دو رشته زنان و مردان برگزار می‌شود؛ لازم به ذکر است که مسابقه برای شترداران مرد به مسافت ۵ کیلومتر و برای شترداران زن به مسافت ۲ کیلومتر است. علاوه بر جوایز اعلامی، در تصاویر منتشر شده ‌ یک خودروی لوکس رولزرویس سفید نیز به چشم می‌خورد که مشخص نیست قرار است به چه صورتی و به چه فردی هدیه داده شود.

عکس ی1

همچنین در مسابقه شتردوانی سال گذشته، چهره‌های مشهوری مانند ویل اسمیت، ستاره سیاه‌پوست سینمای آمریکا مهمان این مسابقات بودند. باید منتظر ماند و دید ‌ امسال کدام ستاره‌های بین‌المللی مهمان این رویداد فرهنگی-ورزشی هستند.

 

تا دو سال پیش، شترسواری و اسب‌سواری برای زنان در عربستان سعودی ممنوع بود اما با لغو این قانون و برگزاری مسابقات بزرگ برای زنان سوارکار، این رشته ورزشی در این کشور نیز فعال شد. در نخستین مسابقات شتردوانی زنان در تاریخ این مسابقات، ۱۳ زن از چند کشور جهان مسافتی دو کیلومتری را طی کردند.

 

مقام اول را تیلور دیس، شترسوار آمریکایی به دست آورد که سوار بر شتر «هملول» بود. مقام دوم را فرنوش عزت‌الله، شترسوار ایرانی، سوار بر شتر «الرهاوی» کسب کرد. همچنین، مارک وارد، شترسوار آلمانی، سوار بر شتر «معزز» به مقام سوم مسابقات زنان رسید.

 

در این مسابقات، اضواء العریفی، معاون وزیر ورزش و عضو شورای اجرایی کمیته المپیک و پارالمپیک عربستان سعودی، جوایز برندگان را به آنها داد. ریما بندر آل‌سعود، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، پیروزی زنان را با انتشار توئیتی تبریگ گفت و نوشت:

 

«جشنواره شتر ولیعهد نخستین مسابقات را با گروهی از زنان سوارکار برگزار کرد. بسیار شگفت‌انگیز است که شاهد حضور زنان از سراسر جهان باشیم که از طریق ورزش، فرهنگ عربی را جشن می‌گیرند. به تیلور دیس برای برنده شدن در مسابقات آزاد بین‌المللی تبریک می‌گویم.»

 

گفتنی است دیس در این مسابقات جایزه بزرگ ۲۳ میلیون دلاری  را به خود اختصاص داد و سایر افرادی که از خط پایان عبور کردند نیز جایزه ۴۰ هزار دلاری دریافت کردند. (ایندیپندنت، عرب‌نیوز و یورونیوز)

 

کدخبر: ۵۵۳۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر