کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۲۱
تاریخ خبر:

شگفتی‌سازان جام‌جهانی، سرشکستگان آسیا

شگفتی‌سازان جام‌جهانی، سرشکستگان آسیا

سرنوشت تلخ 3 مدعی حذف شده جام ملت‌ها که یک سال پیش در جام‌جهانی درخشیده بودند

روزنامه هفت صبح| یک سال پیش، 3 تیم آسیایی در قطر، جام‌جهانی را سورپرایز کرده بودند اما همان 3 تیم در جام ملت‌های آسیا حتی به جمع 4 تیم پایانی هم نرسیدند. ژاپن، آلمان و اسپانیا را برده بود، عربستان، آرژانتین قهرمان را شکست داده بود و استرالیا، آرژانتین را برای صعود به یک‌چهارم نهایی جان ‌به‌لب کرده بود. اما هیچ کدم از این 3 تیم نتوانستند حتی به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها که در همان قطر برگزار شد، برسند.


ژاپن؛ غیب شدن تیم شگفتی‌ساز جام‌جهانی 
ژاپنی‌ها بهترین تیم آسیایی حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۳ قطر بودند. تیمی که توانست بالاتر از اسپانیا و آلمان و با شکست دادن این دو غول فوتبال جهان و با وجود یک شکست غیرمنتظره برابر کاستاریکا، به عنوان تیم اول راهی مرحله یک‌هشتم شود و نگاه‌ها به سمت هاجیمه موریاسو و شاگردانش جلب شود.

 

آنها در یک‌هشتم اما در مقابل سد کرواسی تنها در ضربات پنالتی مهار شدند تا لوکا مودریچ و یارانش راهی یک‎‌چهارم شوند و چشم‌بادامی‌ها به خانه برگردند. یک سال و دو ماه بعد، دوباره ژاپن به عنوان مدعی اصلی جام به دوحه برگشت. ژاپنی‌ها اما با شکست مقابل عراق در بازی دوم همه را شوکه کردند.

 

با این حال با دو برد راحت مقابل اندونزی و ویتنام، در عین شگفتی به عنوان تیم دوم راهی یک‌هشتم شدند. با وجود رویارویی با حریفان ضعیف‌تر اما چشم‌بادامی‌ها برخلاف جام‌جهانی، صعود مقتدرانه‌ای در جام ملت‌ها نداشتند و تزلزل این تیم در خط دفاعی سبب شد تا حتی اندونزی و ویتنام هم دروازه این تیم را باز کنند.

 

آنها در یک‌چهارم و در روزی که باز هم دروازه‌شان باز شد، برابر بحرین ۳ بر یک به پیروزی رسیدند و به یک‌چهارم رسیدند. یک‌چهارم اما پایان کار ژاپن بود و آنها با وجود پیش افتادن از تیم کشورمان، در نیمه دوم اسیر بازی فوق‌العاده تیم ملی شدند و با شکست  ۲ بر یک، پرونده‌شان در جام ملت‌های ۲۰۲۳ بسته شد، آن هم تیمی که با فاصله شانس اول قهرمانی بود!


استرالیا؛ حذف شبه‌مدعی به دست مدعی 
کانگورها برای تکرار قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۱۵ راهی دوحه شده بودند، به خصوص که آنها سال گذشته تجربه یک جام‌جهانی هیجان‌انگیز را در دوحه داشتند. شاگردان گراهام آرنو‌لد پاییز گذشته در قطر با دو پیروزی برابر دانمارک و تونس در کنار شکست برابر فرانسه به عنوان تیم دوم به یک‌هشتم صعود کردند و پس از ۱۶سال در جمع ۱۶ تیم پایانی جام‌جهانی ایستادند.


با این حال آنها در یک‌هشتم، با شکست نزدیک ۲ بر یک برابر آرژانتین که در نهایت جام را به خانه برد، از جام‌جهانی کنار رفتند. با توجه کیفیت استرالیایی که در جام‌جهانی به میدان رفته بود، آنها یک سال بعد در بازگشت به دوحه، یکی از مدعیان اصلی جام بودند‌ اما نشانه‌هایی از افت آنها در فاصله جام‌جهانی تا جام ملت‌ها به چشم می‌خورد.


این تیم در دو بازی آخر تدارکاتی خود قبل از جام ملت‌ها بحرین را 2 بر یک و فلسطین را یک بر صفر شکست داد و به جام ملت‌ها پا گذاشت. در مرحله گروهی، استرالیا با دو برد برابر سوریه و هند و تساوی برابر ازبکستان به یک‌هشتم رسید و در این مرحله هم برای عبور از اندونزی کار سختی نداشت.


در یک‌چهارم جام ملت‌ها، استرالیا با کره‌جنوبی دیگر تیم مدعی روبه‌رو شد و در حالی که پیش افتاده بود مانند ژاپن برابر ایران، آنها هم مقابل کره کامبک خوردند و با شکست 2 بر یک، پرونده‌شان در جام ملت‌ها بسته شد.


عربستان؛خاطره خوش جام‌جهانی تکرار نشد 
سعودی‌ها با آرزوهای بزرگی به دوحه آمده بودند، آن هم یک سال پس از تجربه برتری خاطره‌انگیز مقابل آرژانتین در جام‌جهانی. سعودی‌ها جام‌جهانی گذشته را با یک شوک بزرگ به فوتبال دنیا آغاز کردند و در بازی اول برابر آرژانتین و تمامی ستاره‌هایش ۲ بر یک به پیروزی رسیدند.


عربستان اگر‌چه در ادامه با دو شکست برابر مکزیک و لهستان، نتوانست از مرحله گروهی صعود کند اما برد مقابل آلبی‌سلسته که در پایان به جام قهرمانی رسید، سبب شد تا خیلی‌ها روی این تیم به عنوان یک مدعی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ حساب باز کنند. برکناری هروه‎‌رنار و نشاندن مانچینی روی نیمکت نشان داد که سعودی‌ها در بازگشت دوباره به دوحه برای جام دورخیز کرده‌اند.


در مرحله گروهی، دو برد برابر عمان و قرقیزستان و تساوی برابر تایلند سبب شد تا به عنوان تیم اول گروه صعود کنند. در یک‌هشتم اما سخت‌ترین قرعه ممکن به آنها خورد و کره‌جنوبی حریف‌شان شد. در نبرد دو نماینده آسیا در جام‌جهانی گذشته، عربستان این شانس را داشت که پیروز هم شود.

 

اما این تیم در حالی که با یک گل پیش بود تنها یک دقیقه کم آورد و با دریافت گل مساوی، کار به ضربات پنالتی کشید. کره با کامبک توانست برنده این بازی بزرگ باشد و رویای عربستان با سوت پایان داور ازبکستانی در ورزشگاه اجوکیشن سیتی خیلی زود به نقش برآب شد تا بازگشت دوباره‌شان به قطر مانند ژاپن و استرالیا با خاطره خوشی همراه نباشد.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر