کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۷۶
تاریخ خبر:

یوتیوبر یا تیک تاکر؟

یوتیوبر یا تیک تاکر؟

نگاهی به آمار و ارقام این دو پلتفرم محبوب و مقایسه درآمد تولیدکنندگان محتوا در آنها.

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | جهان امروز با پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی عجین شده و علاوه بر اینکه به یاد آوردن جهان پیش از این امکانات اینترنتی کمی سخت و بعید شده است باید بگوییم دیگر نمی‌توان جهانی بدون پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی را تصور کرد. ۸۳درصد از افرادی که به‌طور روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند و حداقل یک‌بار در روز به آن سر می‌زنند.

 

تا پایان سال گذشته میلادی 4/8میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند و پیش‌بینی می‌شود این آمار تا پایان سال ۲۰۲۵ به 5/4میلیارد نفر نیز برسد. بر اساس آمار باید بگوییم که شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان بیشتر مورد اقبال جوانان قرار گرفته است، برای مثال در کشور آمریکا ۹۰درصد از جمعیت ۱۸ تا ۳۰سال و ۸۲درصد از جمعیت ۳۰ تا ۴۹سال حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند.

 

این میزان برای افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله ۶۹درصد و همچنین برای افراد بالای ۶۵سال ۴۰درصد است. ۲۴درصد از افرادی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند یا به طور مستقیم از این بستر برای درآمد مالی بهره می‌برند یا حضور و تولید محتوا در این بستر به کسب درآمد بیشتر به آن‌ها کمک می‌کند. شبکه اجتماعی فیسبوک با بیش از ۳میلیارد عضو، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است و پس از آن یوتیوب با 2/7میلیارد عضو در رده دوم ایستاده است.

 

از طرف دیگر سرانه استفاده و وقت گذراندن مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه در هر شبانه‌روز است که از این مقدار فیسبوک با ۳۸دقیقه استفاده به ازای هر نفر از مردم جهان در صدر و اینستاگرام با ۲۸دقیقه در رده بعدی جای دارد و پس از آن یوتیوب با ۱۱دقیقه و ۲۴ ثانیه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. نکته جالب اینکه مردم جهان به طور متوسط در هر روز ۱۴دقیقه و ۱۲ثانیه از وقت خود را به اسکرول کردن در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. 

 

دو شبکه اجتماعی مهم و محبوب جهان که بر پایه اشتراک‌گذاری ویدئو طراحی شده‌اند، یوتیوب و تیک‌تاک هستند. یوتیوب یک شبکه اجتماعی آمریکایی است که کار خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و در حال حاضر کاربران یوتیوب به طور روزانه یک میلیارد ساعت ویدئو در این پلتفرم تماشا می‌کنند. به افرادی که در این پلتفرم تولید محتوا می‌کنند به اصطلاح یوتیوبر گفته می‌شود.

 

یوتیوبرها در هر دقیقه ۱۰۰ساعت محتوا را بر روی کانال‌های خود در یوتیوب بارگذاری می‌کنند و بر اساس میزان بازدید این ویدئوها درآمد کسب می‌کنند. در حال حاضر یوتیوب پس از «ایر بی اند بی» که یک شبکه اجتماعی توریستی است و در آن افراد خانه‌های خود را به مسافران و توریست‌ها اجاره می‌دهند، بیشترین سهم در کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران را به خود اختصاص داده است.

 

تیک‌تاک یک شبکه اجتماعی چینی است که نسخه بین‌المللی آن تنها ۵ سال قدمت دارد اما توانسته است که به سرعت در میان مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی و بالاخص جوانان ‌محبوب شود. تیک‌تاک با در نظر گرفتن این نکته که عضویت در آن در کشور هند ممنوع است ۹۰۰میلیون نفر عضو دارد که ۵۰درصد از این اعضا نیز کمتر از ۳۰سال سن دارند.

 

به طور عمده، قالب تولید محتوا در تیک‌تاک ثابت است و این شبکه بر اساس به اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه طراحی شده است. به افرادی که از تولید محتوا در این شبکه اجتماعی درآمد کسب می‌کنند تیک‌تاکر گفته می‌شود و اغلب تیک‌تاکرها در بازه سنی ۱۶ تا ۲۴سال قرار دارند. 

 

در یکی دو سال گذشته مرسوم شده است که بین یوتیوبرها و تیک‌‌تاکرها رقابتی بر سر اینکه کدام بهترند، تاثیرگذارترند یا محبوب‌ترند و ... شکل بگیرد. فارغ از این ماجرا، بحث درآمد در این دو پلتفرم یکی از اصلی‌ترین مباحثی است که در محافل مختلف مطرح است. طبق داده‌های اینفلوئنسر مارکتینگ هاب، یک یوتیوبر به طور متوسط برای هر بازدید به طور تقریبی 0/018دلار درآمد دارد که معادل ۱۸دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید از آگهی است.

 

تعداد بسیاری از مردم جهان، زندگی خود را از طریق تولید محتوا در یوتیوب می‌گذرانند. بر اساس آمار منتشر شده توسط استاتیستا، در سال ۲۰۲۳، یوتیوب به طور کلی 29/2میلیارد دلار از طریق جذب تبلیغات درآمد کسب کرد که بخشی از آن سهم تولیدکنندگان محتوا در آن بوده است.

 

با نگاهی به آمار سال ۲۰۲۲ درمی‌یابیم که یوتیوب توانسته جذب تبلیغات و درآمد خود از این محل را ۱۲درصد افزایش دهد که رشد قابل قبول و مناسبی است. در سمت دیگر ماجرا، تیک‌تاک قرار دارد که با توجه به شرایط سنی کاربرانش، از شرایط بهتری برای جذب تبلیغات برخوردار است.

 

بر اساس گزارش‌ها، تیک‌تاک توانسته طی سال ۲۰۲۳، 213/2میلیارد دلار از محل تبلیغات درآمد کسب کند و این رقم در مقایسه با درآمد این پلتفرم در سال ۲۰۲۲، ۳۳درصد افزایش یافته که رکورد بسیار خوبی به حساب می‌آید. گفتنی است میزان پرداخت تیک‌تاک به تولیدکنندگان محتوا در مقایسه با یوتیوب بسیار کمتر است و از این رو سودآوری این پلتفرم به طور نسبی بیشتر از یوتیوب است.

 

تیک‌تاک طی سال ۲۰۲۳ برای ۱۰۰۰ بازدید از محتوا، 0/02 دلار به تولیدکنندگان محتوا در این پلتفرم پرداخت کرده است. به عبارت دیگر هر تیک‌تاکر به‌ ازای هر یک میلیون بازدید، ۲۰ دلار از تیک‌تاک دریافت می‌کند. از این رو برای تولیدکنندگان محتوا مقرون‌به‌صرفه است که تخم‌مرغ‌های‌شان را در سبد یوتیوب بگذارند.

 

بر اساس گزارش برند ولیو، موسسه‌ای که ارزش برندهای مختلف در جهان را مشخص می‌کند، ارزش یوتیوب در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۶۰میلیارد دلار برآورد شده است. البته برخی از برآوردها ارزش یوتیوب را تا ۴۰۰میلیارد دلار نیز تخمین زده‌اند.

 

در سمت دیگر ماجرا، برند ولیو، ارزش تیک‌تاک در پایان سال ۲۰۲۳ را ۶۶ میلیارد دلار برآورد کرده است. چیزی که سبب می‌شود فاصله تیک‌تاک در این رقابت با یوتیوب زیاد شود، تعداد اعضای این دو پلتفرم است. فاصله 1/8میلیارد نفری تعداد اعضای این دو پلتفرم، چیزی است که سبب شده تا ارزش این دو برند با هم دست‌کم ۱۰۰میلیارد دلار اختلاف داشته باشند.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۶۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر