کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۳۱
تاریخ خبر:

افسران ارتش آزادی‌بخش خلق در پنتاگون

افسران ارتش آزادی‌بخش خلق در پنتاگون

نگاهی به دیدار نظامیان رده بالای چین و آمریکا در واشنگتن.

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | ۴ روز پیش، سالگرد چهل‌و‌پنجمین سال برقراری روابط دیپلماتیک چین و آمریکا بود. به همین مناسبت، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در مراسمی برای بزرگداشت این واقعه، با تاکید بر این که همکاری دو کشور دیگر یک انتخاب نیست و به یک ضرورت تبدیل شده، خواستار ارتقای روابط دوجانبه این دو ابرقدرت جهانی شد.

 

به گزارش صدای آمریکا، وانگ یی در این مراسم که روز جمعه در پکن برگزار شد، گفت: «در شرایط کنونی جهان، آمریکا و چین بیش از هر زمان دیگری منافع مشترک دارند و به همین دلیل، نیاز به همکاری دوجانبه نیز افزایش یافته است.» در ادامه، وزیر امور خارجه چین خواستار استفاده دو طرف از تمام سازوکارهای موجود برای ایجاد پل‌های ارتباطی بیشتر و همچنین همکاری کامل در زمینه‌های دیپلماسی، اقتصاد، مالی، بازرگانی و کشاورزی شد.

 

سخنان آشتی‌جویانه وزیر امور خارجه چین پس از یک سال تشدید تنش بین دو ابرقدرت در شرایطی مطرح می‌شود که در اوایل سال ۲۰۲۳، کشف یک بالون جاسوسی چینی در حریم هوایی آمریکا، سفر دیپلماتیک آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور را به تاخیر انداخت.

 

در حالی‌که روابط چین با روسیه، تهدیدهای مداوم چین علیه تایوان، اختلافات مرزی در دریای جنوبی چین و مسائل مرتبط با تجارت منصفانه نیز روابط پکن با واشنگتن را مختل کرده است، اما رؤسای جمهوری دو کشور اوایل هفته در پیام‌های تبریک سال نو میلادی به یکدیگر، به سالگرد روابط دیپلماتیک نیز اشاره کردند.

 

گفتنی است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، ۲۵ آبان ماه در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (آپک) در سان‌فرانسیسکو، یک دیدار چهار‌ساعته و مهم داشتند که منجر به توافق‌های متعددی در مسائل راهبردی شد.

 

حالا ۴ روز پس از سخنان وانگ یی در مورد تحکیم روابط چین و آمریکا، پایگاه خبری پولیتیکو طی گزارشی اعلام کرده است که نظامیان چین و آمریکا پس از ۴ سال در واشنگتن و در ساختمان پنج‌ضلعی مشهور پنتاگون با یکدیگر دیدار کرده‌اند. بر اساس گزارشی که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا سرهنگ دوم مارتین ماینرز ارائه کرده است، در طی دو روز گفت‌وگو، دو طرف در مورد روابط دفاعی بحث کردند و طرف آمریکایی بر اهمیت حفظ خطوط باز ارتباط نظامی با ارتش و نیروهای مسلح چین تاکید کرد.

 

طرف آمریکایی همچنین بار دیگر تاکید کرد که این کشور به پرواز، دریانوردی و عملیات ایمن و مسئولانه در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد ادامه خواهد داد و این حق را برای سایر کشورها نیز محترم می‌شمارد.

 

از این رو نسبت به آزار مکرر نیروی دریایی ارتش چین علیه کشتی‌های فیلیپینی که به طور قانونی در دریای چین جنوبی کار می‌کنند، حساسیت دارد. از سوی دیگر، طرف آمریکایی تأکید کرد که واشنگتن همچنان به تعهدات چند دهه‌ای خود نسبت به تایوان پایبند است. 

 

سفر هیات چینی به واشنگتن به دنبال دیدار جو بایدن، رئیس جمهور چین و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در کالیفرنیا در ماه نوامبر انجام می‌شود و پس از آن در دسامبر گفت‌وگوی رئیس ستاد مشترک ژنرال سی‌کیو براون با همتای خود، ژنرال لیو ژنلی، ارتش آزادیبخش خلق انجام می‌شود.

 

نشست‌های سالانه که به‌عنوان گفت‌وگوهای هماهنگی سیاست دفاعی ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین شناخته می‌شود، آخرین‌بار در سال ۲۰۲۱ برگزار شد اما تجدید و تکرار این دیدار در سال ۲۰۲۳ توسط چین و در اعتراض به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت ۲۰۲۲، لغو شد.

 

چین پس از آن دیدار، تمامی مذاکرات بین مقامات نظامی را متوقف کرد و بزرگترین رزمایش شلیک مستقیم خود را در چند دهه اخیر، از جمله پرتاب موشک بر فراز تایوان را آغاز کرد. فقدان ارتباط بین رهبران نظامی دو کشور ترس از اشتباه محاسباتی نظامی را در منطقه هند و اقیانوس آرام ایجاد کرد، جایی که چین در حال افزایش قدرت دریایی خود در دریای جنوبی چین است

 

و کشتی‌هایی را برای آزار و اذیت نیروی دریایی فیلیپین و هواپیماهای جنگنده برای تعقیب به آب می‌فرستد و بر فراز این کشتی‌ها نیز سر‌و‌صدای هواپیماهای جاسوسی آمریکایی  شنیده می‌شود. از این رو یک مقام ارشد دفاعی در نشستی قبل از این جلسات به خبرنگاران گفت «نکته اصلی این است که ما به کار برای باز کردن خطوط ارتباطی ادامه خواهیم داد، زیرا این خطوط برای جلوگیری از انحراف رقابت به درگیری مهم هستند.»

 

کدخبر: ۵۵۲۵۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر