کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۲۸۰
تاریخ خبر:

الکل قربانی می‌گیرد

الکل قربانی می‌گیرد

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف الکل سالانه بیش از ۱۴۰ هزار قربانی از آمریکایی‌ها می‌گیرد.

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| در فهرست کشنده‌ترین پدیده‌ها در آمریکا، چیزی وجود دارد که سالانه بیش از سوءمصرف مواد مخدر، تیراندازی و کشتار جمعی با اسلحه سرد و گرم، تصادفات و حوادث رانندگی، جان مردم این کشور را می‌گیرد.

 

این پدیده در آمریکا، قانونی است و برای تهیه آن به بررسی پیشینه خریدار نیازی نیست، به طور گسترده در تلویزیون، فضای مجازی و حتی در کنار استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها تبلیغ می‌شود و هر فردی که سن او بیش از ۲۱ سال باشد، می‌تواند آن را از نزدیک‌ترین فروشگاه به خانه خود خریداری کند. این پدیده، الکل نام دارد.

 

اگرچه انواع و اقسام الکل، اغلب به‌ عنوان یک نوشیدنی لذت‌بخش برای پایان یک روز کاری سخت و جان‌فرسا یا بهانه‌ای برای گذران اوقات فراغت در آخر هفته تلقی می‌شود، اما باید بگوییم که از منظر فنی، این ماده یک داروی روان‌گردان و اعتیادآور است که با بیش از ۵۰ بیماری کشنده از جمله بیماری‌های قلبی مرتبط است.

 

سرطان سینه، پانکراس و معده، بیماری‌های کبد، فشار خون و سکته مغزی دیگر تبعاتی است که هر فرد با نوشیدن الکل می‌تواند به آن دچار شود. با این اوصاف تعجب نمی‌کنید اگر بدانید که مصرف الکل در آمریکا، هر سال به مرگ بیش از ۱۴۰ هزار نفر منجر می‌شود و آن را به یکی از علل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در این کشور تبدیل می‌کند.

 

انواع و اقسام تحقیقات علمی و پزشکی، از این نتیجه‌گیری حمایت می‌کنند و در ادامه‌ می‌گویند که حتی نوشیدن الکل در محدوده سبک، یعنی کمتر از ۱۵ نوشیدنی در هفته برای مردان یا ۸ نوشیدنی در هفته برای زنان هم می‌تواند در افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان نقش بسیار موثری داشته باشد. توصیه‌های پزشکی اخیر در کشورهایی مانند کانادا به طور فزاینده‌ای تشدید شده و به سمت این ایده حرکت می‌کند

 

که در مصرف الکل، هیچ سطح ایمنی وجود ندارد و هر اندازه از مصرف آن،  سمی است که فرد به اختیار خود وارد بدنش می‌کند. این معضل در کشوری مانند آمریکا، بسیار بزرگتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. آمار حاکی از آن است که از هر ۱۲ نفر در این کشور که سن آن‌ها بیش از ۲۱ سال است، یک نفر دچار اختلال مصرف الکل است.

 

اما در حالی که آمریکا با سایر مواد خطرناک مانند مواد افیونی به عنوان یک معضل ملی و مشکل بهداشت عمومی برخورد می‌کند، مصرف الکل به طور مشابه، حدود یک قرن است که دیگر چه از نظر قانونی، پزشکی و چه از نظر دینی و فرهنگی به عنوان یک بحران تلقی نمی‌شود. در عوض، دسترسی به الکل با گذر زمان در حال رشد است.

 

گفتنی است صنعت نوشیدنی‌های الکلی در سال ۲۰۲۱، ۲۵۰ میلیارد دلار درآمد در آمریکا ایجاد کرد. این رشد در حالی رخ داده است که شتاب مصرف گروه نوشیدنی‌هایی که درصد الکل موجود در آن‌ها در محدوده سخت درجه‌بندی می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خفیف مانند  آبجو، با وجود اینکه تعداد کارخانه‌های آبجوسازی در این کشور از ۳۳۰۵ در سال ۲۰۱۷ به ۴۴۹۳ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته، پیشی گرفته است.

 

لازم به ذکر است که تولید و خرید و فروش الکل به طور کلی مشمول مالیات است و دولت‌ها در برابر انتقادها در مورد ازدیاد مصرف الکل در جامعه، این برهان را مبنا قرار می‌دهند که میزان مالیات این نوشیدنی تا حدی بازدارندگی دارد و از مصرف بی‌رویه آن در جامعه جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

اما باید بگوییم که این برهان چندان هم قابل دفاع نیست چرا که از سال ۲۰۰۰، این مالیات‌ها ارزش بازدارندگی خود را از دست داده‌اند. الکل از جمله اقلامی است که قیمت عرضه آن با نرخ تورم هزینه‌های نوشیدنی رشد نکرده و بسیار ارزان‌تر از سایر نوشیدنی‌ها عرضه می‌گردد و از این رو مالیات اعمال شده روی آن، اثر خود را از دست داده است.

 

آمریکایی‌ها می‌توانند الکل را از رستوران‌ها، کافه‌ها، مشروب‌فروشی‌ها، خواربارفروشی‌ها، پمپ بنزین‌ها و در برخی ایالت‌ها، حتی در مسیرهای رانندگی خریداری کنند. الکل همه جای این کشور در دسترس است. به علاوه، در پایان هر روز کاری، استفاده از الکل در جامعه آمریکایی بسیار رایج شده و نوشیدن این ماده خطرناک به یک فرهنگ بدل شده است.

 

داده‌های اواخر دهه ۲۰۰۰ نشان می‌دهد که ۱۰ درصد مصرف‌کنندگان آمریکایی، معادل ۲۴ میلیون نفر، به طور متوسط   ۷۴ نوشیدنی الکلی در هفته مصرف می‌کنند. این آمار را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که افرادی که شدیدترین شکل اختلالات سوءمصرف الکل دارند، بیش از نیمی از الکل مصرف شده در آمریکا را خریداری می‌کنند. این اعداد، زمانی بغرنج‌تر شدند که ویروس کرونا وارد آمریکا شد و سراسر این کشور را فرا گرفت.

 

مطالعات نشان می‌دهد که به طور کلی یک چهارم آمریکایی‌ها به دلیل استرس ناشی از همه‌گیری، بیش از حد معمول نوشیدنی می‌نوشیدند و این عادت پس از برطرف شدن این معضل و بازگشت به زندگی عادی، درون افراد ماند و نهادینه شد.

 

جالب است بدانید، معضل اختلالات سوءمصرف الکل در مردان شایع‌تر است، اما میزان مرگ و میر ناشی از مصرف الکل برای زنان سریع‌تر در حال رشد است. این یک حقیقت تلخ و ناخوشایند است که تا حدی با حساسیت بیشتر زنان به بیماری‌های کبدی و قلبی مرتبط با الکل و سرطان توضیح داده می‌شود.

 

کدخبر: ۵۵۲۲۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر