کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۸۸۷
تاریخ خبر:

فقط همین را کم داشتیم

فقط همین را کم داشتیم

در میان انبوهی از اتفاقات انتخاباتی و سیاسی و تلگرامی(!) و افشای پرونده‌های فساد در کشور، ‌جام ملت‌های اروپا هم شروع شد

هفت صبح| 1- از دیشب جام ملت‌های اروپا شروع شد. درست در هنگامه یک انتخابات معماگونه ریاست جمهوری،‌ در وسط جنون همستر و در میانه راه یک پرونده مفصل با تیتر اغواکننده فساد در فوتبال. در چنین همهمه‌ای آغاز جام ملت‌های اروپا مشغله دیگری را اضافه کرد. شاید شیرین‌ترین مشغله. جام ملت‌های اروپا امسال با 24 تیم در شش گروه برگزار می‌شود و همه غول‌ها در میدان هستند.

 

می‌شود پیش‌بینی کرد که برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی بین پخش مستقیم مسابقات فوتبال و تحلیل و تفسیر این بازی‌ها و مناظره‌ها و برنامه‌های ویژه انتخابات تقسیم شوند و زمان چندانی برای بقیه برنامه‌ها باقی نماند.

 

این را هم بگویم که جام ملت‌های سال 2000 برای من جالب‌ترین و به یادماندنی‌ترین جام ملت‌های اروپا بود. سالی که ایتالیا با توتی و اینزاگی و مالدینی و کاناوارو و نستا مدعی قهرمانی بود و فرانسه با همان اسکلت جام جهانی (زیدان و تورام و دسایی و تی‌یری آنری و دشام و...) و درخشش غافلگیر کننده پاتریک ویرا قهرمانی را به شکل ناباورانه‌ای به دست آورد و همه این‌ها در حالی بود که بهترین و زیباترین بازی‌ها مربوط به هلند بود که به کلایورت و سیدورف و اوورمارس می‌نازید. جام ملت‌های سال 2008 هم جام جذابی بود. جایی که ترکیه شگفتی‌ساز شد و تا نیمه نهایی آمد و اسپانیای لوییز آراگونس با تکیه بر ستاره‌های بسیار جوان بارسا قهرمان اروپا شد.

 

۲- خبرهای مربوط به هجوم سگ‌های ولگرد به کودکان و پیرزنان و پیرمردها دیگر ابعاد مضحکی به خود گرفته. وزارت کشور شاید در ترس فلج کننده‌اش از واکنش گروه‌های حمایت از حیوانات در منتهای محافظه کاری،‌ دستور هیچ حرکتی برای  مقابله شهرداری‌ها با این سگ‌های ولگرد را نمی‌دهد. در سخنان مسئولین وزارت کشور، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها هیچ واکنشی در این مورد نمی‌بینید. خوابشان برده و ترجیح می‌دهند در سخنرانی‌های خود مدام  حرف‌های کلی  درباره ارزش‌های انقلاب بزنند تا یک طیف خاص را راضی نگه دارند اما در مورد چنین فاجعه‌های دلخراشی هیچ سخن و واکنشی نشان نمی‌دهند. اگر خلأ قانونی وجود دارد به مردم و کودکانشان چه ربطی دارد که باید قربانی سرگرم بودن شما به اولویت‌های دیگر باشند و ببینند که  از حل مسئله‌ای به این وضوح و آشکاری و زیانباری ناتوانید؟ یک کاری بکنید. مسئله سگ‌های ولگرد را حل کنید. دلمان خون شد از مرگ این بچه‌های بی‌نوا در حمله سگ‌ها. این فرهنگ‌سازی لعنتی را تمام کنید و کاری را که در وظیفه‌تان است اجرایی کنید: حفاظت از جان مردم.

 

۳-  افزایش جریمه‌های خودروها خبر خوبی بود و مطمئنا به انضباط رانندگان شهری کمک می‌کند اما مشکل اصلی موتورسوارها هستند. حتی در بزرگراه‌ها حجم موتورسوارها ضریب خطر را به بالاترین حد خود رسانده است. فقط در سال 1402 و در تهران 287 موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند. هیچ دورنمایی هم برای کنترل موتورسوارها وجود ندارد. کلاه کاسکت که شوخی است، ‌ورود ممنوع نرفتن که جوک است، ‌جلوگیری از ورودشان به پیاده‌روها که مثل یک خاطره قدیمی می‌ماند. شما تهران را به موتورسوارها باخته‌اید.

 

۴- مشکلات به ظاهر کوچکی مثل کنترل موتورسوارها و مقابله با جمعیت سگ‌های ولگرد از همان نکات ریزی هستند که حل آنها به بهبود سطح کیفیت زندگی در تهران کمک می‌کنند. اگر ایران نتواند یک سطح زندگی قابل قبول و یک کیفیت خوب از زیستن را ارائه دهد همه تلاش‌ها برای نیرومند شدن کشور راه به جایی نخواهد برد. پاکستان یکی از قوی‌ترین کشورهای نظامی دنیاست اما شکست موحششان در بالابردن سطح زندگی مردمش موجب شده تا در معادلات جهانی و تاثیرگذاری بین‌المللی سهم بسیار اندکی داشته باشد. مطمئن هستیم که ما راهی کاملا متفاوت را در نهایت طی خواهیم کرد اما مسئله کیفیت زندگی در تهران و دیگر شهرهای ایران مسئله بسیار مهمی است.

 

 

کدخبر: ۵۶۰۸۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر