کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۴۹۲
تاریخ خبر:

کسی‌ از ‌نیم‌ ‌مثقال طلا ‌‌نمی‌ترسد

کسی‌ از  ‌نیم‌ ‌مثقال طلا ‌‌نمی‌ترسد

راهنمای خرید زیورآلات ارزان‌قیمت، سبک و تا حدودی شیک و مد روز

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  قیمت طلای 18‌عیار غروب روز سه‌شنبه 21 آذر به دو میلیون و 453 هزار و 400 تومان رسید. در این شرایط قیمت حلقه ازدواج ساده و ارزان تقریبا 16‌میلیون تومان آب می‌خورد. این حلقه کاملا ساده زنانه دارای 4/4 گرم وزن است و اجرتش 32‌درصد محاسبه می‌شود و خریدار باید 9‌درصد مالیات و هفت درصد سود هم بپردازد.

 

نوع مردانه حلقه حدود 20 میلیون تومان فروخته می‌شود. اما اگر از خرید حلقه، نیم‌ست و ست بگذریم، طلاهای ارزان‌قیمت با وزن کم، باعث شده طلافروشی‌ها کماکان فروش خوبی داشته باشند. مثلا شما می‌توانید با یک میلیون و 33 هزار تومان یک دستبند نخ و طلا بخرید که وزن طلای آن بسیار کم است. اگر دنبال گردنبند ارزان باشید، با کمی بیش از سه میلیون می‌شود یک زنجیر باریک کوتاه که به سنگ اوپال متصل است و 77 سوت وزن دارد را تهیه کنید.

 

اجرت این گردنبند 24‌درصد است. بسیاری از گالری‌ها طرح‌های ارزان‌قیمت خود را در روزهای خاص مانند شب‌ یلدا، روز مادر، روز پدر و... رونمایی می‌کنند که مورد استقبال نسبتا خوبی قرار می‌گیرد. در بازار خرید و فروش طلاهای سبک اغلب انواع طلا، با اجرت 20 تا 24‌درصد فروخته می‌شوند. بدیهی است که اگر شما بخواهید طلای نو بخرید، باید همیشه روی پرداخت 9‌درصد مالیات و هفت درصد سود هم حساب کنید.

 

‌وضعیت بازار طلا
قیمت هر گرم طلای 18‌عیار روز سه‌شنبه 21 آذرماه دو میلیون و 453 هزار و 400 تومان بود. طلا در ایران همزمان با انس جهانی در طول یک هفته، فراز و نشیب زیادی داشت. انس هفته گذشته تا دو هزار و 76 دلار بالا رفت و تاثیر خودش را بر بازار طلای ایران هم گذاشت. البته وقتی انس از اوج خود پایین آمد، طلا در ایران هم در مدت یک هفته 1/6درصد ارزان شد. در طول یک ماه قیمت طلا 1/8درصد رشد داشته. این در شرایطی است که بازدهی شش ماهه هر گرم طلای 18‌عیار 7/7درصد است و در مدت یک سال ما شاهد رشد 46/6درصدی قیمت که برابر با نزدیک به 800 هزار تومان است، بوده‌ایم.

 

اگر با همین قیمت طلا بخواهید برای خرید یک حلقه که به‌طور متوسط چهار تا هشت گرم وزن دارد به طلافروشی‌ها و گالری‌ها سر بزنید، باید حداقل نزدیک به 16‌میلیون تومان هزینه کنید. مثلا یکی از گالری‌ها، یک حلقه زنانه کاملا ساده را با وزن 4/4 گرم، با قیمت 15 میلیون و 781 هزار تومان می‌فروشد. قیمت خود طلا، تنها 10 میلیون و 795 هزار تومان است. اما مزد ساخت و مالیات، حدود پنج میلیون تومان به رقم اولیه اضافه می‌کند. در واقع رقم نهایی بر‌اساس فرمول نرخ طلا و اجرت آن به اضافه هفت درصد سود و 9‌درصد مالیات محاسبه می‌شود.

 

اجرت حلقه‌ای که ما در موردش صحبت می‌کنیم 32‌درصد بوده است و با این حساب ما حدودا 48‌درصد بیش از مبلغ اصلی برای خرید پرداخت خواهیم کرد. در یکی از گالری‌های مشهور، باید برای خرید یک حلقه تک‌نگین که 4/3 گرم وزن دارد، 37 میلیون و 737 هزار تومان هزینه کنید. طبق توضیحاتی که فروشنده به شما می‌دهد تنها سنگ حلقه حدود 20 میلیون تومان برای شما محاسبه خواهد شد و دیگر موارد از الگوی 32‌درصد اجرت و... استفاده می‌کند.

 

حلقه‌های مردانه معمولا از شش گرم به بالا وزن دارند. اگر شما دنبال یک مدل ساده و بدون نگین و کلاسیک باشید، می‌توانید از یک طلافروشی حلقه‌ای را با وزن 6/8 گرم به قیمت 24 میلیون و 312 هزار تومان بخرید. از این مبلغ 16 میلیون و 700 هزار تومان قیمت اولیه طلاست و شما باید حدودا شش و نیم میلیون تومان بابت اجرت 32‌درصد و مالیات و سود فروشنده پرداخت کنید. در بازار حلقه‌های ست هم کم نیستند.

 

مثلا با 40 میلیون و 282 هزار تومان می‌توانید یک جفت حلقه با وزن بین 12 گرم را سفارش بدهید که نگین‌دار هستند و اجرت هر گرم از آن 613 هزار و 500 محاسبه می‌شود. شما 29 میلیون و 500 هزار تومان بابت خرید طلا و حدود 11 میلیون تومان بابت اجرت و هفت درصد سود و 9 درصد مالیات پرداخت خواهید کرد.

 

اغلب گالری‌های طلا این روزها سراغ تولید نیم‌ست رفته‌اند و کمتر ست کامل به‌چشم خریداران می‌خورد. یکی از ارزان‌ترین گزینه‌هایی که ممکن است بتوانید در بازار پیدا کنید یک نیم‌ست شامل گردنبند بسیار ظریف و دو گوشواره با طرح گل و سنگ سبز است که در مجموع 2/7 گرم وزن دارد. قیمت ست حدودا 9 میلیون و 500 هزار تومان تمام می‌شود و اجرتش هم 24‌درصد است. البته شما در نهایت باید قیمت سنگ‌ها را جداگانه به مبلغ 180 هزار تومان بپردازید.

 

درصورتی‌که بخواهید یک نیم‌ست برای عروسی بخرید که به‌چشم بیاید و در عین حال به‌خاطر وجود سنگ‌های قیمتی هزینه‌ها را بالا نبرد، می‌توانید یک ست گردنبند، دستبند و گوشواره را با وزن 14/6 گرم و قیمت 46 میلیون و 90 هزار تومان بخرید. قیمت طلای چنین ستی 35 میلیون و 900 هزار تومان است که طلافروشی بابت هر گرم 441 هزار و 200 تومان هم اجرت ساخت دریافت می‌کند و شما در نهایت باید بیش از 10‌میلیون تومان برای اجرت، سود و مالیات هزینه پرداخت کنید.

 

به‌طور متوسط در اغلب طلافروشی‌ها اجرت در نظر گرفته شده بین 24 تا 32‌درصد است و بیشتر آنها روی حلقه ازدواج اجرت بیشتری در نظر می‌گیرند. البته اگر طلاهایی که ساخت آنها کار زیادی نبرده است را بخرید، ممکن است موفق شوید یک گردنبند، گوشواره و یا حتی نیم‌ست را با اجرت 20‌درصد هم برای خرید پیدا کنید.

 

اما از بحث اجرت که بگذریم، طلافروش‌ها مالیات 9‌درصد و سود هفت درصد را در هر حال از شما دریافت خواهند کرد و در حقیقت پرداخت 16‌درصد از مبلغ اصلی در هر شرایطی به‌عهده شما خواهد بود. البته کسانی‌که طلای دست دوم بخرند، نیازی نیست که هزینه اجرت یا مالیات 9‌درصد را بپردازند اما سود هفت درصد برایشان محاسبه خواهد شد و ردخور ندارد.

 

قیمت طلاهای ریز 
خرید طلاهای ریز با قیمت معقول به‌خاطر بالا رفتن قیمت طلا، شدت گرفته است. طلافروش‌ها اغلب سراغ طراحی کردن انواع زیورآلات رفته‌اند تا بتوانند طلای با وزن کم را به خریداران بفروشند. البته در طلافروشی‌های بازارها و... کماکان بازار دست طلاهای سنگین است اما با گسترش گالری‌های طلا که کار طراحی را هم انجام می‌دهند، از رونق آنها کم شده است.

 

مثلا با اینکه هر گرم طلا نزدیک به دو میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد، شما می‌توانید یک دستبند را با قیمت یک میلیون تومان هم بخرید. البته این دستبندها با چنین قیمتی تنها چند سوت طلا دارند که با نخ یا ربان ترکیب شده‌اند. یکی از گالری‌های مشهور، دستبندی شامل یک طناب از جنس نخ تولید کرده که یک پلاک کوچک طلا دارد اما در مورد وزنش چیزی ننوشته است.

 

قیمت یک میلیون و 33 هزار تومانی چنین دستبندی به ما می‌گوید طلای به‌کار رفته در این دستبند از نیم گرم هم کمتر است. گالری دیگری دستبندهای ارزان خود را با ترکیب چرم می‌فروشد. مثلا شما می‌توانید با پرداخت یک میلیون و 503 هزار تومان یک دستبند چرم که 41 سوت طلا به شکل ستاره در میان خود دارد را تهیه کنید.

 

175 هزار تومان از این مبلغ مربوط به چرم است و اجرت هم 20‌درصد در نظر گرفته شده. خودتان بهتر می‌دانید که هفت درصد سود و 9‌درصد مالیات هم به این مبالغ اضافه شده. اگر دنبال خرید دستبند باشید، یک گزینه دیگر، دستبندهای سنگی است که در بین خودشان طلا هم دارند. یکی از فروشندگان، دستبندی که با نام کالکشن یلدا تولید کرده و طلای آن 76 سوت وزن دارد را دو میلیون و 903 هزار تومان می‌فروشد.

 

این دستبند 25‌درصد اجرت دارد و قیمت سنگ‌هایش هم 350 هزار تومان محاسبه شده است. البته کمتر از این هم می‌توانید دستبندهای سنگ را بخرید. همچنین می‌توانید سراغ زنجیرهای بسیار باریک از طلا بروید. یک مدل طنابی با وزن 51 سوت یک میلیون و 761 هزار تومان فروخته می‌شود. فروشنده برای این زنجیر اجرت 20‌درصد تعیین کرده است. قیمت خود طلا یک میلیون و 230 هزار تومان است که 530 هزار تومان هم باید بابت اجرت و سود و مالیات طلافروشی بپردازید. 

 

انگشترهای ظریف زنانه از دیگر طلاهای ریز پرفروش این روزها هستند. یک گالری انگشتری به شکل پروانه و وزن 68 سوت را دو میلیون و 188 هزار تومان قیمت زده است. از این مبلغ تنها یک میلیون و 671 هزار تومان مربوط به قیمت خود طلاست و بقیه آن پای اجرت بالای 20‌درصد و سود و مالیات می‌رود.

 

انگشترهای تک‌نگین ریز نه‌تنها وزن کمی دارند که این روزها حسابی روی بورس هستند، یکی از طلافروشی‌های آنلاین که البته شعبه‌ای هم در سهروردی دارد، قیمت این انگشترها را نزدیک به دو میلیون و 575 هزار تومان تعیین کرده است. وزن طلا، 78 سوت و اجرت آن 24‌درصد است. این انگشتر دارای نگین اتمی به رنگ‌های آبی یا قرمز و سبز است. کسانی‌که دنبال خرید انگشتر مروارید با قیمت معقول هستند، می‌توانند مدلی با وزن 1/31 گرم را با پرداخت چهار میلیون و 704 هزار تومان تهیه کنند.

 

این گالری اجرت را 26‌درصد تعیین کرده است و گفته طلا را در روز سه‌شنبه با قیمت هر گرم دو میلیون و 600 هزار تومان می‌فروشد. با این حساب و کتاب‌ها، قیمت خالص این انگشتر بدون محاسبه اجرت و سود و مالیات، سه میلیون و 406 هزار تومان است که البته اگر این پول را به گالری بدهید، امکان ندارد حتی به آن نگاه کند.

 

گوشواره‌های ریز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که اگر دنبال طلای ارزان بگردید، به کارتان می‌آید. یک گالری که تنها در پاساژهای شمال تهران شعبه دارد، گوشواره حلقه‌ای با وزن 35 سوت را یک میلیون و 157 هزار تومان قیمت داده است. این فروشگاه از شما 24‌درصد اجرت هم دریافت می‌کند. گوشواره طلایی با طرح قلب کوچک را می‌شود به قیمت سه میلیون و 166 هزار تومان تهیه کرد.

 

این گوشواره 95 سوت قیمت دارد و شما باید 26‌درصد اجرت و 9‌درصد مالیات و هفت درصد سود را هم بپردازید. فروشنده دیگری یک گوشواره بسیار ظریف را دو میلیون و 691 هزار تومان قیمت گذاشته و اجرت آن را 28‌درصد محاسبه کرده است. وزن این مدل به یک گرم هم نمی‌رسد. برای خرید یک گوشواره با طرح بته‌جقه که بیشتر از قیمتش به‌چشم می‌آید، به دو میلیون و 800 هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. وزن این مدل 84 سوت است و 28‌درصد اجرت ساخت دارد.

 

کسانی‌که دنبال خرید گردنبندهای ارزان هستند، می‌توانند سراغ آویزهای کوچک بروند. مثلا یک طلافروشی آویز پروانه را که سنگ مشابه سواروسکی دارد و 44 سوت است، یک میلیون و 676 هزار تومان قیمت زده است. اجرت این گردنبند 20‌درصد در نظر گرفته شده است. گردنبندهایی که سنگ اوپال دارند هم مد جدید این روزهاست. شما می‌توانید با پرداخت سه میلیون و 206 هزار تومان یک زنجیر بسیار نازک و شکننده و کوتاه را که به یک سنگ اوپال به شکل دست رنگی  وصل است را بخرید. وزن گردنبند 77 سوت است و 24‌درصد اجرت برای آن در نظر گرفته شده است. 

 

کدخبر: ۵۵۱۴۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر