کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۵۴۶
تاریخ خبر:

قیمت آیفون ۱۶ رجیستر شده در ایران چقدر می‌شود؟

قیمت آیفون 16 رجیستر شده در ایران چقدر می‌شود؟

نرخ بالای دلار در ایران و تعرفه سنگین واردات، باعث می‌شود قیمت آیفون 16 در ایران بالاتر از بازار جهانی باشد

آیفون 16 به‌خاطر وجود تحریم‌ها نمی‌تواند مستقیم از خود کمپانی با قیمت‌های ۷۹۹ دلار (آیفون ۱۶)، ۹۰۰ دلار (آیفون ۱۶ پلاس)،  ۹۹۹ دلار (آیفون ۱۶ پرو) و ۱۱۹۹ دلار (آیفون ۱۶ پرومکس) وارد شود.

واردکننده‌ها برای خرید آیفون 16 باید سراغ واسطه‌ها بروند. واسطه‌ها این گوشی‌ها را گران‌تر می‌فروشند و با توجه به اینکه قیمت گوشی به روز تعیین می‌شود از الان، که هنوز سری آیفون ۱۶ عرضه نشده، نمی‌توانیم قیمت خرید آن را پیش‌بینی کنیم و بگوییم تعرفه گمرکی آن چند میلیون تومان و قیمت نهایی‌اش برای مصرف‌کننده چقدر می‌شود.

با وجود این، اگر همان قیمت ۷۹۹ دلار را برای آیفون ۱۶ در نظر بگیریم، افزایش قیمت از سوی واسطه‌ها را حساب نکنیم و دلار را به قیمت ۵۹ هزار تومان (نرخ حدودی دلار امروز) محاسبه کنیم قیمت آیفون ۱۶ نرمال کمی بیش از ۴۷ میلیون تومان خواهد شد. اگر تعرفه گمرکی را ۴۰ درصد در نظر بگیریم (بدون تعرفه و درصدهای دیگری که روی گوشی اعمال می‌شود) این عدد باید به آن ۴۷ میلیون تومان اضافه شود که در نهایت، قیمت یک گوشی آیفون ۱۶ با فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی را به حدود ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رساند.

با همین فرمول باید قیمت آیفون ۱۶ پلاس را حدود ۷۴ میلیون تومان، قیمت آیفون ۱۶ پرو را ۸۲ میلیون تومان و قیمت آیفون ۱۶ پرومکس را تقریباً ۹۹ میلیون تومان تخمین زد. البته در این محاسبه‌ها حداقل قیمت در نظر گرفته شده و قاعدتاً با فضای ذخیره‌سازی بیشتر، مدل تک‌سیم‌کارت/دو سیم‌کارت و در رنگ‌های مختلف قیمت گوشی‌ها بیشتر می‌شود.

بنابراین، به نظر می‌رسد با برداشته شدن رجیستری همراه با افزایش تعرفه گمرکی، هرچند مانع رجیستری برای خرید و استفاده از آیفون در ایران برداشته می‌شود؛ اما مانعی به نام افزایش قیمت سنگِ جلوی پای بسیاری از کسانی خواهد شد که می‌خواهند آیفون‌های جدید را بخرند.

هرچند آیفون به‌طور کلی گوشی گران‌قیمتی محسوب می‌شود، اما نرخ بالای دلار در ایران و تعرفه سنگینی که ممکن است برای آن در نظر گرفته باشد این گوشی را بسیار گران‌تر از قیمت جهانی می‌کند و از دسترس خریداران خارج خواهد کرد. اگر فرض کنیم تا چند وقت دیگر سیاست رجیستری مانع استفاده مردم از سه خانواده اخیر آیفون نخواهد شد، سیاست گران‌سازی آن کماکان در کار است تا آیفون را از دست بسیاری از کاربران ایرانی دور کند.

کدخبر: ۵۶۶۵۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر