کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۵۱۲
تاریخ خبر:

سامسونگ‌های هندی‌؟‌ واقعا؟ | معضل فروش آیفون‌های دست‌دوم به جای نو، به سامسونگ هم رسیده؟

سامسونگ‌های هندی‌؟‌ واقعا؟ | معضل فروش آیفون‌های دست‌دوم  به جای نو، به سامسونگ هم رسیده؟

ماجرای تکراری فروش آیفون‌های رفرش به جای آکبند

هفت صبح| ‌اگر تا به حال کمی درباره خرید تلفن همراه آیفون در اینترنت جست‌وجو کرده باشید، حتما به هشدارهای مختلف درباره تشخیص آیفون ری‌پک، رفرش و دست دوم از آیفون نو برخورده‌اید. حالا ممکن است لازم باشد این هشدارها را درباره گوشی‌های سامسونگ هم در نظر بگیرید. روز گذشته خبری مبنی بر ابهاماتی درباره دست دوم بودن گوشی‌های سامسونگ سری M,F و سری A,S منتشر شد.

 

سازمان حمایت مصرف کنندگان و واردکنندگان نامه‌ای به دفتر تخصصی وزارت صمت ارسال کرد و خواستار توضیحاتی در این باره شد. علت این ابهامات هم برمی‌گردد به این ماجرا که این تلفن‌های همراه پیش از وارد شدن به ایران، یک بار در هند و یا امارات فعال می‌شوند و حالا شک و شبهه ایجاد شده که نکند دست دوم باشند و به جای تلفن همراه نو فروخته می‌شوند. با این حال عضو هیات مدیره انجمن موبایل ایران، در گفت‌وگو با هفت صبح دست دوم بودن این گوشی‌های همراه را رد می‌کند و معتقد است یک شرکت خاص برای رقابت با واردکنندگان دیگر، بحث دست دوم بودن آن‌ها را پیش کشیده است. 

 

ماجرا از این قرار است که به علت تحریم‌ها و نبود امکان واردات مستقیم، گوشی‌های سامسونگ به صورت غیر مستقیم از هند یا امارات وارد کشور می‌شوند. سری‌های M,F  را شرکت سامسونگ منحصرا برای هند تولید می‌کند. سری‌های A,S عمومی هستند و برای کشور خاصی ساخته نشدند اما به دلیل نزدیکی امارات با ایران، امارات یکی از اصلی‌ترین منابعی است که بازرگانان و واردکنندگان از آن‌جا موبایل وارد می‌کنند.

 

حسین روزبه، عضو هیات مدیره انجمن موبایل و لوازم جانبی تبلت ایران، در گفت‌وگو با هفت صبح توضیح می‌دهد: «گوشی‌های سامسونگی که به طور مثال برای هند ساخته می‌شوند، اگر در همان کشور فعال نشوند وقتی وارد کشور دیگری می‌شوند کاربرد خود را از دست داده و عملکرد درستی نخواهند داشت. به همین علت حتما گوشی باید اکتیو شود و بعد به ایران انتقال داده شود.»

 

 حالا شبهه‌هایی به وجود آمده که این تلفن‌های همراه دست دوم هستند و شاهد واردات تلفن‌های کارکرده به نام موبایل نو هستیم. همچنین اگر این مسئله اثبات شود، می‌تواند نشان‌دهنده بیش‌اظهاری در واردات هم باشد. به این معنی که وارد کننده ارزش کالایی که قصد وارد کردن آن را داشته، بیشتر از مقدار واقعی آن اعلام کرده تا ارز دولتی بیشتری بگیرد. در این صورت کالای دست دوم در بازار، به نام کالای نو و با قیمت موبایل نو فروخته می‌شود. 

 

حسین روزبه ادعا می‌کند که انتشار این خبر «دسیسه یک شرکت خاص» برای رقابت با شرکت دیگری بوده و به همین علت گوشی‌های سامسونگ سری M,F را زیر سوال برده است. روزبه در ادامه توضیح می‌دهد: «بررسی گوشی‌های سامسونگ سری M,F اصلا در تخصص انجمن واردات موبایل نبود که بخواهد دست دوم یا نو بودنش را تشخیص بدهد. ما این موضوع را در اختیار گروه‌های فنی کارگروه خدمات قرار دادیم. جمع بندی کارگروه خدمات نشان داد هیچ کدام از این گوشی‌ها دست دوم نیستند.» او در ادامه به مسئله تحریم‌ها و لزوم فعال شدن این موبایل‌ها در کشور مبدا اشاره و تاکید کرد که این نظر کارگروه خدمات انجمن واردات موبایل بوده و دست دوم بودن آن‌ها تائید نشده است. 

 

روزبه در ادامه توضیح می‌دهد که گوشی‌های سری M,F، قیمت کمتری نسبت به سری‌های دیگر دارند، به همین علت برخی واردکنندگان تعداد محدودی از آن را از هند وارد کشور کردند و حالا شبهه دست دوم بودن آن‌ها به وجود آمده است. 

 

 ماجرای تکراری فروش آیفون‌های رفرش به جای آکبند

همین ماجرا سال‌هاست که درباره آیفون‌هایی که در کشور به فروش می‌رسند وجود دارد. کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی از تجربیات خود در این باره نوشته‌اند. بسیاری از آن‌ها در حین خرید از پاساژهای معتبر و اصلی فروش موبایل در تهران متوجه رفرش یا ری‌پک بودن آیفون شده‌اند، در حالی که فروشنده سعی داشته آن‌ را به جای آیفون نو و به قیمت یک گوشی آکبند به آن‌ها بفروشد.

 

اما آیفون ریپک و رفرش چیست؟ گوشی‌های رفرش، موبایل‌های دارای نقص فنی هستند که شرکت مادر آن را تعمیر و با قیمت کمتر می‌فروشد. این محصولات کاملا اورجینال و با کیفیت هستند اما در ایران اغلب به خریدار توضیح داده نمی‌شود که این گوشی تعمیری است و به جای گوشی نو فروخته می‌شود. اما گوشی‌های ریپک گوشی‌هایی هستند که به هر دلیلی بسته‌بندی مجدد شده باشند. 

 

گوشی‌های ریپک ممکن است اصل اما تعمیری باشند و در بسته‌بندی‌های تقلبی در ایران به عنوان گوشی آکبند فروخته شوند. همچنین ممکن است آیفون و لوازم جانبی داخل بسته‌بندی تقلبی باشد. در کشورهای دیگر آیفون‌های رفرش و ریپک فروخته می‌شوند اما تفاوتش با اتفاقی که در ایران می‌افتد این است که ریپک یا رفرش بودن آن به مشتری اعلام شده و با قیمت یک آیفون نو فروخته نمی‌شود.

 

سال گذشته اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی درباره این موضوع هشدار داد و اعلام کرد بازار موبایل از گوشی‌های ری‌پک و رفرش آیفون 13 پر شده است. روزبه در این باره توضیح می‌دهد: «برند آیفون برندی است که هر سال یک مدل جدید عرضه کرده و تولید مدل‌های قبلی را متوقف می‌کند. وقتی یک مدل آیفون از رده خارج می‌شود نهایت تا یک سال می‌توان ته مانده آن را در اپل استورها پیدا کرد.

 

اما حالا که بیش از دو سال است که جلوی واردات آیفون 14 و 15 گرفته شده، چطور آیفون 13 (که ادعا می‌شود نو است) وارد کشور می‌شود؟ کمپانی که دیگر تولید ندارد، پس می‌توان گفت هیچ کدام از آن‌ها نو نیستند. آیفون‌های 14 و 15 هم چون واردات رسمی ندارد، یا شخصی وارد می‌شوند و یا قاچاق هستند که هیچ کدام رجیستر نشده‌اند.»

 

 

کدخبر: ۵۶۴۵۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر