کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۷۵
تاریخ خبر:

سفارش غذا به سبک اقتصادی| صرف یک وعده غذا با کمترین هزینه ممکن چقدر پول نیاز دارد؟

سفارش غذا  به سبک اقتصادی| صرف یک وعده غذا با کمترین هزینه ممکن چقدر پول نیاز دارد؟

هزینه چلوخورشت‌‌ از 150‌ تا 300هزار تومان، ‌ انواع کباب؛ حداقل 100هزار تومان و...

هفت صبح| ‌سفارش غذا از کترینگ‌ها و رستوران‌ها یا سر زدن به فست‌فودی‌ها، می‌تواند جیبتان را حسابی خالی کند؛ مثلا اگر بخواهید از یک فست‌فود در محله‌ای متوسط از تهران برای شام روز تعطیل دو عدد پیتزا بخرید، ممکن است مجبور شوید دست‌کم 700هزار تومان بدون پرداخت هزینه نوشابه و سالاد و ... هزینه کنید. در مورد انواع کباب هم وضعیت مشابه است. برای تهیه یک پرس جوجه‌کباب باید حداقل 200هزار تومان و برای کباب لقمه 230هزار تومان کنار بگذارید.

 

هزینه چلوخورشت‌ها معمولا از 150هزار تومان تا 300هزار تومان است اما با توجه به قیمت‌های بالا که می‌تواند خریداران معمولی را از مشتری‌های رستوران‌ها و کترینگ‌ها حذف کند، بسیاری از آنها تصمیم‌ گرفته‌اند تا منوی اقتصادی را به خوراکی‌های خود اضافه کنند. مثلا یکی از آنها در مرکز پایتخت بابت جوجه‌کبابی که 210هزار تومان قیمت دارد، در منوی اقتصادی 110هزار تومان پول می‌گیرد. برای خورشت‌ها و پلوها هم یک فاصله تقریبا 100هزار تومانی بین غذاها در منوی اقتصادی با منوی عادی وجود دارد.

 

وقتی نگاهی به مواد مورداستفاده در غذاهای دو فهرست می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که وقتی پای کلمه اقتصادی به‌میان می‌آید، یعنی میزان غذای کمتری در نظر گرفته شده است. مثلا ممکن است برنج 100گرم در مقایسه با منوی عادی کمتر باشد و از گوشت کمتری در مقایسه با غذایی که گران‌تر قیمت‌گذاری شده، استفاده شده باشد.

 

در فست‌فود روش‌های مختلفی برای اینکه بتوانید یک وعده را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنید وجود دارد. برخی روی کیفیت موادمصرفی، دقت کافی نمی‌کنند و برخی دیگر خوراکی‌هایی مانند فلافل و ساندویچ بندری را در فهرست غذاهای اقتصادی آورده‌اند. گروهی دیگر پیتزا را با اندازه کوچک‌تر و یک‌نفره می‌فروشند و حتی برخی از آنها، یک پیتزا را به هشت قسمت تقسیم کرده و هرکدام را جداگانه به خریداران کم‌غذا می‌فروشند.

 

‌ انواع کباب؛ حداقل 100هزار تومان

رستورانی در حوالی مرکز تهران، در بخش منوی اقتصادی خود نوشته است که شما برای میل کردن یک چلو جوجه‌کباب به 100هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. همین رستوران در بخش دیگری از منوی خود نوشته که چلو جوجه‌کباب مخصوص را با 300گرم گوشت، 207هزار تومان و چلوجوجه با استخوان را 212هزار تومان می‌فروشد. همین رستوران چلوکباب کوبیده اقتصادی هم دارد که قیمت آن را 120هزار تومان تعیین کرده و مشخص نیست میزان گوشت و برنجی که در آن استفاده شده، چقدر است؛ اما اگر بخواهید چلوکباب کوبیده نگین‌دار را با وزن گوشت 2740گرم میل کنید، باید 235هزار تومان خرج کنید.

 

گزینه بعدی یک تهیه غذای خانگی است که انواع و اقسام غذاها را دارد و در جنوب شرق تهران قرار گرفته و منوی اقتصادی دارد. برای خرید یک پرس چلوکباب کوبیده از این غذافروشی شما باید 85هزار تومان هزینه کنید. در توضیحات مقدار غذا آمده است که با این پول برای شما 350گرم برنج ایرانی، یک سیخ کباب کوبیده 100گرمی و یک جوجه ‌کبابی در نظر گرفته می‌شود. اگر بخواهید از همین رستوران چلوکباب معمولی را سفارش دهید، باید 185هزار تومان برای یک پرس هزینه کنید.

 

این غذا دارای دو سیخ کباب‌کوبیده با وزن 110گرم برای هرکدام، 450گرم برنج‌ ایرانی و دورچین گوجه، فلفل و لیمو است. در این رستوران قیمت چلوجوجه با برنجی به وزن 350گرم و 110گرم جوجه کبابی و یک گوجه 85هزار تومان گفته می‌شود. اگر بخواهید در رستوران این غذاها را بخورید در مقایسه با کترینگ‌ها که بیرون‌بر هستند، باید پول بیشتری بپردازید. مثلا یکی از رستوران‌های سنتی در پایتخت، قیمت چلوجوجه اقتصادی را که شامل 200گرم مرغ ساطوری و 300گرم برنج ایرانی می‌شود را 160هزار تومان تعیین کرده است.

 

اگر بخواهید از منوی اقتصادی این رستوران چلوکباب کوبیده سفارش بدهید، باید 199هزار تومان به ازای هر پرس هزینه کنید. این غذا شامل 150گرم کوبیده گوسفندی و 300گرم چلو کره ایرانی می‌شود. در صورتی که بخواهید در همین رستوران، خارج از منوی اقتصادی غذا سفارش بدهید، باید 439هزار تومان پول بدهید. یک پرس چلوکوبیده در این رستوران شامل دو سیخ کوبیده گوسفندی با وزن 300گرم و برنج ایرانی و دورچین گوجه و لیمو می‌شود.

 

خورشت‌ها؛ حداقل 75هزار تومان

کترینگی که در خیابان ولیعصر قرار گرفته در منوی اقتصادی خود تنها چلوخورشت روز را نوشته که یک پرس را باید 80هزار تومان بخرید. این یعنی تنوع زیادی در روز برای نوع خورشت وجود ندارد و هر روز تنها یک مدل با چنین مبلغی سرو می‌شود. همین رستوران، خورشت‌های خود را خارج از منوی اقتصادی با قیمت حداقل 125هزار تومان و حداکثر 200هزار تومان می‌فروشد. در مورد خورشت‌ها هم قیمت رستوران‌ها با غذافروشی‌های بیرون‌بر، تفاوتی چشم‌گیر دارد؛

 

مثلا شما اگر بخواهید یک پرس خورشت‌قرمه‌سبزی از منوی رستورانی در غرب تهران را سفارش بدهید که شامل 200گرم گوشت گوسفند و 300گرم برنج ایرانی می‌شود، باید 160هزار تومان هزینه کنید. این رستوران خورشت قیمه را با 200گرم گوشت، بدون برنج 105هزار تومان می‌فروشد و اگر بخواهید برنج ایرانی را هم کنارش برایتان سرو کند، همان 160هزار تومان را می‌گیرد. در خیابان فاطمی یک تهیه‌غذا قیمت چلوخورشت قیمه را در منوی اقتصادی 75هزار تومان اعلام کرده که شامل 350گرم برنج ایرانی و 250گرم خورشت و دوتکه گوشت با وزن 25گرم می‌شود.

 

برای اینکه در این تهیه‌غذا بتوانید قرمه‌سبزی سفارش بدهید هم باید چنین مبلغی را بپردازید. یک پرس قرمه‌سبزی در این غذاخوری 350گرم برنج ایرانی، 200گرم برنج و دو تکه 25گرمی گوشت خواهد بود. کترینگ دیگری که در اطراف خیابان مطهری قرار گرفته، در منوی اقتصادی‌ خود، چلوخورشت قیمه را با 300گرم برنج ایرانی و 50گرم گوشت ران گوسفندی و ته‌چین 144هزار تومان قیمت داده است. این درحالیست که اگر بخواهید همین غذا را خارج از منوی اقتصادی سفارش دهید، به 200هزار تومان پول نیاز دارید.

 

تفاوت این دو در میزان برنج و گوشت آن است. یعنی در حالت عادی، کترینگی که حرفش را می‌زنیم 400گرم برنج ایرانی و 70گرم گوشت‌گوسفندی را برای سفارش‌ها در نظر گرفته است. در همین رستوران اگر هوس خورشت قیمه بادمجان کرده باشید که شامل 250گرم‌ خورشت و 50گرم گوشت گوسفندی و بادمجان می‌شود، باید 130هزار تومان هزینه کنید. در غیراین‌صورت، خارج از منوی اقتصادی و در شرایطی که 300گرم برنج و 70گرم گوشت برایتان در نظر گرفته شده، باید 170هزار تومان کارت بکشید.

 

 پلوها؛ حداقل 100هزار تومان

یک کترینگ در خیابان سهروردی که منوی اقتصادی دارد، برای زرشک‌پلو، باقلاپلو و سبزی‌پلو با مرغ، قیمت 100هزار تومان را تعیین کرده است. اگر شما بخواهید سبزی‌پلو یا باقلاپلو با گوشت سفارش بدهید، به 120هزار تومان به‌ازای هر پرس غذا نیاز خواهید داشت. با همین پول می‌توانید دوغذایی که نام بردیم را با ماهی سرخ‌شده یا کبابی هم سفارش بدهید. قیمت غذاها در همین کترینگ و خارج از منوی اقتصادی بیشتر از این حرف‌هاست.

 

مثلا باقلاپلو یا سبزی‌پلو با 250گرم گوشت را باید 285هزار تومان بخرید یا برای زرشک‌پلو و سبزی‌پلو و باقلاپلو با ران مرغ 180هزار تومان پرداخت کنید. کترینگ دیگری که در خیابان فلسطین قرار گرفته، زرشک‌پلو با مرغ اقتصادی را 163هزار تومان قیمت داده است که شامل 300گرم برنج‌ایرانی، 200گرم ران مرغ،‌ زرشک و ته‌چین می‌شود. قیمت همین غذا در شرایطی که 400گرم برنج و 350گرم مرغ سس‌پز داشته باشد، 228هزار تومان تعیین شده است. در شرق تهران، یک کترینگ با منوی اقتصادی وجود دارد که مانند بقیه تهیه‌غذاها ترجیح داده در بین پلوها، تنها زرشک‌پلو با مرغ را در فهرست اقتصادی خود قرار بدهد.

 

برای اینکه از این غذاخوری یک پرس زرشک‌پلو شامل 300گرم برنج ایرانی، 200گرم ران‌مرغ و زرشک و ته‌چین بخرید باید 149هزار تومان هزینه کنید. این‌درحالیست که همین کترینگ زرشک‌پلو با مرغ سس‌پز را 225هزار تومان در حالت غیراقتصادی می‌فروشد که 350گرم ران‌مرغ، 400‌گرم برنج و زرشک دارد. البته یک گزینه بسیار اقتصادی‌تر هم در نظر گرفته که تنها شامل 400گرم برنج ایرانی و زرشک می‌شود و در آن خبری از مرغ نیست و 85هزار تومان قیمت دارد.

 

در خیابان کریم‌خان یک رستوران قرار دارد که بابت زرشک‌پلو با مرغی که یک تکه مرغ 300‌گرمی، 300گرم برنج ایرانی و سس دارد، از مشتری‌ها 165هزار تومان پول می‌گیرد. اگر بخواهید همین غذا را با 350گرم ران‌مرغ، 400گرم برنج ایرانی و سس و دورچین شامل ماست و نوشابه بخرید، ‌به 325هزار تومان پول نیاز خواهید داشت.

 

فست‌فود؛ حداقل 900هزار تومان

در پیتزافروشی‌ها به ندرت بخش به‌نام منوی اقتصادی وجود دارد اما برخی از پیتزایی‌ها با ترفندهایی، قیمت پایین‌تری را برای پیتزاهای خود درنظر می‌گیرند. مثلا در مرکز تهران، پیتزافروشی‌های بیرون‌بر، گزینه پیتزا پیکو که تک‌نفره است را با قیمت 100 تا 110هزار تومان در نظر گرفته‌اند و پیتزاهای کمی کوچک‌تر از معمول را 150 تا 180هزار تومان می‌فروشند. برخی هم پیتزا را پره‌ای می‌فروشند.

 

مثلا یک پر بزرگ پیتزای یک‌نفره که به دقت بسته‌بندی شده حدودا 50هزار تومان فروخته می‌شود و اگر کم‌غذا باشید، با یک یا دو تکه کارتان راه می‌افتد و نیازی ندارید که قیمت یک پیتزای کامل که این روزها بالای 300هزار تومان و تا 450هزار تومان است را حساب کنید. یک کافه در تهران، منوی پیتزای اقتصادی با طعم‌های عجیب دارد. مثلا اگر 155هزار تومان هزینه کنید، می‌توانید در این کافه رستوران یک پیتزا تک‌نفره کوچک بندری بخورید. برای پیتزاهای کمی بزرگ‌تر باید 212هزار تومان هزینه کنید که باز هم در مقایسه با فست‌فودی‌های دیگر حداقل 100هزار تومان ارزان‌تر برایتان تمام می‌شود.

 

این رستوران پیتزا پپرونی را در کوچک‌ترین اندازه، 183هزار تومان می‌فروشد و با 395هزار تومان می‌توانید یک پیتزای بزرگ دونفره را بخرید که بازهم از مشابه آن در رستوران‌های دیگر بین 80هزار تومان تا 100هزار تومان ارزان‌تر تمام می‌شود. یک گزینه دیگر در جنوب غرب تهران، فست‌فود است که پیتزای یک‌نفره را با قیمت 130هزار تومان می‌فروشد.

 

اگر بخواهید برای دو نفر پیتزا بخرید،‌ باید برای مدل مخلوط 220هزار تومان هزینه کنید و برای خرید پیتزا خانواده 275هزار تومان کارت بکشید. اگر بخواهید در این فست‌فودی پیتزای پپرونی آمریکایی سفارش بدهید، باید حداقل 140هزار تومان و حداکثر 285هزار تومان پول بدهید. بالاترین قیمت مربوط به قارچ‌گوشت است که دونفره آن 270هزار تومان است و درصورتی که پیتزای خانواده سفارش بدهید، باید 320هزار تومان هزینه کنید.

 

اما اگر دور پیتزا را خط بکشید، انواع دیگری از فست‌فود هم هستند که می‌توانید آنها را با قیمت نسبتا مناسبی میل کنید. مثلا برخی از رستوران‌ها برای فلافل بین 80 تا 100هزار تومان را تعیین می‌کنند. با همین مقدار پول شما می‌توانید سراغ ساندویچ بندری یا ژامبون تنوری هم بروید و نهایتا با 130هزار تومان یک وعده غذایی با کالری بالا میل کنید. در میدان شهدا، یک کافه‌ وجود دارد که البته بیشتر شبیه‌ فست‌فودی است. اگر بخواهید در این کافه شنیسل مرغ را به‌صورت ساندویچ سفارش بدهید، باید 160هزار تومان پول بدهید.

 

قیمت ساندویچ هات‌داگ 90هزار تومان است و اگر بخواهید پنیر چدار هم برایتان بریزد باید 110هزار تومان پول بدهید. ساندویچ‌های ژامبون‌تنوری این کافه 110هزار تومان بوده و ژامبون سرد 90هزار تومان است. ارزان‌ترین ساندویچ کافه میدان شهدا، نصف ساندویچ هات‌داگ است که با قیمت 60هزار تومان فروخته می‌شود. در کوچه‌برلن که در مرکز تهران و حوالی خیابان جمهوری قرار گرفته، یک فست‌فودی وجود دارد که منوی اقتصادی برای خریداران در نظر گرفته است.

 

مثلا ساندویچ سوسیس‌بندری شامل 200گرم سوسیس‌آلمانی و سیب‌زمینی 107هزار تومان قیمت دارد و ساندویچ‌کباب‌ترکی اقتصادی با 450گرم کباب 175هزار تومان است. این فست‌فود ساندویچ هات‌داگ مجاری دارد که برای خرید آن به 127هزار تومان پول نیازخواهید داشت. یک گزینه‌ دیگر که شعب متفاوتی در مرکز تهران و حتی کرج دارد، قیمت‌هایش کمی بالاتر است با این‌حال در مقایسه با دیگر فست‌فودی‌ها اقتصادی به حساب می‌آید.

 

برای نمونه اگر بخواهید از آنها ساندویچ بندری بزرگ با سیب‌زمینی نگینی سفارش بدهید باید نزدیک به 200هزار تومان هزینه کنید که البته تقریبا دونفر را سیر می‌کند. این رستوران اگر بخواهد سیب‌زمینی نگینی را از داخل ساندویچ‌تان حذف کند، نزدیک به 140هزار تومان از افراد دریافت خواهد کرد. ساندویچ هات‌داگ ساده در این فست‌فود نیز 166هزار تومان فروخته می‌شود.

 

کدخبر: ۵۶۳۹۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر