کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۰۳۲
تاریخ خبر:

برای ساخت خانه در تهران؛ چینی‌ها آمدند | روس‌ها هم ‌می‌آیند؟

برای ساخت خانه در تهران؛ چینی‌ها آمدند | روس‌ها هم ‌می‌آیند؟

پروژه ساخت ۲۰۰ هزار خانه در تهران

هفت صبح| شهرداری می‌خواهد 200 هزار مسکن در 92 نقطه از شهر بسازد. این کار را هم با دولت پیش می‌برد ولی یک طرف دیگر روسیه و چین هستند. قرارداد با روسیه فعلا در حد حرف و  تشکیل جلسه و دیدار است ولی چینی‌ها به تهران آمدند، مستقر شده‌اند و هفته‌ای یک بار با مسئولان شهرداری تهران جلسه دارند. از آن مهمتر اینکه آنها این مسکن‌ها را به شکل نسیه‌ای با نیروی کار ایرانی خواهند ساخت و بابت این کار بهره پولشان را 5 سال بعد از ایران دریافت می‌کنند.

 

زمانی که حرف از ساخت هزاران مسکن جدید در شهرداری تهران شد استدلال این سازمان و دولت این بود که دولت‌های قبل مسکن مهر ساختند؛ حالا ما بهترش را می‌سازیم. مثلا یکی از استدلال‌های آنها این است که مسکن مهر جایی ساخته می‌شد که هیچ دسترسی به مرکز شهر نداشت. حالا این پروژه جدید کجا قرار گرفته؟ منطقه 21. این منطقه از مرز غربی شهرک اکباتان شروع می‌شود تا انتهای پایتخت به سمت غرب ادامه دارد. چندروزپیش کلنگ یکی از این شهرک‌ها زده شد. شهرکی که گویا چینی‌ها سازنده آن هستند. این شهرک به نام شهرک الگو در مسیر تهران به کرج قرار گرفته. یعنی اگر از اتوبان تهران-کرج بخواهید خارج شوید باید از مرکز شهر به سمت غرب بروید، مترو چیتگر را هم رد کنید، بعد از شرکت مینو روبه‌روی مرکز خرید خودروی چیتگر، می‌رسید به این محله جدید.

 

 

مسکن سازی روس‌ها، شاید وقتی دیگر

 

این شهرک را چه کسی می‌سازد؟ شهرک یک تیم سازنده خصوصی دارد و هم زمان گویا تیم چینی هم برای سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی دستی به شهرداری می‌رسانند. روس‌ها چه کار می‌کنند؟ فعلا خبری از آنها نیست. هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان هم زمان با کلنگ زدن این شهرک با همتای روس خود دیداری داشت.  دیداری که موضوع آن به ساخت پروژه‌های مسکن و تامین مصالح مورد نیاز آن برمی‌گشت. نتیجه این جلسه این شد که شرکت خصوصی که پروژه را پیش می‌برد منتظر دریافت پیشنهادهای تیم روسی باشد. ولی موضوع چینی‌ها فرق دارد.

  

یوازانسی یا نسیه‌ای

 

اگرچه فعلا اسم روسیه در حد مذاکره آمده اما چینی‌ها در تهران مستقر شده‌اند. یکی از پروژه هایشان هم همین فاز 200 هزار واحدی است که دیروز دولت و شهرداری و شورای شهر کلنگش را زدند. این توضیحات را مدیر سازمان نوسازی تهران داده. به جز ساخت مسکن در کمربند غربی، پروژه ساخت مسکن در بافت فرسوده هم منتظر ورود چینی‌هاست.

 

به گفته این مدیر شهرداری «هنوز ورود مهندسان این کشور به بازار مسکن در بافت فرسوده تهران به مرحله عقد قرارداد نرسیده و در مرحله توافق شفاهی قرار دارند. » اوایل زمزمه‌هایی بود که چینی‌ها قرار است با خودشان کارگر، مهندس، تکنولوژی و کارخانه هم بیاورند اما بعدا این موضوع تکذیب شد. همچنین گفته می‌شد چینی‌ها در قبال تهاتر نفت قرار است مسکن و البته یک استادیوم برای تهران بسازند اما دیروز مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مصاحبه کرد و گفت «پول چینی‌ها از مسیر یوازانس تامین خواهد شد.»

 

این یوازانس چیست؟ یعنی ایران و چین توافق کرده‌‍‌اند که فروشنده (چین) کالایی را تحویل دهد و آن وقت در موعد خاصی بعد از تحویل کالا مبلغی به عنوان بهره به آن پول اولیه اضافه کند و از خریدار (ایران) بگیرد. یعنی چیزی شبیه به نسیه.

 

برای خانه‌های ایرانی این پول قرار است چطور پرداخت ‌شود؟ شهرداری و دولت مسکن‌ها را می‌فروشند و 5 سال بعد پول آن را به یوان می‌دهند.البته این مصاحبه کننده اشاره نکرد که میزان بهره‌ای که باید پس داده شود چقدر است ولی اسفند سال قبل ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌سازان کشور گفته بود برای هر متر خانه‌ای که چینی‌ها می‌سازند قرار است از طرف ایرانی 100 دلار بگیرند.

   

چینی‌ها فروشنده هم هستند

 

نکته مهم دیگر که تا امروز حرف آن نشده بود جواب به این سوال است که آیا چینی‌ها فقط سازنده هستند؟ یا اینکه قرار است صاحب مسکن هم بشوند؟ مدیرعامل سازمان نوسازی به این سوال سایت اقتصاد آنلاین جواب منفی نداده. او گفته آنها سازنده‌اند اما شاید در مقاطعی هم بخواهند مشارکت کنند. یعنی چینی‌ها هم واحدهای مسکونی را در مسیر قانونی واگذار می‌کنند و می‌فروشند.

 

این اولین بار نیست که با یک شرکت خارجی قرارداد ساخت مسکن بسته می‌شود. در دو دولت یازدهم و دوازدهم هم این ترک‌ها بودند که وارد پروژه‌های مسکونی کشور شدند. این سیاست‌ها اغلب برای این انتخاب می‌شد که بدون عبور از مجرای بانکی که ما در آن تحریم هستیم از روش تهاتر استفاده شود. آن موقع گروه ساختمانی کوزو ترکیه  ۱۷ هزار واحد در پردیس و ۲۰ هزار واحد در پرند را شروع کرده بود. شرکت کوزو قبلا تجربه ساخت هتل در دوبی و بیمارســتان در ترکیه و ... را هم داشت.

 

کدخبر: ۵۶۰۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر