کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۸۰۰
تاریخ خبر:

معمای سود بانکی

معمای سود بانکی

همه آنچه باید درباره سودهای ثابت بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدانیم

هفت صبح| سرمایه‌گذاری در بانک یا صندوق‌های ثابت؟ این سوالی است که خیلی از افرادی که می‌خواهند پول خود را در یک بانک سپرده‌گذاری کنند، از خود می‌پرسند. آنها ممکن است با دیدن عدد سود سپرده سالانه پا پس بکشند و تصمیم بگیرند سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند یا اینکه به بانک‌ها اعتماد کنند و قید مقداری سود بیشتر را بزنند و در عوض دقیقا بدانند سود آنها در طول یک سال به چه مقدار است؟

 

درحال‌حاضر، سقف سود سپرده بلندمدت با سررسید یک‌ساله، ۲۰/۵درصد است. سپرده بلندمدت با سررسید 3ساله نیز، سود ۲۲/۵ درصدی را شامل حالتان می‌کند.

 

سود سپرده کوتاه‌مدت چیست؟

 

اگر می‌خواهید عملیات روزانه بانکی خود را انجام دهید و سود هم ببرید، باید یک حساب سپرده کوتاه‌مدت عادی باز کنید. به این‌ترتیب هم اندوخته خود را در جایی امن حفظ می‌کنید، هم جابه‌جایی‌های بانکی‌تان انجام می‌شوند و هم در آخر هر ماه، سود اندکی به حساب‌تان ریخته می‌شود. با توجه به آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سود سپرده‌های کوتاه مدت عادی 5درصد، سپرده‌های کوتاه‌مدت سه‌ماهه، 12درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت 6ماهه، 17درصد در نظر گرفته شده است. نکته مهم این است که در صورت برداشت تمام سپرده یا بستن حساب قبل از گذشت یک ماه از زمان افتتاح حساب، سودی به سپرده تعلق نخواهد گرفت. البته بد نیست بدانید که دو مدل سود 3ماهه و 6ماهه شرایط متفاوتی با حساب سود سپرده کوتاه‌مدت دارد. نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌ کوتاه مدت عادی، به صورت ماه‌شمار حساب می‌شود و در پایان هر ماه به حساب شما افزوده خواهد شد.

 

سود سپرده کوتاه ویژه چیست؟

 

سپرده کوتاه‌مدت ویژه حسابی است که در آن مبلغ سپرده‌گذاری به مدت چند ماه برای مثال 3ماهه یا 6ماهه با هدف سرمایه‌گذاری میان‌مدت و برخورداری از سود سپرده‌های مدت‌دار، در بانک گذاشته می‌شود. نکته‌ای که باید مدنظر داشت این است که سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه در زمان سپرده‌گذاری امکان واریز و برداشت ندارند و همچنین اگر این سپرده‌ها قبل از تاریخ سررسید بسته شوند، سود متعلق به سپرده‌گذار طبق سود علی‌الحساب سپرده‌های متناظر و با احتساب ۰/۵ درصد جریمه به علت فسخ قرارداد محاسبه می‌شود. اگر سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه 3ماهه باز کنید، 12درصد سود دریافت خواهید کرد و با باز کردن حساب 6ماهه ویژه 17درصد سود دریافت می‌کنید. این نوع سپرده‌ها معمولا متعلق به کسانی است که حداقل 10میلیون تومان پول را برای چند ماه نیاز ندارند و می‌توانند آن را به بانک بسپارند.

 

  سپرده بلندمدت چیست؟

 

سپرده بلند مدت، نوعی سرمایه‌گذاری است که حداقل به یک سال زمان برای دریافت سود قطعی نیاز داشته و در صورت برداشت پیش از موعد با نرخ شکست یا کاهش نرخ سود پرداختی مواجه می‌شود. تفاوت این نوع سپرده با سپرده کوتاه‌مدت در عدم امکان برداشت پول تا زمان سررسید است. البته برخی از بانک‌ها با شرایطی این وضعیت را تسهیل کرده‌اند. حداقل پولی که باید برای سود سپرده طولانی‌مدت در بانک داشته باشید، یک میلیون تومان است. در صورتی‌که، سررسید شما یک ساله باشد، ۲۰/۵درصد سود دریافت خواهید کرد و اگر سراغ سپرده طولانی‌مدت با سررسید 2ساله بروید، ۲۱/۵درصد سود دریافت خواهید کرد. در بالاترین حالت، با استفاده از سپرده طولانی‌مدت با سررسید 3ساله، می‌توانید ۲۲/۵درصد سود دریافت کنید. در قرارداد سپرده‌گذاری ذکر می‌شود که دارایی مشتری برای چه مدت نزد بانک بلوکه است و امکان برداشت از آن وجود ندارد که این مدت بین بانک‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر فردی 200میلیون تومان را در بانک به مدت یک‌سال با نرخ ۲۰/۵ درصد سرمایه‌گذاری کند؛ باید عدد 200میلیون را در عدد ۰/۲۰۵  ضرب کرده که حاصل، برابر 41میلیون تومان خواهد شد. سپس با تقسیم عدد به‌دست آمده بر 12ماه سال، سود تقریبی پرداختی در هر ماه مشخص می شود که برابر عدد 3میلیون و 416هزار تومان است.

 

بنابراین فرد در هر ماه سال، رقمی معادل این مبلغ از سپرده خود سود دریافت می‌کند که امکان برداشت از آن را دارد. نرخ سود بانکی برای مبالغ بالا در برخی از بانک‌ها 25درصد گزارش شده است.

 

ماجرای صندوق‌های سپرده سرمایه‌گذاری چیست؟

 

زمانی‌که برای افتتاح سپرده به شعب مختلف بانک‌ها مراجعه می‌کنید و به فکر بیشترین سود سپرده بانک هستید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از پیشنهادهایی است که با آن مواجه می‌شود. به طور کلی نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، کمی بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی است. برخی از این صندوق‌ها سود سالانه را تا 31درصد هم پرداخت می‌کنند. بد نیست بدانید که سود همه صندوق‌های درآمد ثابت به یک اندازه نیست. بنابراین باید بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را انتخاب کنید. سود صندوق درآمد ثابت، روزشمار است و شما می‌توانید هر زمان که خواستید سرمایه خود را به همراه سود آن برداشت کنید.

 

کدخبر: ۵۵۹۸۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر