کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۲۰
تاریخ خبر:

دارندگان دسته‌چک بخوانند

دارندگان دسته‌چک بخوانند

دسته چک الکترونیکی تا سه سال آینده جایگزین دسته‌چک کاغذی می‌شود

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در سال 1403 استفاده از چک الکترونیک فراگیر خواهد شد و ریال دیجیتال به صورت آزمایشی راه اندازی می‌شود.

مهران محرمیان درباره پروژه چک الکترونیک توضیح داد: در حال حاضر ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند و همچنین تمام بانک‌ها در حال حاضر مجهز به سیستم پذیرش چک الکترونیک هستند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته چک کاغذی تا سه سال آینده در شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.

محرمیان با بیان اینکه تا کنون ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها صادر شده که ۲۰۰ هزار فقره آن در شبکه بانکی کارسازی شده است، گفت: چک‌های الکترونیک فعلاً در بانک صادرکننده قابل پذیرش است، اما به تدریج با پیاده‌سازی کامل فرآیندها در سال جاری در سایر بانک‌ها نیز چک‌های الکترونیک نقد پذیر خواهد شد.

راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال/ آغاز عملیات تجمیع کارت‌های بانکی

محرمیان در مورد ریال دیجیتال نیز گفت: در حال حاضر تراکنش‌های بانکی مردم در بستر الکترونیک انجام می‌شود، ولی پول در بانک قرار دارد، ریال دیجیتال همان اسکناس است که فاقد فیزیک اسکناس است، اما همه اطلاعات آن در تلفن همراه مشتری خواهد بود. اسکناس را نمی‌توان به واحدهای کوچک‌تر تبدیل کرد، اما در ریال دیجیتال ارقام ریز هم قابل پرداخت است.

وی درباره تجمیع کارت‌های بانک‌ها اظهار کرد: عملیات تجمیع کارت‌ها در قالب یک اپلیکیشن از سال ۱۳۹۹ آغاز شده، اما به منظور تجهیز زیرساخت‌های لازم در شبکه پرداخت عملیات اجرایی دچار مشمول زمان شده است. هم اکنون اولین عملیات تجمیع کارت‌ها توسط یک شرکت خدمات PSP با همکاری چند بانک به خصوص بانک تجارت آغاز شده و الان تعدادی از کارتخوان‌ها در کشور به این خدمت مجهز شده‌اند و این تراکنش قابل انجام است.

معاون فناوری‌های نوین بانک تاکید کرد: به عبارت دیگر این امکان فراهم شده تا اطلاعات کارت‌های بانکی که الان به صورت فیزیکی در اختیار افراد است در گوشی تلفن همراه افراد در قالب یک اپلیکیشن ثبت شود و فرد در هنگام خرید وقتی به فروشگاه مراجعه می‌کند گوشی تلفن همراه فرد تبدیل به هر یک از کارت‌های بانکی وی می‌شود.

محرمیان تصریح کرد: کافی است یکی از کارت‌ها به صورت پیش فرض انتخاب شود و پس از باز شدن قفل گوشی تلفن همراه بارکد خوان مقابل گوشی قرار گیرد و پول کالای خریداری شده جابه‌جا شود.

 

منبع: خبر آنلاین
کدخبر: ۵۵۵۷۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر