کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۶۳۵
تاریخ خبر:

مشتریان خوش حساب بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

مشتریان خوش حساب بانک‌ها در سال 1402

با توجه به آمار مربوط به تسهیلات کلان غیرجاری، دو بانک توسعه تعاون و پست بانک مناسب‌ترین نتایج را داشتند

بانک مرکزی آمار تسهیلات کلان غیرجاری 10 بانک را منتشر کرده است. به‌طور کلی تسهیلاتی که از زمان اتمام قراردادشان دو ماه یا بیشتر گذشته باشد و هنوز تسویه نشده باشد، جزو تسهیلات غیرجاری به شمار می‌رود. چنانچه رقم تسهیلات از حد مشخصی فراتر رود نیز به آن تسهیلات کلان گفته می‌شود.

عموما تسهیلات کلان غیرجاری کمتر یک بانک به معنای عملکرد بهتر یک بانک در فرایند تخصیص وام به اشخاص مناسب است چراکه هرچقدر توان افراد متقاضی وام در تسویه تسهیلات بالاتر باشد، احتمال انباشت تسهیلات کلان غیرجاری در بانک عامل کاهش می‌یابد. 

مقایسه‌ای از انباشت تسهیلات کلان غیرجاری در 10 بانک

مشاهده می‌شود در سال گذشته بانک آینده همچنان دارای بیشترین میزان تسهیلات کلان غیرجاری به ارزش 125 همت بوده است. در مقابل بانک کشاورزی در مقام دوم قرار گرفته و حدود 9.3 همت تسهیلات کلان غیرجاری در پایان اسفند ماه را داشته است. 

شایان ذکر است که در این گزارش تنها بانک‌های آینده، کشاورزی، شهر، سرمایه، مسکن، کارافرین، گردشگری، خاورمیانه، پست بانک و توسعه تعاون مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بنابراین مقام دوم بانک کشاورزی از میان 10 بانک مورد بررسی لزوما به معنای مقام دوم این بانک در میان تمامی بانک‌ها نیست و لازم است اطلاعات سایر بانک‌ها نیز انتشار یابد تا بتوان به مقایسه صحیح‌تری میان بانک‌ها دست یافت. 

در ادامه مشاهده می‌شود بانک شهر و سرمایه به ترتیب با 6.8 و 6 همت تسهیلات کلان غیرجاری مقام سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بانک مسکن نیز با اعلام 5.1 همت در مقام پنجم از میان 10 بانک مورد بررسی قرار گرفته است. 

1403011603

این درحالیست که بانک‌های کارافرین، گردشگری و خاورمیانه به ترتیب از 2.5 تا 1.9 همت تسهیلات کلان غیرجاری در پایان اسفند را به ثبت رسانده‌اند. کمترین میزان تسهیلات مورد بررسی نیز مربوط به توسعه تعاون با کمتر از 4 میلیارد تومان و پست بانک با حدود 800 میلیون تومان بوده است. 

عموما از انباشت تسهیلات کلان غیرجاری با عنوان انباشت ریسک در ترازنامه بانک یاد می‌شود و بنابراین انعطاف‌پذیری بانک در شرایط مختلف را کاهش می‌دهد. بنابراین بانکی که تلاش می‌کند مشتریان خوش‌حساب‌تری به خود جذب کند و به افراد تواناتری وام دهد، معمولا با تسهیلات کلان غیرجاری کمتری مواجه است. در مقابل نیز مشاهده می‌شود در مواقعی نیز بانک‌ها با کژگزینی در وام‌دهی به مشتریان یا چینش سبد پرریسک سرمایه‌گذاری، با تاخر در وصول بدهی مشتریان روبه‌رو می‌شوند. 

 

منبع: اکو ایران
کدخبر: ۵۵۵۶۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر