کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۲۱
تاریخ خبر:

سلطان گلاب، بانوی کرمانشاهی‌ و تاجران اصفهانی

سلطان گلاب، بانوی کرمانشاهی‌ و تاجران اصفهانی

اتاق بازرگانی تهران، دیروز چه کسانی را به عنوان تاجران برگزیده ‌جشنواره امین‌الضرب‌ معرفی کرد؟

روزنامه هفت صبح| ‌دیروز اتاق بازرگانی تهران، برای هشتمین سال متوالی جشنواره‌ای به نام «امین‌الضرب» را برگزار کرد. امین‌الضرب نام یک تاجر مشهور ایرانی در دوره قاجار است. می‌توان گفت این جایزه مهم‌ترین جایزه اقتصادی ایران است و در آن به کارآفرینان نشانی به همین نام اهدا می‌شود. 

 

اتاق تهران در این مراسم که همزمان با صد و چهلمین سال تاسیس این نهاد هم بود؛ از ۹ نفر تقدیر کرد و گفت شاخصه اهدای جایزه به آن‌ها «ایستادگی، مقاومت و جنگیدن در برابر چالش‌ها و مشکلات درونی و بیرونی» بوده است. با هم ببینیم که امسال چه کسانی این جایزه را دریافت کردند با این توضیح که بخش‌های مربوط به شرح مراسم و نقل قول از شرکت‌کنندگان در مراسم از سایت خبری اتاق ایران برداشت شده است:

 

یک:  مسعود نیلی: اولین کسی که نشان امین‌الضرب را گرفت مسعود نیلی بود. استاد اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف. دلیل تقدیر از او چهار دهه تلاش برای توسعه علم اقتصاد و سیاستگذاری اقتصادی مبتنی بر علم اقتصاد بود. نیلی به عنوان یکی از تئوریسین‌های اصلی اقتصاد آزاد در ایران شناخته می‌شود

 

و آخرین سمت دولتی او در ۵ سال از دولت حسن روحانی، ریاست مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی بوده که معروف است به پایگاه مکتب نیاوران. مکتبی که در اقتصاد ایران، به حمایت از سیاست‌های اقتصاد بازار شناخته می‌شود. نیلی در این مراسم، یک سخنرانی احساسی کرد که دیروز در توئیتر فارسی هم خیلی به آن پرداخته شد. بخشی از آن را بخوانید: 

 

وقتی فشار مشکلات طاقت‌فرسا ‌می‌شود، چشم‌ها را ‌می‌بندم و به رویاهایم ‌می‌اندیشم. با خودم ‌می‌گویم، کشوری که در گاز رتبه دوم جهانی را دارد، ‌حتما ‌می‌توانسته اقلاً به اندازه نصف همسایه‌اش قطر، گاز صادر کند. کشوری که دارای رتبه چهارم در برخورداری از ذخایر نفتی است، یقیناً ‌می‌توانسته به اندازه ۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کند.

 

ما حتماً قادر بوده‌ایم که با مشارکت تولیدکننده‌های صنعتی معتبر جهانی بزرگ‌ترین خودروساز و بزرگ‌ترین سازنده لوازم خانگی و ماشین‌آلات و تجهیزات در منطقه پیرامونی خود باشیم و بدون تردید ورود حداقل به اندازه نیمی از تعداد گردشگرانی که به ترکیه ‌می‌روند به ایران تصوری خیالی محسوب نمی‌شده است.

 

با این محاسبات، ‌ما ‌می‌توانسته‌ایم در مجموع، حدود ۳۵۰ میلیارد دلار صادرات و تولید ناخالص داخلی در حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار داشته باشیم. تحقق تورم ۳ درصد و نرخ بیکاری در همین حدود و رشد اقتصادی بیش از ۵ درصدی آرزوهایی خیالی تلقی نمی‌شده است. در چنین اقتصادی، فقر و بیکاری از کشور رخت بر ‌می‌بست و بی‌معنی ‌می‌شد؛ دیگر کودکی زباله‌گردی نمی‌کرد؛

 

آن جوان رعنا، کولبری نمی‌کرد؛ آن آموزگار سختکوش، ‌مسافرکشی نمی‌کرد و آن بانوی زحمتکش،‌ از فشار فقر به مرگ دسته‌جمعی خانواده‌اش رو نمی‌آورد.او البته در پایان سخنرانی خود، قدری امیدوارتر صحبت کرد و گفت:ما البته چاره‌ای جز تلاش برای ساختن آینده نداریم. فردا همانی خواهد بود که خودمان ‌می‌سازیم.

 

دو: هایده شیرزادی: بنیانگذار شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه، دومین فردی بود که به عنوان دریافت‌کننده نشان امین‌الضرب معرفی شد. او متولد سال ۱۳۳۷ در گیلانغرب کرمانشاه است. قبل از انقلاب معلم بوده ولی بعد از مدتی (مشخص نیست قبل یا بعد انقلاب) از تدریس او منع شده است.

 

در سال ۶۴ به آلمان می‌رود و در رشته مهندسی کشاورزی مشغول به کار می‌شود و همان جا هم ازدواج می‌کند ولی سال ۱۳۷۵ به ایران بازمی‌گردد و در سال ۱۳۸۰ این شرکت را در استان زادگاهش تاسیس می‌کند و حالا به گفته خود موفق شده با بازیافت پسماند در شهر کرمانشاه و جلوگیری از دفن زباله حداقل ۴۰ هکتار از خاک و اراضی این منطقه را از نابودی نجات دهد.    او در سخنرانی دیروز خود گفت دولت‌ها در ایران می‌توانند با تخصیص سالانه ۲۰۰ میلیون یورو، مشکلات مربوط به محیط‌زیست در ایران را برطرف کنند.

 

سه: مسعود صرامی: بنیانگذار شهرک سلامت و سیتی سنتر اصفهان سومین فردی بود که از او تقدیر شد. برخی او را برجسته‌ترین کارآفرین حال حاضر اصفهان می‌دانند. متولد سال ۱۳۳۶ است و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق. کارآفرینی را از حدود سال ۱۳۶۴ با راه‌اندازی یک کارخانه سایش سنگ آغاز کرده است و حالا موسس مال یا همان مجتمع تجاری مهم اصفهان (سیتی سنتر) است که البته یکی از مراکز گردش و تفریح در این شهر هم شده است. صرامی در مراسم دیروز گفت ۶۷ سالگی مفتخر است که ۶۷ پروژه عمرانی را در اصفهان بدون آنکه ریالی خود را مقروض کند، به اجرا گذاشته و همچنین ۱۰۰ هزار شغل  مستقیم ایجاد کرده است.

 

چهار: سیدمحمد موسوی: رئیس هیات مدیره شرکت تولید لوازم بهداشتی فیروز، نیز با نظر هیات داوران به عنوان یکی از برگزیدگان هشتمین دوره مراسم امین‌الضرب، لوح و نشان کارآفرینی امین‌الضرب دریافت کرد. او علاوه بر احیای یک کارخانه ورشکسته و تولید محصولات بهداشتی مورد نیاز کودکان و مادران، توانسته است ۱۲۰۰ شغل ایجاد کند که ۹۲ درصد این فرصت‌های شغلی نیز به افراد کم‌توان جسمی اختصاص داده شده است.

 

در مورد کار بزرگ موسوی مطالب زیادی منتشر شده من جمله همینجا در هفت صبح. او که متولد سال ۱۳۳۳ در قزوین است، در دو سالگی به بیماری فلج اطفال مبتلا می‌شود ولی به مسیر زندگی خود ادامه می‌دهد و در ۲۲ سالگی به آمریکا مهاجرت می‌کند و پس از تحصیل به ایران بازمی‌گردد و از حوالی سال ۱۳۶۵ وارد عرصه کسب‌وکار می‌شود و در سال ۱۳۷۹ در حالی کارخانه فیروز را می‌خرد که تنها ۵ نوع کالا تولید می‌کرد و ۳۶ نیرو داشت.

 

پنج: محمداسماعیل قدس: رئیس هیات مدیره شرکت صنایع غذایی دلپذیر فرد بعدی بود که روی سن آمد تا جایزه خود را دریافت کند. تاجر سمنانی متولد سال ۱۳۲۹ که در دانشگاه تهران اقتصاد خواند، از اوایل دهه شصت شرکتی برای پخش لبنیات در تهران تاسیس کرد و از سال ۱۳۷۰ شرکت دلپذیر را خرید و وارد عرصه تولید محصولات غذایی مثل رب و سس شد.

 

قدس در هنگام دریافت جایزه خود انتقادی صحبت کرد مثل اینکه گفت: برخی انگاره‌ها در فرهنگ ما باید حذف شود، از جمله اینکه در صفحه نخست کتاب اول دبستان عبارت «بابا نان داد» به کودکان آموزش داده می‌شود. او همچنین بر خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصاد و همچنین تک‌نرخی شدن ارز تاکید کرد موضوعی که می‌تواند باعث ناراحتی بیشتر طرفداران اقتصاد دولتی از این مراسم شود. 

 

شش: رسول بیوک: مدیرعامل کارخانه داداش‌برادر ششمین فردی بود که مورد تقدیر قرار گرفت. رسول بیوک متولد سال ۱۳۲۵ در تبریز است یعنی درست یک سال بعد از تاسیس کسب‌وکاری محلی که مادر برند شکلات و آب‌نبات‌های آیدین بوده است. بعدها که این کسب‌وکار خانوادگی توسعه پیدا کرد، او به همراه برادر خود در سال ۱۳۴۱ کارخانه آیدین را تاسیس کرد و دیروز در مراسم گفت در حال حاضر ۳۵ درصد از محصولات تولیدی کارخانه‌اش به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

 

هفت: نفر بعدی که دیروز مورد تقدیر قرار گرفت فردی است که سایت اتاق تهران به او لقب «سلطان گلاب» را داده است. مجید راهب، بنیانگذار شرکت گلاب ایران و ربیع، بزرگترین کاخانه تولید گلاب در ایران بود. راهب ۸۶ ساله، اهل قمصر کاشان است و همچنان مدیریت کسب‌وکارش را خود برعهده دارد ولی دیروز به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند و شهرام راهب، فرزندش، به جای او حضور پیدا کرد و نشان امین‌الضرب را دریافت کرد. او توضیح داد که پدرش در ابتدا به صورت سنتی به کار گلاب‌گیری روی ‌آورده و سپس این فعالیت را به سوی صنعتی شدن سوق داده و خبر داد که محصولات شرکت گلاب ایران و ربیع به بازارهایی در اروپا، آمریکا و چین راه یافته است.

 

هشت: نفر بعدی فریدون مهبودی، بنیانگذار مجموعه‌های متعدد دارویی از جمله سیناژن. متولد ۱۳۵۰ در ایلام و فارغ‌التحصیل سال ۱۳۷۵ از دانشکده داروسازی دانشگاه تهران که تا حدود چهل سالگی در بخش دولتی فعالیت کرد و حتی به سمت مدیریت کل اداره دارو رسید ولی بعد از آن به سمت تاسیس مجموعه‌های دارویی رفت و بعدها این مجموعه‌ها تاجایی موفق شد که در دوران کرونا نیز توانست یکی از واکسن‌های تزریق شده در ایران به نام اسپایکوژن را تولید کند. سخنان او هم مستعد جنجال بود مخصوصا آنجا که گفت: دیگر نباید انتظار داشت که دانشمندانی نظیر ابوعلی سینا، زکریای رازی و خوارزمی ظهور کنند، بلکه آنچه در این زمانه می‌تواند افتخارآفرینی کند، فعالیت‌های تیمی است.

 

9 : و در نهایت در این مراسم از مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در دوره‌های هشتم و نهم، که پایه‌گذار جایزه امین‌الضرب بود تقدیر شد. خوانساری که متولد سال ۱۳۲۹ در اصفهان است؛ از حدود سی سالگی به عنوان یک مدیر اقتصادی در بخش‌های مختلف دولتی فعالیت کرد و بعد از آن به سراغ اداره شرکت‌هایی چون آکام صدرا در حوزه ساخت و ساز و تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری آتی سامان رفت.  

 

 

کدخبر: ۵۵۴۰۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر