کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۷۲۷
تاریخ خبر:

آرزوهای بر باد رفته پرستاران ایرانی

آرزوهای بر باد رفته پرستاران ایرانی

درباره موج اعتراضات پرستارهای مهاجر در‌کپنهاگن دانمارک

هفت صبح| در روزهای اخیر، 60پرستار ایرانی که به امید کار و زندگی بهتر به دانمارک مهاجرت کرده‌ بودند، روپوش‌های سفید خود را به تن کردند و در اعتراض به بیکاری در میدان شهرداری کپنهاگن جمع شدند تا صدایشان شنیده شود. دانمارک در سال‌های اخیر برای جبران کمبود کادر درمان خود، پروسه مهاجرت را برای پرستاران خارجی به خصوص ایرانی‌ها، بسیار راحت کرد به حدی که طبق اعلام رسانه‌های دانمارکی، بخش بزرگی از پرستارانی که در دو سال اخیر به این کشور مهاجرت کرده‌اند، ایرانی بودند.

 

با این حال به نظر می‌رسد استخدام‌ شدن در بیمارستان‌های دانمارک، آنقدرها هم که در سایت‌های مهاجرتی گفته می‌شد، راحت نیست و دردسرهای فراوانی دارد. در روزهای اخیر رسانه‌های دانمارکی به اعتراضات و مشکلات برخی پرستاران ایرانی پرداختند و سوال مشترکی که آن‌ها از مسئولان این کشور پرسیده‌اند: «اگر کمبود پرستار دارید، چرا ما را استخدام نمی‌کنید؟» یکی از پرستاران ایرانی که یک سالی می‌شود به دانمارک مهاجرت کرده درباره وضعیت پرستاران به هفت صبح می‌گوید: «تقریبا هیچ بیمارستانی در هیچ شهر دانمارک، دیگر پرستاران ایرانی را برای گذراندن دوره ارزیابی و دریافت مجوز قبول نمی‌کند.»

 

طبق گزارش‌ها در یک سال اخیر تنها 130پرستار ایرانی در کپنهاگن موفق شدند، در بیمارستان‌ها برای گذراندن دوره ارزشیابی پذیرفته شوند. در بخش ارزشیابی، مهارت تخصصی و زبانی پرستاران خارجی برای شش‌ماه بررسی می‌شود و هیچ ضمانتی برای پیدا کردن کار دائم در بیمارستان‌ها نیست. با این‌حال قبول شدن در این بخش، یک قدم روبه‌جلو در راستای استخدام‌شدن به عنوان یک پرستار مورد تایید در دانمارک است اما به دست آوردن همین فرصت به قدری برای ایرانی‌ها، طاقت‌فرسا و سخت شده که برخی از آن‌ها به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند یا با تمام شدن ویزایشان مجبور به ترک خاک این کشور شده‌اند.

 

میترا.ن یکی از پرستارانی است که از دریافت مجوز از دولت دانمارک ناامید شده و اگر ویزای کاری همسرش نبود او هم مانند بسیاری دیگر از پرستاران ایرانی از این کشور اخراج می‌شد. او توضیح می‌دهد که خود دولت دانمارک هم می‌داند که نقشه‌اش برای جذب پرستاران ایرانی به بن بست خورده است. دانمارک تا یک سال پیش آزمون زبان دانمارکی را برای پرستاران خارجی اجباری می‌دانست اما برای راحت‌تر کردن پروسه استخدام پرستاران، الزام ارائه مدرک زبان دانمارکی را برداشت.

 

میترا معتقد است همین قانون جدید نه تنها کار پرستاران خارجی را راحت‌تر نکرده بلکه باعث شده بیمارستان‌ها دیگر نخواهند نیروهای خارجی را جذب کنند. او درباره وضعیت کنونی پرستاران ایرانی به هفت صبح می‌گوید: «وقتی که دانمارک قانون مدرک زبان دانمارکی اجباری را برداشت، بیمارستان‌ها شروع کردند به جذب پرستارانی که از دانش زبانی کافی برخوردار نبودند و مدرک نداشتند.

 

همین باعث شد تا بیمارستان‌ها این فرایند را متوقف کنند. حالا بسیاری از پرستارانی که مدرک زبان دارند نمی‌توانند در هیچ بیمارستانی دوره‌های ارزیابی بگذرانند و مجوز بگیرند.» او در ادامه می‌گوید که در شهر آرهوس در یک سال گذشته تنها ده پرستار موفق شدند این دوره‌ها را گذرانده و مجوز بگیرند. با این حال به گفته او بیمارستان‌ها با پرستاران مجوزدار هم قرارداد نبسته‌اند.

 

پرستاران فیلیپینی و هندی به جای ایرانی

در نتیجه استخدام نشدن پرستاران، معضل دیگری سد راه ماندن پرستاران ایرانی در دانمارک شده است؛ ویزاهای سه ساله که دیگر تمدید نمی‌شوند. میترا در این باره به هفت صبح توضیح می‌دهد: «دولت دانمارک به راحتی به پرستاران ویزا داد اما در جولای سال جاری قانونی وضع کرد که به دنبال آن دیگر ویزای پرستارانی را که کار پیدا نکرده‌اند تمدید نمی‌کند.

 

یکی از همکاران من بعد از سه سال ماندن و تلاش کردن، نتوانست ویزای خود را به خاطر این قانون جدید تمدید کند و حالا 14 روز فرصت دارد تا خاک دانمارک را ترک کند.» او توضیح می‌دهد که نه تنها پرستاران بلکه پزشکان هم به دنبال همین مشکلات به دنبال کار در خانه سالمندان هستند. کار در این مراکز قرارداد ندارد و هیچ تضمینی برای اینکه ویزای آن‌ها تمدید شود نیست.اما این تمام مشکل پرستاران ایرانی نیست.

 

 به تازگی دولت دانمارک با کشورهای فیلیپین و هند قراردادی بسته که باعث شده بیمارستان‌ها دیگر آنچنان اقبالی به پرستاران ایرانی نشان ندهند. در این طرح جدید پرستاران هندی و فیلیپینی در کشور خودشان تمام آموزش‌های لازم را می‌بینند و وقتی به دانمارک مهاجرت می‌کنند دیگر احتیاجی به گذراندن دوره‌های ارزیابی و دریافت مجوز را ندارند. به همین دلیل بیمارستان‌ها ترجیح می‌دهند به جای شش ماه هزینه کردن روی پرستاران ایرانی، از هند و فیلیپین کمبود نیروی خود را جبران کنند.  

 

موج نارضایتی ایرانیان در رسانه‌های دانمارکی   

بهزاد کوشکی، یکی از پرستارانی است که مهاجرتش از دانمارک به انگلیس، توجه رسانه‌های دانمارکی را جلب کرده است. کوشکی از ایران به عمان مهاجرت کرده بود و سپس از آن‌جا برای ادامه حرفه پرستاری خود به دانمارک نقل‌مکان کرد. او سال گذشته با توجه به قوانین به ظاهر راحتی که دانمارک برای مهاجرت پرستاران ایرانی در نظر گرفته بود به این کشور رفت اما مشکلات اداری فراوان او را از این اقدام پشیمان کرد.

 

پرستار ایرانی دیگری به نام مریم یزدانیان هم از جمله افرادی است که از استخدام‌شدن در دانمارک ناامید شده است. این زن 42ساله، 16سال در ایران سابقه پرستاری دارد و بیش از دو سال است که به دانمارک مهاجرت کرده. با این‌حال، هنوز موفق نشده در یکی از بیمارستان‌ها برای گذراندن دوره ارزشیابی پذیرفته شود.

 

گذراندن این دوره برای گرفتن تاییدیه از دولت دانمارک یک امر ضروری است و در غیر این صورت، پرستاران نمی‌توانند در رشته‌ای که در آن تخصص و سال‌ها سابقه‌کار دارند، مشغول شوند. پرستاران ایرانی معمولا در این فاصله در مشاغلی مانند نگهداری از سالمندان که نیازی به مدرک پرستاری ندارد، مشغول می‌شوند اما خانم یزدانیان نمی‌خواهد بعد از این همه تلاش، تا آخر عمر به عنوان پرستار سالمندان باقی بماند.

 

نیکی یکی دیگر از پرستارانی است که به این وضعیت معترض است. او با بیش از 10سال سابقه کار و با توجه به کمبود پرستار در دانمارک و تبلیغاتی که در این‌باره شده این کشور را برای مهاجرت انتخاب کرد. نیکی به رسانه‌های دانمارکی می‌گوید: «دو سال زبان دانمارکی خواندم و در آزمون آن، با نمره بالایی قبول شدم. شروع کردم برای بیمارستان‌ها درخواست فرستادن اما بیش از 60جواب منفی گرفتم! آن‌ها می‌گویند که بودجه ندارند و برای دوره ارزیابی، کسی را استخدام نمی‌کنند! همه رویاهایم روی سرم آوار شد. مگر آن‌ها کمبود پرستار نداشتند؟»  

 

اعتراض ایرانی‌ها در کپنهاگن جواب داد؟

طبق گزارش یکی از رسانه‌های دانمارک، سه پرستار از چهار پرستاری که برای کار در دانمارک درخواست می‌دهند، ایرانی هستند و هموطنان ما، بزرگترین گروه پرستاران خارجی در این کشور را تشکیل می‌دهند. در سال 2022، دانمارک 500درخواست مجوز کار از پرستاران ایرانی دریافت کرد که 75درصد کل درخواست‌های دریافت شده از طرف پرستاران خارجی در دانمارک بود. همچنین در سال 2020، 80درصد از کل درخواست‌ها مربوط به پرستاران ایرانی بوده است.

 

مسئولان این کشور در طول سال‌ها متوجه میل پرستاران کشورمان به کار در دانمارک شده‌اند و سعی کردند این فرصت را برای جبران کمبود نیروهای خود غنیمت شمارند. جالب است بدانید پس از اعتراضات و تجمع ایرانی‌ها در میدان شهرداری کپنهاگن، مسئولان در این زمینه واکنش نشان دادند و سعی کردند راه‌حلی برای مشکلات ایرانی‌ها پیدا کنند.

 

 قرار است یک سامانه به نام «بانک کار» برای پرستاران آماده شود تا بتوانند بدون درگیری‌های اداری، به بیمارستان‌های موردنظرشان درخواست گذراندن دوره ارزیابی بفرستند. هدف از ایجاد این سامانه به طور مشخص راحت‌تر کردن پروسه پیدا کردن شغل برای پرستاران ایرانی اعلام شده است.


 

کدخبر: ۵۶۵۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر