کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۹۴۹
تاریخ خبر:

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور اعلام شد؟

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور اعلام شد؟

رپورتاژ آگهی| تقریباً از حدود 10 الی 12 سال پیش هم راستا با شرکت داوطلبان در کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، سازمان سنجش کشور با هدف تسهیل فرآیند حضور داوطلبان در کنکور اقدام به ثبت نام متقاضیان در دانشگاه های دولتی، پیام نور، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد به صورت بدون آزمون و صرفاً براساس سوابق تحصیلی نموده است. برای این نوع پذیرش بدون آزمون نیز یک سری شرایط و دستورالعمل تعریف شده و یکی از مهمترین آنها شرط معدل است. البته باید گفت که ملاک این عمل، معدل کتبی و معدل کل پایه دوازهم است. در این باره نیز شرایط مختلفی وضع شده و با توجه به نوع دانشگاه از نظر کیفیت فضای آموزشی، موقعیت مکانی، رتبه کشوری و همچنین رشته تحصیلی حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور متفاوت می باشد. 

حداقل معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور

به نقل از دانتل:

بسیاری از دانشگاه ‌های سراسری، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد، فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی، واحدهای مجازی در مقاطع تحصیلی کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دارای پذیرش بدون کنکور و صرفا براساس سوابق تحصیلی می‌ باشند. منظور از سوابق تحصیلی داوطلبان همان معدل لازم رشته‌های بدون کنکور می باشد.

معدل رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ این منظور را می‌ رساند. برای انتخاب هر مقطع و یا هر رشته، یک معدل ملاک می‌ باشد. به عنوان مثال معدل لازم رشته های بدون آزمون دانشگاه سراسری با توجه به نوع دیپلم، سال فارغ التحصیلی و مقطع انتخابی متفاوت باشد. برای مقطع و رشته‌ ای معدل کل دیپلم و برای مقطع و رشته معدل کتبی دیپلم ملاک باشد.

منظور از شرط معدل ثبت نام رشته های بدون کنکور این است که یک حداقل معدل برای متقاضیان تعریف شود و اگر داوطلبی معدلی پایین تر از حد تعیین شده را داشته باشد مجاز به ثبت نام در آن رشته نباشد. اما باید بگوییم که هیچگونه شرط معدلی برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد، سراسری و هیج یک از دیگر دانشگاه ها تعریف نشده است.

اهمیت معدل برای قبولی در دانشگاه های دولتی بدون کنکور

با توجه به اینکه پذیرش بدون آزمون در دانشگاه های دولتی و غیردولتی براساس سوابق تحصیلی انجام می شود و بخش مهم و تأثیرگذار آن معدل کل دیپلم و معدل کتبی نهایی است؛ باید گفت که معدل برای ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور اهمیت فراوانی دارد و به نوعی تعیین و تضمین کننده رشته قبولی آنها است. بنابراین اگر ورود به دانشگاه های دولتی کشور بدون آزمون دارید؛ اگر هنوز دوره تحصیلی متوسطه دوم خود را به پایان نرسانده اید، سعی کنید با اخذ نمرات بالا و کسب معدل خوب درصد موفقیت خود را برای حضور بدون آزمون در دانشگاه های دولتی کشور افزایش دهید. از طرف دیگر اگر از دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم هستید، براساس معدل کل دیپلم و معدل کتبی و همچنین شرایط وضع شده از سوی دانشگاه ها، نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایید. اگر به این موارد توجه ویژه داشته باشید، قطعاً در رشته تحصیلی و دانشگاه موردنظرتان قبول خواهید شد.

معدل لازم برای قبولی در رشته های بدون کنکور چقدر است؟

به طور کلی میزان معدل لازم و کافی برای قبولی در رشته های بدون کنکور دانشگاه دولتی متفاوت می باشد و براساس نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متقاضیان سنجیده می شود. بدین صورت که دواطلبان برحسب مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و سراسری برای حضور در دانشگاه های دولتی، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و آزاد می بایست شرایط معدل تعیین شده از سوی دانشگاه ها را دارا باشند. به عنوان مثال اگر برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی کاشان معدل 16 تعریف شده باشد، داوطلبانی که معدل کل دیپلم آنها بالاتر از 16 باشد، در پذیرش بدون آزمون براساس سوابق تحصیلی پذیرفته خواهند شد. در غیر این صورت سایر رشته های انتخابی آنها مورد بررسی قرار می گیرد و اولین رشته ای که با معدل داوطلب تناسب داشته باشد، پذیرفته می گردد. بنابراین قبل از ثبت نام در پذیرش بدون آزمون (براساس سوابق تحصیلی) در دانشگاه های دولتی به این مورد توجه ویژه داشته باشید و با حضور در بهترین آموزشگاه کنکور از خدمات مشاوره ای و انتخاب رشته آنها برای موفقیت در آزمون های ورود بدون کنکور به دانشگاه های دولتی کشور بهره مند گردید.

مدارک لازم برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های دولتی

براساس سوابق قبلی پذیرش داوطلبان بدون کنکور در دانشگاه دولتی به یک جمع بندی در رابطه با شرایط و مدارک لازم برای پذیرش آنها دست یافته ایم. که به شرح زیر در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

مدارک اصلی و موردنیاز جهت ثبت نام و پذیرش در دانشگاه دولتی صرفاً براساس سوابق تحصیلی عبارت است از:

  • عکس پرسنلی (با ابعاد 4 × 3 یا 8 × 6 با پس زمینه سفید)
  • پرداخت هزینه ثبت نام به صورت الکترونیکی از طریق سازمان سنجش کشور
  • ثبت اطلاعات در فرم مربوطه شامل ثبت اطلاعات فردی، تحصیلی، آدرس و کدپستی)
  • تکمیل بخش انتخاب رشته محل در فرم ثبت نام و اخذ تأییدیه با شماره پرونده و کد رهگیری

نکته قابل توجه اینکه؛ به منظور تسریع و تسهیل فرآیند ثبت نام توصیه می کنیم مدارک شناسایی و تحصیلی شامل شناسنامه و کارنامه را به همراه داشته باشید. زیرا هر گونه تناقض در اطلاعات ثبت نامی موجب عدم قبولی داوطلب شده و تمامی عواقب و مسئولتی ناشی از آن بر عهده وی خواهد بود.

کدخبر: ۵۶۴۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر