کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۸۹
تاریخ خبر:

المپیکی‌ها در چه رشته‌هایی می‌توانند بدون کنکور تحصیل کنند؟

المپیکی‌ها در چه رشته‌هایی می‌توانند بدون کنکور تحصیل کنند؟

شروط لازم برای تحصیل بدون کنکور قهرمانان المپیک اعلام شد

آیین‌نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به قهرمانان ورزشی امکان می‌دهد که در دانشگاه مورد نظر خود بدون گذر از سد کنکور تحصیل کنند.

مبینا نعمت‌زاده دختر تکواندوکار ایرانی و دریافت کننده مدال برنز المپیک پس از کسب مدال برنز المپیک پاریس در مصاحبه‌ای از رئیس جمهور درخواست کرد تا بتواند بدون کنکور در رشته و دانشگاه مورد علاقه اش به تحصیل ادامه دهد.

به گزارش مهر، بعد از این مصاحبه، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد: در پی درخواست خانم نعمت‌زاده برای پذیرش بدون کنکور، دانشگاه تهران از پذیرش این فرزند متعهد و اخلاق‌مدار ایران استقبال می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بررسی لازم از نظر مقررات آموزشی وزارت علوم برای پذیرش بدون کنکور مدال‌آوران صورت گرفت و قوانین اجازه پذیرش بدون کنکور این افتخار تکواندوی ایران را می‌دهد.

پس از رئیس دانشگاه تهران، آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز اعلام کرد کلیه مدال آوران آسیایی، جهانی و المپیک می‌توانند بدون کنکور، در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کنند.
در ادامه ناظم بکایی رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز ضمن تبریک به مناسبت درخشش دختران ایران زمین در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس بویژه کسب مدال توسط مبینا نعمت زاده و ناهید کیانی قهرمانان تیم ملی تکواندوی جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت با عنایت به مأموریت دانشگاه الزهرا (س) به عنوان نماد آموزش عالی بانوان ایران و لزوم اجرای این مهم این دانشگاه هم چون سنوات گذشته همه بانوان مدال آور المپیک و سایر مسابقات جهانی را جهت ادامه تحصیل بدون آزمون در رشته‌های دانشکده علوم ورزشی خود می‌پذیرد.

تحصیل در چه رشته‌هایی امکان‌پذیر است؟

عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد: بر اساس مصوبه جلسه ۱۰۶ مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی قهرمانان ورزشی دارای مدال طلا، نقره و برنز مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند.

طبق آخرین آیین‌نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، قهرمانان ورزشی فقط در رشته تربیت بدنی در دانشگاه مورد نظر خود می‌توانند تحصیل کنند.

پیش‌شرط پذیرش قهرمانان در دانشگاه بدون کنکور

در همین راستا قهرمانانی که در بازی‌های المپیک زمستانی یا تابستانی، آسیایی، مسابقات جهانی، قهرمانی آسیا، یونیورسیاد جهانی دانشجویان، مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان، مسابقات ارتش‌های جهان و مسابقات قهرمانی دانش آموزان جهان عناوین اول تا سوم را کسب کنند، مربیانی که حداقل ۳ سال به عنوان مربی در مسابقات فوق حائز اول تا سوم شده باشند و قهرمانان کشوری که یک بار رکورد ملی را در مسابقات رسمی جابه جا کرده و یا یک بار مقام قهرمانی (رتبه اول) را کسب کنند و یا دوسال متوالی به عنوان عضو در ترکیب تیم‌های ملی به یکی از مسابقات فوق الذکر اعزام شده باشند، مشمول آئین نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی قرار می‌گیرند.

همچنین تمام مشمولان آئین نامه مذکور به شرط داشتن دیپلم نظام جدید آموزشی در مقطع کاردانی، قهرمان اول تا سوم مسابقات فوق الذکر در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام قدیم در مقطع کارشناسی و قهرمان کشوری و مربیان در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام قدیم در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های پیام نور و غیر دولتی رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهند.

جزئیات آیین‌نامه اجرایی پذیرش قهرمانان در دانشگاه‌ها

براساس این آیین‌نامه، ورزشکارانی که در یکی از رویدادهای المپیک، بازی‌های آسیایی، یونیورسیادها و قهرمانی دانشجویان جهان حائز رتبه‌های اول تا سوم شده باشند، ورزشکارانی که در رشته‌های اجتماعی سهمیه حضور در المپیک را کسب کرده باشند، ورزشکاران رشته‌های دو میدانی، ژیمناستیک و شنا که ضمن کسب سهمیه حضور در المپیک یک دوره عنوان آسیا را کسب کرده باشند و ورزشکارانی که دو بار عناوین اول تا سوم مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا را کسب کرده باشند می‌توانند در دوره کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

همچنین ورزشکارانی که در یکی از رویدادهای المپیک، بازی‌های آسیایی، یونیورسیادها حائز رتبه‌های اول تا سوم شده باشند می‌توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند و سرمربیان و مربیانی که در یکی از رویدادهای المپیک، بازی‌های آسیایی، یونیورسیادها (دو دوره) حائز رتبه‌های اول تا سوم شده باشند، می‌توانند در مقطع دکتری دانشگاه‌های پیام نور و غیر دولتی ادامه تحصیل دهند.

بر اساس این آیین‌نامه، مرجع معرفی ورزشکاران حائز رتبه اول تا سوم در بازی‌های المپیک، بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی و مسابقات قهرمانی آسیا دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان، مسابقات یونیورسیاد جهانی دانشجویی و مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی، مسابقات قهرمانی ارتش‌های جهان اداره تربیت بدنی نیروهای مسلح و مسابقات قهرمانی دانش آموزان جهان اداره تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است و مرجع تأیید و تعیین رشته تحصیلی و محل تحصیل پذیرفته شدگان نیز کمیسیون مشترک این آئین نامه است که به ریاست مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان تشکیل می‌شود.

 

منبع: مهر
کدخبر: ۵۶۴۴۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر