کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۸۱۹
تاریخ خبر:

فداکاری پرسنل نیروگاه رامین برای جلوگیری از وقوع فاجعه

فداکاری پرسنل نیروگاه رامین برای جلوگیری از وقوع فاجعه

مهندسان و اپراتورهای نیروگاه اهواز برای جلوگیری از خاموشی گسترده دست به کار بزرگی زدند

نیروگاه رامین تا خرابی و توقف فعالیت به دلیل نشتی کندانسور فاصله چندانی نداشت اما مهندسان و اپراتورها با تعمیر توربین در حالت آماده به کار، مانع توقف تولید برق نیروگاه شدند.دمای اطراف توربین در حالت آماده‌بکار بیش از ۷۰ درجه و رطوبت به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد. دمای داغ‌ترین چایی که نوشیدید ۶۵ درجه است.

خاموش شدن نیروگاه اهواز به خاموشی بخشی از شهرهای استان خوزستان در گرم‌ترین دوره سال ختم می‌شود. سال گذشته زمانی‌که مشکل مشابه نیروگاه رامین در یک نیروگاه ایالت ماساچوست آمریکا رخ داد، ابتدا توربین خاموش شد، دو روز زمان برای سرد شدن محیط گذشت و پس از دو روز تازه عملیات تعمیرات آغاز شد.کارشناس توربین نیروگاه رامین، رضا خسروی می‌گوید که مهندسان عملیات تعمیر نشتی کندانسور نیروگاه رامین اهواز را ساعت ۹ صبح آغاز و ساعت سه شب فردا بدون لحظه‌ای توقف کار نیروگاه به اتمام رساندند.

این روایتی است دست اول از عملیات روز گذشته کارکنان نیروگاه رامین: ساعت ۹ صبح، کندانسور توربین نیروگاه رامین اهواز نشتی پیدا کرد. ترجمه این خرابی برای شبکه برق، خارج شدن نیروگاه از مدار و خاموشی بخش عظیمی از خوزستان از جمله اهواز در گرم‌ترین روزهای سال بود. در یک حالت طبیعی مطابق پروتکل، باید ابتدا فعالیت نیروگاه متوقف و پس از سرد شدن محیط نیروگاه که حداقل دو روز زمان می‌برد، عملیات تعمیرات از سر گرفته شود. اما...

شبکه کشور به ویژه منطقه جنوب تاب توقف حداقل دو روزه نیروگاه را نداشت و متخصصان، مهندسان و اپراتورها تصمیم گرفتند در حالت آماده به کار نیروگاه، نشتی را پیدا کرده و عملیات تعمیرات را انجام دهند

تعمیر نیروگاه در حالت آماده به کار زمانی دشوار می‌شود که بدانیم دمای محیط توربین نزدیک به ۷۰ درجه و رطوبت بالای ۹۰ درصد است. داغ‌ترین چایی که به عمرتان نوشیدید ۶۵ درجه دما دارد. به عبارت دیگر نیروها باید در یک دریای آب جوش عملیات می‌کردند.

کار ۹ صبح آغاز شد، ۱۸ ساعت عملیات پیچیده مهندسی بدون وقفه ادامه یافت و ساعت سه بامداد فردای آن روز تعمیرات با موفقیت به انتها رسید. یک رکورد بی‌نظیر جهانی در زمان تعمیر ثبت شد و نیروگاه بدون ثانیه‌ای توقف به تامین برق پرداخت. خطر خاموشی گسترده هم از کشور رخت بر بست.

رضا خسروی و محمد امیری از مهندسان مکانیک و کارشناسان توربین تنها دو تن از ده‌ها متخصصی بودند که برای روشنایی مردم به طبقه آخر جهنم رفتند و برگشتند.
کدخبر: ۵۶۲۸۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر