کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۳۱
تاریخ خبر:

آب و هوا‌ ‌رسما دیوانه شده است!

آب و هوا‌ ‌رسما دیوانه شده است!

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید هشدار داد

هفت صبح| ‌آب و هوا‌ی ایران ‌رسما دیوانه شده است! هنوز یک ماه از تابستان تمام نشده  در 13 استان  روز پنجشنبه (امروز) به خاطر گرما، تعطیلی یا کاهش ساعت اداری اعلام شده و بیشینه دمای رسمی‌تهران در روز جاری ۴۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی شده اما همزمان سازمان هواشناسی نسبت به رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در ۱۳ استان کشور طی سه روز آینده هشدار داده است. 

 

در میان این استان‌ها تعطیلی یا کاهش ساعت اداری در کرمان و یزد و خراسان جنوبی و اصفهان و قم و مرکزی و سیستان و بلوچستان خیلی عجیب نیست ولی دقت کنید که لرستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و  کرمانشاه و همدان هم که دو روز ادارات در آن با تاخیر - یا تعجیل- باز و بسته شدند همیشه به عنوان استان‌های خنک در فصل گرما شناخته می‌شدند. 

 

چرا اینطور شده است؟

مدیرعامل توانیر می‌گوید چون کابوسی که دانشمندان محیط زیست برای جهان پیش‌بینی کرده بودند یعنی ۱.۵ درجه دمای گرم‌تر به طور متوسط در ایران اتفاق افتاده است. او گفته متوسط دمای هوا در تابستان سال جاری بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، ۱.۵ درجه از متوسط درازمدت بیشتر است و این مسئله دلیل ثبت رکوردهای جدید در تقاضای مصرف برق در کشور است.

 

ثبت نصاب بی‌سابقه ۷۶ هزار و ۷۶۷ مگاواتی مصرف برق در روزهای اخیر برای تقاضای مصرف برق را در کشور داشتیم که عدد بسیار بزرگی است.

 

ثبت تقاضای بیش از ۷۶ هزار مگاواتی، نسبت به اوج بار سال گذشته ۴.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

بخوانید:
سیاست را فراموش کن‌‌ برق را به‌خاطر بسپار
مصرف زیاد است یا برق کم؟

 

 

در این میانه خبرآنلاین سری زده به The Future Urban Climates  که متیو فیتزپاتریک، بوم‌شناس از دانشگاه مریلند ایجاد و با استفاده از داده‌های تغییرات آب‌وهوایی (IPCC)، وضعیت آب و هوا در ۴۰۵۸۱ مکان در سراسر جهان تا سال ۲۰۸۰ را پیش‌بینی کرده است.

 

پیش‌بینی‌های این وب سایت حاکی از آن است که تابستان‌ها در تهران تا ۲۰۸۰، نزدیک به ۵.۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر و ۹.۳ درصد مرطوب‌تر شوند. در فصل زمستان نیز، پیش‌بینی می‌شود که دمای هوای تهران تا ۶۰ سال آینده ۳.۵ درجه بالاتر رود و از نظر رطوبتی نیز این شهر ۱۰.۸ درصد مرطوب‌تر شود.

 

این وضعیت البته مختص ایران نیست. سرویس اروپایی کوپرنیک می‌گوید که از جولای ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ برای دوازده ماه متوالی بیشترین رکوردهای دمایی جهان ثبت شده و به طور متوسط جهان ۱.۶۴ سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دمای قبل از عصر سوخت‌های فسیلی در دوران ماقبل صنعتی بوده است.

 

کدخبر: ۵۶۲۶۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر