کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۹۲۱
تاریخ خبر:

تعطیلی شنبه‌ها؛ تصمیم‌ بهارستان، مخالفت قم

تعطیلی شنبه‌ها؛ تصمیم‌ بهارستان، مخالفت قم

احتمالا شورای نگهبان با تعطیلی شنبه‌ها مخالفت خواهد کرد

هفت صبح| چهارشنبه هفته پیش نماینده‌‎های مجلس پرونده تعطیلی پنجشنبه یا جمعه را بستند. تصمیم بر این شد که از این به بعد کارمندهای دولت پنجشنبه‌ها سر کار بیایند ولی شنبه‌ها تعطیل شوند. از دیروز چهره‌های مختلف مذهبی و سیاسی به این تصمیم واکنش منفی نشان دادند. از مجموع این واکنش‌ها می‌‎شود حدس زد که احتمالا این لایحه دوباره باید دور بزند و در مجلس اصلاح شود. اما اینکه لایحه به سمت و سوی قم تغییر جهت دهد یا بازار، پرسشی است که جواب آن احتمالا در مجلس بعدی مشخص خواهد شد.

  

واکنش اول: به مومنان برخورد

 

محمد جواد حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه تهران گفته است که از نماینده‌های مجلس گله دارد و آنها با این تصمیمشان باعث شدند که «به مومنان برخورد». خبرگزاری ایسنا به نقل از امام جمعه تهران نوشته است:‌ «گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی شنبه‌ها داریم. علت مسئله را در چنین شرایطی نفهمیدیم. لابد دلایل خاص خود را داشتند. البته شورای نگهبان هم فرصت دارد که مسئله را حل کند. به امید خدا.»

 

واکنش دوم: در خمیره ایرانی شنبه تعطیل نیست

 

خبرگزاری تسنیم اطلاعیه‌ای از سوی آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید، اطلاعیه‌ای منتشر کرده که شنبه را «روز تعطیلی دشمن» دانسته. این بخشی از پیامی است که این مرجع تقلید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرستاده. او با مخالفت با این مصوبه گفته است: «در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست بیشتر از ۷ ماه به نسل‌کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده آیا صلاح است در چنین شرایطی روز تعطیلی دشمن که شنبه است در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود؟ آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟» خبرگزاری فارس این جمله از پیام آیت‌الله سبحانی را ابتدای متن خود آورده که گفته است: «در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند.»  بخش دیگر نامه این بوده که «پنجشنبه نباید روز تعطیل می‌شد و بر اثر تبلیغات حالت تعطیلی به خودش گرفته. طبق قانون اساسی تعطیلی ما یک روز است و آن هم جمعه است.» در نهایت هم نامه به این شکل تمام شده که «باز هم نکات دیگری در نقد این تصمیم مجلس می‌شود آورد ولی به همین بسنده می‌کنیم.»

 

واکنش سوم: مسئله تعطیلی یهودیان

 

روز چهارشنبه مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره مصوبه تعطیلی با خبرنگار فارس مصاحبه‌ای داشت. حسین شریعتمداری اینطور گفته که «متاسفانه این مصوبه اهانت به نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز هست.» حرف دیگر او این بوده که « شنبه روز تعطیل رسمی یهودیان است و نباید نظام مقدس اسلامی به همراهی با آنها متهم شود!»  دوم اینکه بیشتر تراکنش‌های ما که الکترونیک است و اگر قرار بر جابه‌جایی پول باشد مگر چند ساعت فاصله می‌افتد؟ عبارتی که او گفته این است: «فاصله زمانی ما با اروپا حدود ۳ تا ۴ ساعت و با آمریکا و اقیانوسیه در مواردی بیش از ۱۵ ساعت است. بنابراین هنگام روز ما در ایران با شب آنها همزمان است. آیا باید روزها را تعطیل کنیم و شب‌ها کار کنیم تا از همسوئی با کشورهای غربی و همراهی با یهودیان»  یک بخش دیگر از کنایه او این است که «نسبت خلاف دادن تعطیلی به نظر رهبری به خاطر این است که تصویب کنندگان از صحت کار خود اطمینان ندارند و برای جبران به نقل خلاف واقع اشاره روی آورده‌اند.»

  

واکنش چهارم: اشکالی ندارد

 

دیروز دفتر آیت‌الله بیات زنجانی استفتای سال گذشته پیرامون تعطیلی روزهای شنبه را عینا منتشر کرد. اینطور که معلوم است آذر ماه یک سوال از آیت‌الله بیات زنجانی شده و دفتر او اینطور جواب داده که «نمی‌توانیم بگوییم تعطیلی یک روز حرام است اگر تعطیلی برای مصلحت نظام باشد اشکالی ندارد.» روز تصویب این لایحه در مجلس یکی از نماینده‌ها گفت با مراجع قم هم حرف زده شده و مثلا آیت‌الله جوادی آملی با آن موافقت کرده‌اند.

 

واکنش پنجم: تکذیب

 

از روز چهارشنبه شایعه شده بود که رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه موافق است. در واکنش به این ماجرا یک نماینده مجلس گفت نظر ایجابی یا سلبی از دفتر ایشان صادر نشده. توضیح این نماینده را می‌خوانید که گفته است: «صحبت‌هایی با دفاتر برخی مراجع در قم شده بود و اسمی از مراجع هم نبردیم و گفتیم با آنها مشورت شده و نظر آقایان این بوده که تعطیلی شنبه حرمت شرعی ندارد. این یعنی مراجع نه مخالف بودند و نه موافق. ما به این استناد کردیم و نامی از دفتر مقام معظم رهبری در صحن علنی مطرح نبوده.»

  

کل تعطیلی‌ها یک روز می‌شود؟

 

مجموع همه این دلایل یعنی احتمالا شورای نگهبان به زودی این لایحه را دوباره به مجلس پس می‌دهد تا دوباره اصلاح شود. البته از آنجایی که همین هفتم خرداد ماه نماینده‌های قدیمی جای خودشان را به نیروهای جدید پارلمان می‌دهند، احتمالا این مجلس دوازدهم است که باید دستی روی آن بکشند. از آنجایی که مجلس نمی‌تواند به فشار بازاری‌ها هم بی‌توجه باشد احتمالا این تغییرات هم به نفع تجار و هم مراجع اعمال خواهد شد. در این صورت تنها راه‌ حل‌ مجلس همان است که آیت‌الله جعفر سبحانی در نامه خود نوشته؛ پنجشنبه‌ها از حالت نیمه تعطیل خارج شود و بدون اینکه شنبه تعطیل باشد کل تعطیلی‌ها به یک روز برسد. در این حالت تصمیم جدید مجلس که کارمندان باید هفته‌ای 40 ساعت کار کنند ملغی و ساعات کاری دوباره به همان 42 ساعت و نیم پیشنهاد دولت یا اصلا همان 44 ساعت اول خواهد رسید. یعنی عملا لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که ماه‌هاست از دولت به مجلس آمده و در گردش بوده به نقطه اول می‌رسد و در نهایت پیشنهاد جنجالی دولت بدون هیچ تغییری پس گرفته خواهد شد.

 

منبع: خبرآنلاین
کدخبر: ۵۵۸۹۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر