کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۴۷
تاریخ خبر:

وحشتناک مثل کمپ پناهجویی نورنبرگ

وحشتناک مثل کمپ پناهجویی نورنبرگ

طرح برنده یک استاد دانشگاه ایرانی برای ضرابخانه سلطنتی کانادا

روزنامه هفت صبح| دو زن پناهجوی ایرانی در آلمان این روزها درگیر اثبات جنایتی هستند که در سال‌های گذشته علیه آن‌ها رخ داده است. نگهبان کمپی که این دو پناهجو در آن اقامت داشتند برای حداقل 67 بار تجاوز و تعرض به چندین زن به 10سال زندان محکوم شده و آن‌ها تنها دو نفر از قربانیان او هستند.

 

یک رسانه فارسی زبان در آلمان با این دو زن مصاحبه کرده و روایات آن‌ها را بازگو کرده است. خبر دیگری که از ایرانیان ساکن خارج از کشور در روزهای اخیر منتشر شده با این ماجرای هولناک متفاوت است. یک استاد دانشگاه به نام سهیلا اصفهانی، با الهام از نقوش ایرانی سکه‌ای طراحی کرده و سکه‌اش از طرف ضرابخانه سلطنتی کانادا به عنوان طرح برتر انتخاب شده است.

 

* هفته گذشته، یک مامور نگهبان در یکی از کمپ‌های پناهجویی در نورنبرگ آلمان، برای حداقل 67 بار تجاوز به چندین زن به 10سال زندان محکوم شد. به گزارش یکی از رسانه‌های فارسی زبان واقع در این کشور، دو نفر از قربانیان، پناهجویان ایرانی هستند. متهم یک کرد عراقی 54 ساله است که سال‌ها پیش به عنوان پناهجو به آلمان آمده بود.

 

به گفته دادگاه او این جنایت را در بین سال‌های 2018 تا 2022 انجام داده و حالا دادستانی و وکیل او درخواست تجدید نظر داده‌اند. یکی از این زنان که با نام مستعار سپیده با این رسانه فارسی زبان مصاحبه کرده، هفت سال پیش با دخترش به آلمان پناهنده شده و دو سال پیش به کمپ اشماوزنبوک آمده است.

 

او ماجرایش را اینطور روایت می‌کند: «دیوارهای اتاقی که در این کمپ به من داده بودند قارچ سیاه داشت. هر چه به مسئول کمپ گفتم که آسم دارم و باید اتاقم را عوض کنند توجهی نکرد. نگهبان کمپ وقتی متوجه شد به من پیشنهاد داد که اگر با او راه بیایم اتاقم را عوض می‌کند. من گوش ندادم.

 

مدتی بعد من را با استفاده از دخترم تهدید کرد. گفت که می‌تواند گزارش دهد که من شب‌ها مست و تحت تاثیر مواد به کمپ بازمی‌گردم و بچه‌ام را تنها می‌گذارم. او گفت با این کار می‌توانند فرزندم را از من بگیرند. متوجه شدم پیش از این هم این کار را با زن دیگری انجام داده و بچه‌اش را گرفته‌اند و او را از کمپ بیرون انداخته‌اند.»

 

به نظر می‌رسد که متجاوز با باجگیری جنسی بارها این زن را مورد تجاوز قرار داده است. سپیده می‌گوید که این موضوع را چندین بار با مسئولین کمپ در میان گذاشته و درخواست کمک کرده اما کسی تا روز دستگیری نگهبان حرف او را باور نکرده است. او حتی تعریف می‌کند که یک بار زن دیگری را دیده که با حالی نامناسب از اتاق انبار خارج شده است. به گفته قاضی همه جنایت‌های متهم در این اتاق انبار اتفاق افتاده است.  

 

زن 21 ساله دیگری با نام مستعار سیما هم وقتی تنها 19 سال داشته در این کمپ مورد تعرض جنسی این نگهبان قرار گرفته است. او توضیح می‌دهد که نگهبان بارها سرزده وارد اتاقش شده و یکی از شب‌ها او را به بهانه دادن وسایل به انبار کمپ می‌کشاند.

 

به محض ورود او به انبار در را قفل کرده و افکار شوم خود را عملی می‌کند. با این حال بعد از تقلا و داد و فریادهای سیما او را رها می‌کند و به بیرون از اتاق می‌اندازد. هنوز حکم نهایی این نگهبان ابلاغ نشده و از دادگاه درخواست تجدید نظر کرده است.

 

* سه روز پیش، سکه طراحی شده‌ سهیلا اصفهانی، استاد هنرهای تجسمی دانشگاه وسترن در لندن انتاریو، به عنوان طرح برگزیده ضرابخانه سلطنتی کانادا انتخاب شد. به نقل از رسانه سی‌بی‌سی کانادا این سکه در دو نوع طلا و نقره به تعداد محدود 275 عدد ضرب شده وحدود پنج هزار دلار قیمت دارد که همه آن‌ها در این مدت کم به فروش رفته‌اند.

 

در مرکز این سکه یک سنگ فیروزه هم به کار رفته است. اصفهانی در گفت‌وگو با سی‌بی‌سی گفته است که از ضرابخانه سلطنتی کانادا با او تماس گرفته‌اند تا در این مسابقه شرکت کند. او در طراحی این سکه از نقش فرش‌های ایرانی هم الهام گرفته و در این باره توضیح می‌دهد: «به این موضوع فکر کردم که ایرانیان وقتی مهاجرت می‌کنند با خود یک فرش ایرانی به کانادا می‌آورند. من هم از نقش گلی که روی فرش خانه‌ام بود الهام گرفتم.»

 

کدخبر: ۵۵۴۲۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر