کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۴۳۸
تاریخ خبر:

رضا ضراب ناپدید شد

رضا ضراب ناپدید شد

از همسر سابق ابرو گوندش و متهم‌ اقتصادی چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| از اوایل دهه 90 خورشیدی، بارها اسم یک تاجر، صراف و همچنین کلاهبردار ایرانی تبار با اتهامات فساد اقتصادی و نقض قوانین آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران تیتر یک رسانه‌های جهان شده است. حالا رضا ضراب که به رضا صراف و آرون گلداسمیت هم شناخته می‌شود دوباره با یک اتفاق جدید خبرساز شده و گفته می‌شود خودش را ناپدید کرده است.

 

این بار ماجرا از چه قرار است؟  رضا ضراب بعد از اینکه در همکاری با دادگاه آمریکا اتهاماتش را پذیرفت، از زندان خارج شد و یک زندگی کاملا جدید برای خود دست و پا کرد. حالا یک شکایت جدید و بزرگ علیه او تنظیم شده و ضراب خودش را ناپدید کرده است. به طوری که کارآگاه‌های خصوصی هم نتوانسته‌اند او را پیدا کنند.

 

حتی خانه‌ای هم که ضراب در میامی داشته به فروش رفته است. اما موضوع این شکایت چه بود؟ در 26 جولای سال 2023، 151 نفر در دادگاه فدرال ناحیه جنوبی نیویورک، به نمایندگی از سربازان آمریکایی و خانواده‌های آن‌ها که در حملات افغانستان و سوریه کشته یا مجروح شده بودند از رضا ضراب و «هالک بانک» ترکیه شکایت کردند و درخواست غرامت دادند.

 

این شاکیان می‌گویند که ضراب و هالک بانک مسئول کمک به این حملات بوده‌ و در آن‌ مشارکت داشتند. وکیل این شاکیان می‌گوید اثری از ضراب که در آمریکا زندگی می‌کرده نیست. به همین دلیل آن‌ها نتوانسته‌اند مراحل قانونی شکایت را کامل طی کنند و احضاریه را به دست ضراب برسانند. از این رو از دادگاه درخواست کرده‌اند تا زمان بیشتری به آن‌ها بدهد.

 

این دومین بار است که وکیل شاکیان درخواست تمدید دادگاه کرده است چرا که نمی‌تواند به ضراب دسترسی پیدا کند. همچنین وکلا گفته‌اند که ضراب چندین هویت و نام مستعار دارد و همین موضوع پیدا کردن او را سخت‌تر کرده است.

 

ضراب دقیقا کیست؟
رضا ضراب متولد سال 62 در تبریز از مادری ایرانی و پدری ترکیه‌ای است. پدرش حسین ضراب یکی از تاجران معروف ترکیه و دوبی بود و خودش هم راه پدرش را پیش گرفت و از طریق شهرت پدرش در بین دیگر تاجران و سرمایه‌داران مشهور شد.

 

رضا که تنها یکی از فعالیت‌های اقتصادی‌اش داشتن یک صرافی در امارات بود، در ترکیه به اسم رضا صراف هم شناخته می‌شد و به خاطر دست و دل‌بازی و ثروت چشمگیرش تبدیل به یک سلبریتی شده بود.

 

به خصوص زمانی که مشخص شد با گونل خواننده مطرح ترک نامزد کرده و بعد از جدایی از او با ابرو گوندش، یکی از مشهورترین خواننده‌های ترکیه ازدواج کرد. در سال 2010 ابرو و رضا ازدواج کردند و دختردار شدند اما این رابطه دو سال پیش به طور رسمی به خاطر خیانت‌های رضا تمام شد. 

 

ضراب یکی از بازرگانان کاردان نفت خام و طلا در ترکیه بود. با رجب طیب اردوغان ارتباط نزدیکی داشت و حتی جوایزی را به عنوان صادرکننده نمونه از مقامات ترکیه‌ دریافت کرده بود. تا اینکه در جریان بحران فساد مالی 2013 ترکیه، واحد جرایم سازمان یافته پلیس این کشور رضا ضراب و 50 نفر مرتبط با او را دستگیر کردند.

 

او متهم بود که در جریان انتقال یک محموله طلا به ایران، به انتقال غیرقانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی اقدام کرده‌است. حتی رسانه‌های ترکیه پای شرکت سورینت به مالکیت بابک زنجانی را به این پرونده باز کردند و گفتند ضراب با زنجانی در این زمینه همکاری داشته است.

 

این جریان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رخ داده بود و پس از افشاگری‌ها علاوه بر ضراب فرزندان تعدادی از وزیران اردوغان  برای مدت کوتاهی دستگیر شدند. بعضی از وزیران اردوغان هم استعفا دادند و در کابینه حزب عدالت و توسعه تغییرات زیادی ایجاد شد. با این حال اردوغان اتهام فساد اقتصادی را توطئه دشمن خواند و بعد از گذشت چند ماه ضراب از این اتهامات تبرئه شد. 

 

دستگیری در آمریکا 
در سال 2016 ضراب برای یک سفر تفریحی به آمریکا سفر کرد و به دلیل نقض تحریم‌های ایران در شهر میامی فلوریدا دستگیر شد. مقامات تعقیب او را به توطئه برای نقش تحریم‌های آمریکا و کمک به نهادهای ایرانی برای انتقال صدها میلیون دلار پول از طریق بانک‌های آمریکایی متهم کردند.

 

وکلای ضراب به دادگاه پیشنهاد دادند که موکلشان با پرداخت وثیقه 50 میلیون دلاری به جای زندان، در یک آپارتمان لوکس در منهتن حبس خانگی باشد. ضراب در اولین دادگاه خود که سال 95 اتهامات مربوط به برنامه‌ریزی توطئه برای انجام صدها میلیون دلار مبادلات مالی برای کمک به ایران را رد کرد.

 

اما در ادامه ضراب گفت که اردوغان در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کرده است. او در پرونده هاکان آتیلا، یکی از مدیران سابق هالک بانک ترکیه با دادگاه همکاری کرد و علیه مقامات دولتی ترکیه شهادت داد. او در جلسه دادگاه، با پذیرش هفت اتهام از جمله پولشویی، تقلب بانکی و پرداخت رشوه، شهادت داد که معامله او با ایران مورد تایید اردوغان و نخست وزیر وقت ترکیه بوده است. اینطور شد که ضراب به خاطر همکاری با دادگاه بعد از 28 ماه از زندان آزاد شد.

 

 زندگی جدید با اسب‌ها
تا دو سال بعد خبری از رضا ضراب نبود تا اینکه رسانه‌ها اعلام کردند او هویت جدیدی با نام آرون گلداسمیت دریافت کرده است. او مزرعه‌ای به بزرگی هشت هکتار خرید و به پرورش اسب مسابقه در رشته دراساژ مشغول شد. اسم این مجموعه سوارکاری «نکست لِوِل» است و ضراب در آشنایی با یک مربی اسب در آلمان این مجموعه را راه‌اندازی کرد.

 

ضراب پیش از دستگیری هم در دنیای اسب‌ها فعال بود و گفته می‌شد شش اسب دارد. در حال حاضر ضراب، صراف یا گلداسمیت از نظرها پنهان شده و به نظر می‌رسد از آمریکا خارج شده باشد یا با هویتی جدید به زندگی خود در خفا ادامه می‌دهد. گفته می‌شود کاخ لوکس او در میامی فروخته شده اما مشخص نیست مجموعه سوارکاری او هنوز تحت مالکیت او هست یا نه.  

 

کدخبر: ۵۵۳۴۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر