کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۸۷۳
تاریخ خبر:

جنگ با لباس نظامی بر‌سر آتاتورک

جنگ با لباس نظامی بر‌سر آتاتورک

نگاهی به دعوا و نزاع در دانشکده افسری ترکیه و تبعات گسترده آن.

روزنامه هفت صبح| بعد از دعوایی که بین دانشجویان دانشکده افسری بر سر مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه مدرن درگرفت، نیروهای مسلح این کشور درگیر جنجال و مناقشه‌ای تازه شده‌اند. یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه به خبرنگاران گفت که این دعوا روز ۱۰ نوامبر در جریان مراسمی به مناسبت سالگرد مرگ آتاتورک رخ داده است.

 

در این مراسم قرار بود که دانشجویان عکسی از آتاتورک را روی لباسشان نصب کنند، اما یکی از آنها این کار را نکرده و گفته برای این کار سنجاق نداشته است. به گفته وزیر دفاع ترکیه دانشجویان دیگر از این کار او انتقاد کرده‌اند و در نهایت دعوایی شدید بین آنها درگرفته است. البته تمام دانشجویان افسری که در این دعوا دخالت داشته‌اند « تعلیق شده‌اند». شخصیت، دستاوردهای نظامی و ارزش‌های سکولار و غیرمذهبی آتاتورک همواره در ارتش ترکیه مورد تقدیر واقع شده است.

 

آیتونک ارکین، ستون‌نویس سوزکو، روزنامه ملی‌گرا و مخالف دولت ترکیه نوشته است که این دعواها بعد از مراسم هم ادامه داشته و روز ۱۳ نوامبر دانشجویان دیگر، پوستری از آتاتورک را روی در اتاق دانشجویی نصب کرده‌اند که در روز مراسم عکس را به لباسش نصب نکرده بود. او می‌نویسد که این پوستر بعدا برداشته شده اما منجر به سرگرفتن دعوای دیگری شده است.

 

بعضی رسانه‌ها هم گزارش داده‌اند که در روز ۱۰ نوامبر تنها یک دانشجو نبوده که بدون عکس آتاتورک در مراسم حاضر شده، بلکه تعدادی دیگر هم این کار را کرده‌اند. وزارت دفاع ترکیه روز ۲۰ دسامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات اداری و قضایی درباره این مسئله آغاز شده است.

 

شبکه خبری ان‌تی‌وی که از کانال‌های اصلی خبری در ترکیه است روز ۲۱ دسامبر گزارش داد که بعد از این وقایع هیچ‌کس از ارتش اخراج نشده است. ارکین هم به نقل از یکی از افسران شاهد دعوا نوشته است که پیش از این درباره وجود یک گروه ضد آتاتورک در ارتش به افسران ارشد هشدار داده شده بود.

 

وزیر دفاع ترکیه هم به دلیل نام نبردن از آتاتورک در جریان توضیح درباره این وقایع، مورد انتقاد قرار گرفته است. او در صحبت‌هایش گفته بود که دانشجویان قرار بوده «یک عکس» روی لباسشان نصب کنند اما نگفته بود که عکس مورد نظر، عکس آتاتورک بوده است. منابع نظامی در گفت‌وگو با شبکه ان‌تی‌وی به انتقادها پاسخ داده‌اند.

 

به گزارش این شبکه آن‌ها گفته‌اند: «هیچ‌کس در جایگاهی نیست که عشق و وفاداری ارتش یا وزیر ما را به آتاتورک زیر سوال ببرد.» تنش‌های تازه بحثی قدیمی را درباره گروه‌های مذهبی داغ کرده که ادعا می‌شود در حال نفوذ کردن در داخل ارتش ترکیه هستند. لازم به ذکر است، ارتش طی دو دهه گذشته که حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان در قدرت بوده، دچار تغییراتی اساسی شده است.

 

یک گروه اسلامگرا که پیش‌تر حزب عدالت و توسعه از آن حمایت می‌کرد، اما اکنون با عنوان «سازمان تروریستی فتح‌الله گولن» معرفی می‌شود، به عنوان مسئول کودتای نافرجام روز ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ در ترکیه معرفی شد. با وجود آن‌که بعد از کودتا هزاران نفر از افسران و نیروی ارتش به اتهام ارتباط با این گروه اخراج شدند، اما رسانه‌های مخالف دولت می‌گویند که گروه‌های مذهبی دیگری جای خالی آنها را در ارتش پر کرده‌اند.
 

روز ۱۹ دسامبر در جریان یک میزگرد تلویزیونی در شبکه خبری «هالک تی‌وی»، از جمله رسانه‌های طرفدار مخالفان دولت، «حزب خوب» یکی از احزاب ملی‌گرای مخالف، درباره «سازمانی جدید متشکل از گروه‌های مذهبی درون ارتش» هشدار داد. ارکین هم در مقاله‌اش در روزنامه سوزکو این سوال را مطرح کرده است که آیا وزارت دفاع حاضر خواهد شد که درباره اتفاق اخیر یا درباره حضور گروه‌های مذهبی در ارتش ترکیه تحقیق کند.

 

مهمت تزکان، روزنامه‌نگار طیف مخالف دولت هم در ستون خود با اشاره به وقایع اخیر و با یادآوری کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶، هشدار داده است که «تاریخ خودش را تکرار می‌کند». وزارت دفاع ترکیه ادعاها درباره وجود فرقه‌های و ساختارهای مذهبی در داخل ارتش را رد کرده است. روزنامه ینی شفق که از رسانه‌های به شدت طرفدار دولت است، روز ۱۴ دسامبر گفت که افسران سکولار ارتش، کسانی را که نماز می‌خوانند به اشتباه به عضویت در گروه‌های مذهبی متهم می‌کنند. (بی‌بی‌سی)

 

کدخبر: ۵۵۱۸۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر