کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۹۵
تاریخ خبر:

حیاط‌ خلوت رپرهای ایرانی

حیاط‌ خلوت رپرهای ایرانی

پنج چهره شناخته شده رپ فارسی موفق شدند در مسکو کنسرت برگزار کنند.

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| از سه ماه پیش تا امروز پنج رپر در مسکو کنسرت داشته‌اند؛ اول سهراب ام.جی و علی اردوان، بعد شایع و مهیار و حالا هم رضا پیشرو. در فضای موسیقی رپ‌فارسی چه می‌گذرد؟

 

از دیروز ویدئوکلیپ‌های متفاوتی منتشر شده که خبر از برگزاری کنسرت پیشرو در مسکو می‌دهد. این کنسرت قرار است 22 اسفند، یعنی شب چهارشنبه‌سوری برگزار شود و طبق گفته‌های یکی از برگزارکننده‌ها به هفت صبح، فروش بلیت آن از روز سه‌شنبه شروع خواهد شد. پیش از او محمدرضا شایع و مهیار در مسکو کنسرت داشتند که بلیت آن 300دلار بود.

 

قبل‌تر از آنها سهراب ام.جی و علی اردوان کنسرت خود را شب یلدا برگزار کردند. قبل از این رپرهای زیادی در مسکو کنسرت داشتند ولی خیلی از کاربران شبکه‌های مجازی می‌گفتند این اولین کنسرت یک ایرانی بعد از جنگ روسیه بوده. کنسرت سهراب و اردوان را یک کمپانی به نام مک برگزار کرد که مالکان آن یک زن و مرد ایرانی هستند و به نظر می‌رسد کلوپ ایرانی‌ها در مسکو است. 

 

عکس برادران ناصری 
‌اتفاقا آخر هفته گذشته یک عکس جدید از برادران ناصری منتشر شد. منظور از برادران ناصری، پیشرو و دو برادر کوچک‌تر او به نام‌های علی اوج و امید قدر است که آنها هم در موسیقی هیپ هاپ فعالیت می‌کنند.


مجوز؟ «از خدامونه» 
‌حالا که حرف کنسرت شد به این هم اشاره کنیم که علیرضا جی‌جی که یکی از اعضای گروه زدبازی بوده، در یک لایو اینستاگرامی به سوالی درباره گرفتن مجوز و کنسرت در ایران جواب داد. دو سه ماه گذشته زمزمه‌هایی از مجوز گرفتن رپ شنیده می‌شود.

 

چند رپر معروف هم تا امروز تلاش کرده بودند که با گرفتن مجوز، راه خودشان را به اجرا در سالن‌های بزرگ و نشر و فروش آلبوم باز کنند اما چنین اتفاقی نیفتاد و راستش را بخواهید احتمالا هیچوقت هم نیفتد.

 

گذشته از این حرف‌ها علیرضا جی جی  آن روز به این سوال چه جوابی داد؟ « اگه آروم‌آروم شرایطش درست بشه که رپ هم مجاز بشه میشه کنسرت گذاشت. ما از خدامونه!» البته اگر چنین اتفاقی هم بیفتد جی جی احتمالا نمی‌تواند برای هیچ‌کدام از ترانه‌های قدیمی خود مجوز بگیرد.

 

کنسرت‌های پیش‌رو برای «دافی» 
‌رپرهایی که به خواندن آهنگ «دافی» معروف شدند اخیرا ویدئویی از خود منتشر کردند که در کپشن آن نوشته بود: «تمرین واسه کنسرت‌های پیش‌رو». این ویدئو آنها را در حال تمرین تِرَک‌های باتل و پارتی نشان می‌‌داد.

 

گروه «تاک داون» یک پست قبل‌تر از این نوشته بود که این روزها درگیر تمرین‌های تور نوروزی خود بوده‌اند. «تاک داون» از تابستان امسال بسیار معروف شد. آنها آهنگ «دافی سورپرایز» را برای یکی از برندهای شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی سیلانه سبز (برند دافی)  اجرا کرده بودند که برایشان کمی دردسرساز شد.

 

با وایرال شدن ویدئوی رقص و همخوانی دانش‌آموزان دختر یک مدرسه با این آهنگ، خواننده‌های گروه «تاک داون» به همراه مدیر مارکتینگ دافی بازداشت و سپس به قید وثیقه آزاد شدند. جالب اینکه ترانه دافی قبل از بازداشت این سه نفر 19 میلیون‌بار شنیده شده بود و یک روز بعد از بازداشت به 44میلیون بار بازدید رسید.

 

البته اگر بخواهیم تعداد دفعاتی که بلاگرها با موزیک دافی دابسمش کرده‌اند اضافه کنیم به عددی چند برابر این می‌رسیم. خلاصه اینکه پای پست اینستاگرامی این گروه بسیاری از مخاطبان پرسیده بودند که کنسرت قرار است در ایران باشد یا خارج از کشور؟ که جوابی به این سوال داده نشد. اما به احتمال زیاد بعد از تور شایع و مهیار که از ایران به روسیه، قبرس و استانبول رفتند، احتمالا این گروه هم قرار است تور خود را خارج از کشور برگزار کنند.

 

رپرها در پارک 
‌چند وقتی بود که یک گروه کوچک رپر خیابانی چهارشنبه‌ها در یکی از پارک‌های تهران جمع می‌شدند و اجرای زنده داشتند. آنها از یک جمع کوچک20،10نفره شروع به خواندن کردند تا اینکه از دو هفته قبل در یک رکورد جدید جمعیتشان به احتمالا بیشتر از 100 نفر رسید و کاملا پارک را قرق کردند.

نکته جالب این جمع این است که به جز یک بار که سهراب ام جی بینشان حاضر شد، معمولا این رپرهای کمترشناخته‌‎شده هستند که در این ایونت اجرا دارند. 

 

کدخبر: ۵۵۳۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر