کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۴۲
تاریخ خبر:

برف در تهران؟ ‌امشب؟ ‌جدی؟‌

برف در تهران؟  ‌امشب؟ ‌جدی؟‌

بعید است پایتخت به این زودی‌ها رنگ برف و یخبندان را به خود ببیند مگر در پیست توچال!

روزنامه هفت صبح| دی ماه هم رفت و بهمن آمد و هیچ فرقی نکرد. دیروز در هوای بهاری حوالی ظهر می‌توانستید جوانانی را با تیشرت در میانه شهر تهران ببینید که از هوای 15درجه بالای صفر آفتابی و آلوده لذت می‌بردند. همزمان عکسی آمد از کوهستان‌های کوهرنگ که از قرار برف‌های انبوه آن 11درصد از مصارف آب شیرین کشور را تامین می‌کنند و خب در تصاویر چند رگه برف نازک را فقط می‌شد دید.

 

هیچ نشانه‌ای از آن شکوه  مشهور کوهرنگ در تصاویر نیست.  از همه جالب‌تر خبرهایی است که از اول هفته در مورد یخبندان و برف آن هم به ارتفاع 15سانتی‌متر در تهران توسط خبرگزاری‌ها به نقل از کارشناسان منتشر می‌شد.

 

از قرار ابتدا روی بارندگی‌های دوشنبه شب حساب شده‌بود و بعد گفتند نه از سه‌شنبه عصر؟ (امروز عصر) شروع می‌شود و قرار است کل فردا را نیز پوشش دهد. بعد گفتند هوا تا یک درجه بالای صفر و حتی صفر درجه سقوط می‌کند که البته دیروز سایت‌های پیش‌بینی هوا تخفیف داده‌بودند و تا سه درجه بالای صفر در پیش‌بینی هوای چهارشنبه رضایت داده بودند.

 

برف را هم کم‌کم دارند به ارتفاعات و این‌طور چیزها منتقل می‌کنند و این‌که هوا به احتمال زیاد از پنجشنبه دوباره کمی گرم می‌شود؛ در این پایتخت در حسرت کمی سرما و کمی برف. دیروز این نقل قول شگفت‌انگیز و البته قابل مطالعه از رئیس سازمان محیط‌زیست منتشر شد:‌

 

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست در خصوص علت کاهش بارندگی‌ها در تهران گفت: بارش‌های اخیر، غرب و شمال‌غرب کشور را پوشش داد. معمولا سه جبهه آب و هوایی کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط یکی از عوامل تغییرات اقلیمی، گازهای گلخانه‌ای است.

 

 وی با بیان اینکه البته تغییرات اقلیمی یک جنبه آن به صورت طبیعی است و در بازه‌های مختلف زمین‌شناسی اتفاق می‌افتد، مطرح کرد: ولی در حال حاضر می‌بینیم این تغییرات تشدید می‌شود، به دلیل آلودگی هواست که اجازه نمی‌دهند ابرها متمرکز شوند.

 

درجه حرارت جو بالاست و وقتی طول موج کوتاه تابش خورشید به سطح زمین بخورد با طول موج بلند برمی‌گردد که باعث می‌شود پتویی در آنجا ایجاد شود و نگذارد این گرما به جو برگردد و در نتیجه این عوامل باعث می‌شود، ابرها، ابرهای بارور و باران‌زا  نباشند.

 

خب پس فعلا به این عکس‌ها از پیست اسکی توچال قناعت کنید که البته در همین مجموعه عکس‌ها می‌شد دید که دامنه بارش برف چقدر محدود است و حتی در ارتفاع 3400 متری آن هم در اوایل بهمن ماه هم می‌توانید تن خشک خاک را در میان برف‌ها ببینید. 

 

این عکس‌ را تسنیم گرفته است از شوروشوق دیرهنگام اسکی بازهای اشرافی در پیست توچال.  دختران و پسرانی که گاه برای یک کاپشن مخصوص اسکی بیش از 35میلیون تومان خرج می‌کنند. حیف که قیمت چوب اسکی و عینک‌های قشنگ و کفش‌هایشان را دقیق ندارم. 

 

کدخبر: ۵۵۳۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر