کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۳۸
تاریخ خبر:

سلام خانم صادقی ...

سلام خانم صادقی ...

درباره چرخه‌ای که احتمالا دوباره آغاز خواهد شد.

روزنامه هفت صبح| از دیدن خانم ژیلا صادقی با کت رنگی و روسری رنگی‌تر و استایل حجاب لبنانی در برنامه زنده تلویزیونی شگفت‌زده شدیم. این باز شدن یک پرونده قدیمی است. تنوع در پوشش. برای آنکه بین نوجوان و جوان تنوع پسند با مسئله حجاب فاصله نیافتد.

 

این پرونده هر دهه یک بار روی میز می‌آید‌. آن بخش امنیتی در دستگاه‌های ناظر و آن گروهی که واقع‌بینانه نگران انشقاق‌های اجتماعی  هستند، این ایده را حمایت می‌کنند و از نوع پوشش کشورهای اسلامی دیگر مثال می‌زنند. مثل کویت و یا لبنان.

 

هر دفعه گروه‌های طراح مد دست به کار می‌شوند و نمایشگاه برگزار می‌شود و بعد با اولین مخالفت جدی، ‌داستان فراموش می‌شود. طیف مذهبی‌تر، ‌این نوع حرکات را بر نمی‌تابد. به نظر آنان در این مورد باید بنیادین رفتار کرد. به هرشکلی که شده.

 

رنگ‌های سیاه و خاکستری و قهوه‌ای که در پشت هرکدامشان استدلال خاصی وجود دارد و دوری از هرگونه پوشش و رنگ که باعث جلب توجه می‌شود. حتی مقاومت بخش‌هایی از جامعه نسبت به این دیدگاه بنیادین، ‌آنها را در ایده‌هایشان دچار تجدید نظر نکرده است؛

 

هرچند گاه که مخالفت‌ها بالا می‌گیرد  و حتی ذات خود مسئله حجاب  مورد تهاجم قرار می‌گیرد، اعضای این طبقه متنفذ ترجیح می‌دهند مصلحت جویانه تا مدتی سکوت کنند و از فعالیت‌های خود بکاهند. هم در سال‌های 88 تا 91 و هم در سال 1401 تا 1402 این نوع رفتار را به عینه دیده‌ایم.

 

این گروه و این طبقه به شدت متنفذ، با اشتیاق در انتظار تکنولوژی‌های جدید در شناسایی چهره‌ها و همین طور  تصویب لایحه حجاب هستند تا در چندمین دورخیز خود طی این چهل و پنج سال، ایده‌های سختگیرانه خود در مقوله پوشش بانوان را جاری کنند.

 

ستادهای امر به معروف و خطبای محترم جمعه به‌خصوص در مشهد و اصفهان و  شیراز در انتظار این اتفاق هستند. دورنمای این ماجرا را باز هم می‌شود حدس زد. حدسمان را نمی‌گوییم تا دچار دردسر نشویم. 

 

به هرحال حضور خانم صادقی با این پوشش رنگارنگ آن هم در دوره‌ای که حتی استفاده از چادر مشکی و پوشش کامل بدن و صورت در شیوه‌ای غیر از همان شیوه سنتی، ‌اتهام حجاب استایل و انحراف را با خود حمل می‌کنند، اتفاق عجیبی است.

 

می‌شود حدس زد که خبرگزاری فارس از بازشدن این جبهه ناگهانی در مقوله پوشش دلخور شود. شاید روزنامه همشهری هم که پرچمدار منازعه شهردار با شبکه‌های تلویزیونی بود، به این داستان بپیوندد. شاید این ضدحمله آن قدر قوی از آب دربیاید که باز هم مثل دوره‌های قبل مقوله رنگ و تنوع مختومه شود و داستان‌های دوره‌های قبل تکرار شود. نمی‌دانیم راستش. به هرحال به این نوع چرخه‌ها عادت کرده‌ایم. 

 

کدخبر: ۵۵۲۸۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر