کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۸۸
تاریخ خبر:

همین هشت سال پیش...

همین هشت سال پیش...

درباره دو روزنامه‌نگار و منازعات سیاسی و ادای دین و صنعت خودرو .

روزنامه هفت صبح| یک: ‌خبر آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی که با قبول وثیقه‌های 10میلیارد تومانی انجام شده اتفاق مهم دیروز بود. از این خبر بسیار خوشحال شدیم. 

 

دو: در این یک هفته گذشته چند حادثه سیاسی درون‌گروهی داشته‌ایم. مثلا اختلاف‌نظر میان شهرداری با صدا‌وسیما. یعنی بین نیروهای رسانه‌ای زاکانی با گروه‌های منتسب به دکتر جبلی و یارانش. آیا باید برویم و نسب سیاسی دو طرف را پیدا کنیم. مثلا پایداری‌ها با رهپویان؟ نمی‌دانم. دومین ماجرا داستانش به اختلاف‌نظر رسانه نزدیک به محسن رضایی با نیروهای نزدیک به دکتر قالیباف بود. در این میان مجادله کلامی دریاسالار شمخانی و فاطمه هاشمی هم به نوبه خود جالب توجه بود. 

 

سه: غلامعلی رجایی پس از مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، از نبود بسیاری از چهره‌های نظامی و سیاسی در این مراسم گلایه کرده بود. خب طبیعتا می‌شد حدس زد که آن چهره‌های نظامی و یا روحانی و یا سیاسی حضور خود در این مراسم را به لحاظ محوریت اصلاح‌طلب‌ها و اعتدالیون، برای اعتبار و جایگاه سیاسی خود به‌عنوان اصولگرا زیان‌بار می‌دیدند.

 

با این حال زاویه دید غلامعلی رجایی در مطرح کردن انتقادش جالب بود. این‌که هاشمی‌رفسنجانی در دوران جنگ فرمانده نیروهای نظامی بود و آن نظامی‌ها باید در مراسم تجلیل از فرمانده خود حاضر می‌شدند و همین استدلال درباره اعضای مجلس خبرگان و مجمع تشخیص که مرحوم هاشمی سالیان دراز رئیس هردو نهاد بوده است.

 

چهار: دیروز که در مورد جعفر اخوان مطلبی را آماده می‌کردم با این چند خط مواجه شدم که در فروردین سال 1394 نوشته شده بود و حاوی چه فرضیات باورنکردنی در متن خودش بوده است: «اخباری منتشرشده که جنرال‌موتورز به‌دنبال همکاری با ایران‌خودرو و گروه فیات- کرایسلر هم به‌دنبال همکاری مشترک با گروه سایپا هستند.

 

از طرفی رنو هم قصد دارد اگر تحریم‌های ایران برداشته شود ایران را به پایگاه تولید خود در خاورمیانه تبدیل کند. در این بازی البته با تمام شدن همکاری پژو و جنرال‌موتورز، پژو هم سعی می‌کند بازار خود را به آسانی به خودرو‌سازان دیگر واگذار نکند. شرکت بنز هم قصد دارد دوباره فعالیت خود در بازار خودروهای سنگین ایران را احیا کند.

 

ولوو و اسکانیا هم در کنار رنو تراکز به فکر بازگشت به بازار ایران هستند. در میان برخی اخبار منتشر شده یک خبر کمی عجیب به‌نظر می‌رسد و آن زمزمه‌هایی مبنی خرید زمینی در کیش برای احداث نمایشگاه شرکت جنرال‌موتورز در ایران است. از طرفی نماینده خاورمیانه این خودروسازی هم تمایل خود را برای تولید محصولات جنرال‌موتورز در ایران اظهار داشته است.

 

گمانه‌زنی‌هایی هم درباره بازگشت شرکت زیرمجموعه جنرال‌موتورز یعنی دوو به ایران شده است تا از این طریق محصولات ارزان‌قیمت این شرکت در ایران تولید شود. دامنه گمانه‌زنی‌ها به آنجا رسیده که روزنامه انگلیسی گاردین در کنار نام پژو و رنو نام جنرال‌موتورز را به‌عنوان یکی از مدعیان آینده بازار ایران بیاورد.

 

به نوشته روزنامه گاردین، چشم‌انداز رفع تحریم‌ها سبب شده بازار خودرو ایران مورد توجه شرکت‌هایی نظیر پژو، رنو و جنرال‌موتورز قرار گیرد.»این یک پیش‌بینی در مورد آینده نزدیک صنعت خودرو در ایران بود. دو سه سال بعد همه این دورنما دود شده بود و به هوا رفته بود.


 

کدخبر: ۵۵۲۶۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر